ویزای شینگن چیست؟




ویزای شینگن یا ویزای شنگن

ویزای شینگن

 

 

ویزای شینگن چیست؟

 

شینگن یا شنگن در اصل پیمانی برای کشورهای اروپایی است که به‌موجب آن شهروندانی که خارج از مرز مشترک آن کشورها هستند با ویزا شینگن برای سفر یا اقامت اقدام کنند.

افرادی که در کشورهای اروپایی در تردد هستند حتماً با ویزای شینگن آشنایی دارند. این کشورها قوانین یکسانی برای سفر وضع کرده‌اند. افرادی که خارج از آن محدوده هستند باید برای رفتن به یکی از کشورهای مربوطه برای دریافت ویزای شینگن اقدام کنند. مدت ویزای شینگن به هدف مسافران بستگی دارد و دارای انواع گوناگونی می‌باشد. در این مقاله به بررسی ویزای شینگن و انواع آن خواهیم پرداخت.

 

 

تاریخچه شینگن

 

این ایده به سالیان پیش و پس از جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد. برای نخستین بار در سال 1957 کشورهای اسکاندیناوی شامل سوئد، نروژ، فنلاند و دانمارک پیمانی واحد را امضا کردند و مجوزی برای رفت‌وآمدهای همدیگر صادر کردند. پس‌ازآن در سال 1984، فرانسه و آلمان این روش را برای کشورهایی که در اتحادیه‌ی اروپا عضو هستند مطرح کردند. سال‌ها پس‌ازآن، در کشور لوکزامبورگ این کشور و کشورهای آلمان غربی، فرانسه، بلژیک و هلند پیمانی به نام پیمان شینگن را امضا کردند. سپس رفت‌وآمد در میان این کشورها آزاد شد. باگذشت زمان کشورهای دیگری نیز به این پیمان اضافه شدند و امروزه همین ماجرا نیز ادامه دارد.

 

 

کشورهای عضو شینگن

 

در حال حاضر 26 کشور عضو پیمان شینگن هستند ازجمله: اتریش، مجارستان، لهستان، بلژیک، ایسلند، پرتغال، جمهوری چک، ایتالیا، اسلواکی، دانمارک، لاتویا، اسلوونی، استونی، لیتوانی، اسپانیا، فنلاند، لوکزامبورگ، سوئد، فرانسه، مالت، سوئیس، آلمان، هلند، لیختنشتاین، یونان و نروژ.

 

ویزای شینگن

 

انواع ویزای شینگن

 

به‌طورکلی ویزای شینگن سه نوع دارد که بر طبق نوع سفر نیز هرکدام در زیرمجموعه‌ی گروه‌ها قرار می‌گیرد.

 

۱. ویزای اتحادیه شینگن (USV)

 

دارندگان این ویزای شینگن می‌توانند در بازه‌ی زمانی 180 روزه به کشورهای عضو پیمان سفر کنند. درواقع این ویزا شینگن همان ویزای توریستی می‌باشد که خود شامل چند دسته است.

 

نکته: مسافرانی که ویزای شینگن مولتی داشته باشند و موفق به دریافت ویزای کانادا مولتی 5 ساله شوند، می‌توانند از کانادا نیز برای سفر به اروپا اقدام نمایند.

 

 

ویزای شینگن نوع A

 

نوع A درواقع ویزای ترانزیت فرودگاه است. مسافران نباید تحت هیچ شرایطی از فرودگاهی که در آن کشور مربوطه قرار دارد، خارج شوند. مسافران دارای این نوع از ویزای شینگن و ویزای کانادا می‌توانند دریکی از فرودگاه‌هایی که عضو پیمان هستند هواپیمای خود را عوض کنند و به مقصد دیگری که خارج از محدوده‌ی شینگن است راهی شوند.

 

 

ویزای شینگن نوع B

 

کسانی که ویزای نوع B را دارند می‌توانند حداکثر تا 5 روز از خاک کشورهای عضو پیمان شینگن به مقصدی دیگر که خارج از منطقه می‌باشد، بروند. ویزا کانادا به این صورت نیست.

 

 

ویزای شینگن نوع C

 

این ویزا روادید کوتاه‌مدت است. افرادی که قصد اقامت در این کشورها را دارند ویزای نوع C را دریافت می‌کنند. ویزای نوع C خود به چند دسته تقسیم می‌شود که به آن می‌پردازیم.

 

 

«ویزای یک بار ورود» (Single-entry)

 

ویزایی که فقط یک بار می‌توان از آن استفاده کرد. یعنی به‌محض خروج از کشوری که مسافر در آن حضورداشته، ویزا باطل می‌شود.

 

 

«ویزای دو بار ورود» (Double-entry)

 

مسافر دو مرتبه می‌تواند به کشورهای عضو شینگن سفر کند. این عملیات باید در محدوده‌ی زمانی مشخصی صورت گیرد.

 

 

«ویزای چند بار ورود» (Multiple-entry)

 

افراد به‌طور مکرر می‌تواند وارد خاک کشورهای شینگن شوند. اعتبار این ویزا 90 روزه است که با رفتن به یکی از این کشورها محاسبه خواهد شد.

 

 

حتما بخوانید: اگر در مورد ویزای کانادا مالتی 5 ساله نیز نیاز به اطلاعات تکمیلی هستید به این مقاله مراجعه کنید.

 

 

۲. ویزای اعتباری منطقه محدوده (LTV)

 

با این ویزا افراد می‌توانند فقط به محدوده‌ی مشخصی که هنگام اخذ ویزا مشخص‌شده، سفر کند. مناطق دیگری که در این ویزا ذکر نشده‌اند فاقد اعتبار می‌باشد. به‌طورکلی ویزای LIV برای افراد دارای شرایط خاص مانند پناهندگان صادر می‌شود.

 

 

۳. ویزای ملی (NV)

 

ویزای نوع D یا ویزای ملی برای افرادی صادر می‌شود که در مدت‌زمان مشخصی قصد تحصیل، کار و هدف مشخصی هستند مثلاً قصد تحصیل در اروپا را دارند. شرایط یک‌بار ورود یا چند بار ورود طبق شرایط برای این ویزا نیز درنظر گرفته می‌شود. اگر فردی ویزای چند بار ورود D را داشته باشد می‌تواند به همه‌ی کشورهای خاک شینگن سفر کند.

افرادی که قصد چنین کاری را دارند باید دارای شرایط ذیل باشند:

 

دانشجویان بین‌المللی که در زمانی مشخص یعنی حداکثر یک سال و برای به انجام رساندن پروژه‌های خود به این کشورها سفر می‌کنند.

 

افرادی که می‌خواهند یکی از دوره‌های تحصیلی که در خاک این کشورها وجود دارد را شروع کنند. این افراد نیز ویزایی بااعتبار یک سال دریافت می‌کنند.

 

دانشجویانی که می‌خواهند در موسسه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشورهای شینگن که دارای پژوهش علمی و آموزشی می‌باشند، شرکت کنند این ویزای شینگن و ویزای کانادا را پس از چک کردن سوابق دریافت می‌کنند.

 

کسانی که می‌خواهند تخصص خود را در یکی از این کشورها به اشتراک بگذارند مانند ورزشکاران و هنرمندان در این گروه قرار می‌گیرند.

 

افرادی که افراد مجبور به ترک کشور خود هستند و در فوریت‌های پزشکی این ویزای شیگن را دریافت می‌کنند.

 

 

مراحل اقدام برای ویزای شینگن

 

  1. در ابتدا مدارک موردنیاز را برای آژانس هواپیمایی سام سیر ارسال می‌کنید
  2. مدارک شما توسط کارشناسان بخش ویزا چک می‌شود
  3. درصورتی‌که مشکل و نقصی در مدارک ارسالی شما باشد به‌طور مثال اگر حساب بانکی شما مشکلی داشته باشد، از طرف آژانس راهنمایی‌های لازم انجام می‌گیرد و برای رفع مشکلات به شما فرجه داده خواهد شد.
  4. درصورتی‌که مشکلی در مدارک شما وجود نداشته باشد، از شما محدوده پرواز درخواست می‌گردد.
  5. محدوده پروازی شما باید حدود یک ماه بعد باشد. به دلیل اینکه 14 تا 20 روز کاری برای پروسه اداری و انگشت‌نگاری فرصت لازم است.
  6. پس از انگشت‌نگاری برای شما درخواست وقت سفارت می‌شود.
  7. درنهایت پس از موفقیت‌آمیز بودن مصاحبه سفارت مسافر، برای رزرو هتل و خرید بلیط هواپیما اقدام می‌شود.

 

 

مدارک موردنیاز برای ویزای شینگن

 

پیش از انجام هرگونه اقدامی باید هماهنگی‌هایی که لازم است با سفارت کشور مقصد انجام شود. مدارک در تمام کشورهای عضو شینگن تقریباً به یک صورت می‌باشد. این موارد تنها در برخی از جزئیات متفاوت می‌باشد. تمام مدارکی که باید با خودتان به همراه داشته باشید در متن ذیل آورده شده است.

این موارد عبارت‌اند از:

 

فرم کامل شده: اولین مرحله‌ی اخذ ویزا تکمیل فرم مربوطه است. این فرم از جانب سفارت کشور مقصد فرستاده می‌شود. ممکن است فرم‌ها کمی در جزئیات با یکدیگر تفاوت داشته باشند. لذا فرم را باید از سفارت مربوطه دریافت کرد.

فرم جامع درخواست ویزای شینگن

 

گذرنامه‌ی اصلی و همین‌طور پیشین باید موجود باشد. همین‌طور حداقل باید دارای شش ماه اعتبار باشد.

 

عکسی که برای ویزا مدنظر سفارت است باید دارای پس‌زمینه‌ای سفید و پرسنلی تمام‌رخ و رنگی باشد. نکته‌ی مهم این است که عکس موردنظر باید با ظاهر فعلی مسافر همخوانی داشته باشد.

 

مدرک‌های شغلی فرد مانند فیش حقوقی، جواز، گواهی اشتغال به تحصیل و یا کار باید به‌طور کامل ارائه شود. منابع مالی هم باید به‌طور دقیقی مشخص باشد.گردش حساب در اخذ ویزا ضروری می‌باشد.

 

شایان‌ذکر است که تمامی مدارک باید ترجمه‌شده و به‌طور رسمی ارائه شود.

 

رزرو بلیط کشور مقصد الزامی می‌باشد.

 

بیمه‌ی مسافرتی: افراد متقاضی می‌بایست دارای بیمه‌ی مسافرتی چه به‌طور فردی و چه جمعی باشد. وجود نماینده‌ی معتبر در کشور مقصد برای شرکت بیمه‌گذار الزامی است.

 

واچر هتل: فرد متقاضی باید دعوت‌نامه و یا برگه‌ی تأییدیه که شامل رزرو هتل است را به همراه داشته باشد. با رعایت کردن نکات فوق اخذ ویزا به‌آسانی انجام خواهد شد.



نظرتان را بنویسید







منو