درباره بلیط هواپیما بدانید که




درباره بلیط هواپیما بیشتر بدانید

بلیط هواپیما

 

 

بلیط هواپیما

 

بلیط هواپیما یک سند یا رکورد الکترونیکی است که توسط ایرلاین و یا یک آژانس مسافرتی صادر می شود. این سند که تایید کننده یک صندلی در هواپیما می باشد، شامل اسم مسافر، ایرلاین یا آژانس مسافرتی صادر کننده، شماره بلیط، فرودگاه مبدا / مقصد، تاریخ و ساعت پرواز، کلاس پروازی، قیمت بلیط، شرایط تغییر تاریخ و یا کنسلی می باشد.

زمان شروع استفاده از بلیط هواپیما همزمان با اولین پروازهای مسافربری در سال 1909 میلادی است. در آن سال، مسافران از طریق تلفن رزرو خود را انجام می داند و بلیط از طریق پست برای آدرس آنها ارسال می گشت. با ظهور تکنولوژی های جدید و پیشرفت برنامه های کامپیوتری این روند تغییر حالت داد و مسافران می توانند از طریق مرورگرهای اینترنتی و سایت های آنلاین فروش بلیط و یا حتی اپلیکیشن های طراحی شده برای اینکار می توانند ایرلاین مورد نظر و ساعت و تاریخ پرواز خود را انتخاب کرده و مبلغ آن را به صورت اینترنتی واریز کرده و د رنهایت بلیط خود را از طریق ایمیل و یا صفحات وب مشاهده کنند که در اصطلاح به آن E-ticket گفته می شود. مسافران باید یک نسخه چاپی از این بلیط را در فرودگاه جهت دریافت کارت پرواز همراه داشته باشند.

 

خرید بلیط هواپیما

 

 

در سیستم های فروش بلیط خارجی و بلیط داخلی عموما دو روش بلیط چارتر و بلیط سیستمی وجود دارد :

 

 

بلیط هواپیما چارتر:

 

در دنیای گردشگری و مسافرت امروزی اصطلاح های زیادی وجود دارند. مطمئنا همه شماها اصطلاح پرواز چارتر را شنیده اید. کلمه چارتر در حوزه گردشگری به معنای دربست کردن یا اجاره کردن بخشی و یا تمام صندلی های یک اتوبوس، قطار و پرواز و یا اتاق های یک هتل می باشد. در واقع روند چارتر کردن بلیط پرواز به این صورت می باشد که، شرکت یا آژانس مسافرتی درخواست کننده به صورت دوره ای یا سالیانه و در زمان های خاصی اقدام به چارتر کردن تعداد مشخص و یا همه صندلی های هواپیما می کنند که معمولا ارزان تر از بلیط های سیستمی می باشند.

 

ایرلاین یا شرکت هواپیمایی را چارتردهنده و آژانس مسافرتی یا شرکت های خدمات مسافرتی را چارترکننده می گویند، تعیین بها بلیط چارتر در اینجا به عهده چارتر دهنده است (که در برخی از این پروازها بها بلیط برای تمامی افراد بالای دو سال یکسان می باشد) و چارتر کننده تنها مسئول فروش این صندلی ها می باشد. طبق قراردادی که بین این دو بسته می شود، چارتر کننده موظف است حتی در صورت عدم فروش بخشی از صندلی های چارتر شده، مبلغ اجاره کردن تمام صندلی ها را به چارتردهنده پرداخت نماید و بدین ترتیب است که اکثر چارترکنندگان با توجه به زمان نزدیک شدن پرواز چارتریشان آن را با تخفیفات ویژه ( که در اصطلاح به آن لحظه آخری گفته می شود) به فروش می رسانند.

 

مبلغ بلیط چارتر بسته به عوامل مختلفی تغییرات زیادی را در سال دارد. در فصول پر مسافرت سال (در اصلاح به آن Pick Season و یا High Season گفته می شود) که تقاضای مسافرت برای مسیرهای پر ترددی مثل ترکیه، امارات، مالزی، تایلند، چین، اروپا و ... صورت می گیرد قیمت های این دسته از بلیط ها افزایش پیدا می کند. در زمان هایی از سال هم که شرایط آب و هوایی کشورهای مقصد تغییر کرده (سردتر یا گرمتر می شوند) قیمت بلیط های چارتری کاهش پیدا می کنند تا بازار خود را از دست ندهند. 

 

این دسته از بلیط ها در یک روز مشخص از فرودگاه مبدا پرواز و در فرودگاه مقصد بر زمین می نشیند و معمولا در زمانی که صادر می شوند شرایط کنسلی آنها با جرایم 100 درصد روبرو است و اگر ایرلاین چارتر کننده با کنسلی موافقت کند مبالغ جریمه عمدتا بالا می باشد. در سایر شرایط و قوانین این بلیط ها با بلیط های سیستمی یکسان می باشد.

 

خرید این نوع بلیط ها به مسافرانی توصیه می شود که، معمولا به دنبال ارزان تر کردن مبلغ تور مسافرتی خود می باشند و تغییراتی در زمان پرواز خود نمی خواهند ایجاد کنند.

مسیرهایی که برای این بلیط ها در نظر گرفته می شود، محدودیت ندارد و می توان تمام بلیط های داخلی و بلیط های خارجی تمام شرکت های هواپیمایی یا ایرلاین ها را در برگیرد.

 

شرکت خدمات مسافرتی هوایی سام سیر نیز در این راستا، خدمات پروازهای چارتری خود را در مسیرهایی نظیر مسیرهای اروپایی (ایتالیا، فرانسه، اسپانیا و ...)، آفریقای جنوبی، برزیل، ژاپن، استرالیا، چین، مالزی، سنگاپور و ...، با ایرلاین های معتبری نظیر هواپیمایی امارات، هواپیمایی قطر، هواپیمایی آلیتالیا، هواپیمایی اتحاد، هواپیمایی عمان، هواپیمایی ماهان، هواپیمایی ایران ایر و ... در تمامی مسیرها، ارائه می نماید.  

 

 

بلیط هواپیما سیستمی:

 

بلیط سیستمی واژه مقابل بیلط چارتر می باشد و توسط شرکت هواپیمایی مذکور به صورت مستقیم در اختیار مشتریان و آژانس های مسافرتی توسط برنامه های واسطی نظیر آمادئوس و یا وب سایت های فروش بلیط پرواز، قرار می گیرد. بلیط سیستمی در واقع برنامه پروازهای منظم یک شرکت هواپیمایی (ایرلاین) در طول سال است که تغییر نرخ چندانی ندارد، البته عواملی مانند تعطیلات خاص یا مناسبت های ملی و مذهبی و یا حتی تغییر ساعت پرواز در یک روز باعث افزایش و یا کاهش نرخ بلیط سیستمی می شود.

 

 

فرق میان بلیط هواپیما سیستمی و بلیط چارتری

 

برخلاف بلیط های چارتر، مسئولیت خالی ماندن صندلی ها در هر پرواز متوجه خود شرکت هواپیمایی یا ایرلاین می باشد و شرایط و قوانین کنسلی و تغییر تاریخ / ساعت پرواز در این نوع بلیط ها طبق قوانین هواپیمایی کشوری و ایرلاین مربوطه قابل انجام است. در ضمن مسافران می توانند پرواز را برای خود رزرو نگه دارند تا در صورت لزوم بدون پرداختن هزینه ای آن را تغییر بدهند و در نهایت اقدام به صدور بلیط و پرداخت وجه آن بکنند و حتی در صورتی که بلیط صادر شود در صورت کنسلی، جریمه از مبلغ کسر و مابقی استرداد می شود.

 

 

طبقه بندی قیمت بلیط هواپیما سیستمی

 

به 2 دسته IT Fare و Market Fare تقسیم می شود:

 

  • IT Fare به نرخ های ویژه و قیمت پایین بلیط های سیستمی اطلاق می شود که اغلب یا به صورت مستقیم از طرف ایرلاین صادر می شود و یا دسترسی های خاصی به برخی از آژانس های مسافرتی پرفروش (با تعداد مشخص در هر پرواز) داده می شود تا بتوانند اینگونه بلیط ها را صادر نمایند (در اصطلاح به اینگونه نرخ ها پروموشن-Promotion گفته می شود) ، که البته این نوع نرخ ها به صورت دائمی در دسترس نیستند. اما اگر به دنبال نرخ های پایین پروازی و با شرایط و قوانین کنسلی و تغییر تاریخ / ساعت همانند بلیط های سیستمی هستید، پیشنهاد می شود با همکاران ما در بخش Emirates Holiday تماس گرفته و از خدمات اینگونه بلیط ها به همراه پکیج تور انها بهره مند شوید.

 

  • Market Fare به آن دسته از بلیط هایی گفته می شود که به صورت معمول توسط آژانس های مسافرتی و یا از طریق وب سایت های فروش بلیط خارجی و بلیط داخلی و یا از طریق اپلیکیشن های ایرلاین ها، نمایش داده می شود.

 

 

آژانس مسافرتی سام سیر، که در قسمت فروش بیلط خارجی و فروش بلیط داخلی از جمله آژانس های برتر در این زمینه می باشد، در اقدامی برای آسان نمودن و صرفه جویی در هزینه و وقت مسافرین خود اقدام به فروش بلیط پروازهای داخلی و خارجی به تمامی مقاصد در دنیا به صورت انلاین، نموده است و با بهره گیری از چندین تامین کننده قوی در این زمینه تجربه راحت و لذت بخشی از خرید آنلاین بلیط هواپیما را به مسافران خود عرضه داشته است.



نظرتان را بنویسید







منو