دور دنیا در 54 ساعت - قسمت اول




 

 

 

 

 

 

شاید فکر کنید که دور دنیا چرخیدن، خیلی سخت باشد و پر از مشکل. اما شما خیلی در اشتباه هستید.

 

به طرز شگفت انگیزی، پرواز از قطب شمال به قطب جنوب را یک هواپیمای مسافربری تنها سه بار انجام داده است.

 

حالا چرا اینقدر کم؟ چون خیلی خیلی پرواز طولانی و خسته کننده ای است.

 

حتی با وجود اینکه برای سوخت گیری در 4 فرودگاه متوقف شدند، باید از روی چندین اقیانوس می گذشت که خود همین مورد نیاز به یک هواپیما با برد و توانایی و تکنولوژی پیشرفته تری داشت. اولین هواپیما برای این منظور در اواسط دهه 1960 ساخته شد.

 

حتی مسافران این پرواز زیاد هم اصرار نداشتند که حتما 4 توقف داشته باشند و برای 54 ساعت اودیسه وار، در این هواپیما گیر بیافتند. منظورم اینه که چه کسی واقعا دلش می خواد که اینجوری مسافرت کنه؟

 

با بریان باوم آشنا شوید.

 

در سال 1977، بریان یک پسر نوجوان 18 ساله علاقمند به هوانوردی بود که مبلغ 2.222 دلار از پس انداز خودش را صرف خرید بلیط هواپیمای Pan Am Flight 50 کرد. بریان می دانست که این پرواز یک رکورد در تاریخ سرعت ناوبری به ثبت خواهد رساند. این سفر از سانفرانسیسکو با جدیدترین هواپیمای بوئینگ (بوئینگ 747) آغاز شد و به قطب شمال رفت و بعد از توقف در آنجا و سوخت گیری به سمت مقصد بعدی اش، یعنی لندن پرواز کرد.

 

 

 

 

 

 

بعد از توقف و سوختگیری در لندن، این هواپیما به سمت آفریقای جنوبی پرواز کرد و بعد از آفریقای جنوبی به سمت قطب جنوب پرواز خود را ادامه داد و فقط در نیوزیلند برای سوخت گیری متوقف شد و سپس راه خود را به سمت سانفرانسیسکو، جایی که از آن پرواز را آغاز کرده بود، ادامه داد.

 

مجموع زمان: 54 ساعت، هفت دقیقه و 12 ثانیه. طبق اعلام Fédération Aéronautique Internationale سرعت متوسط هواپیما 487 مایل در ساعت (784 کیلومتر در ساعت) است.   

 

باوم، در این رابطه گفت:

 

«این واقعا فرصتی بود تا چیزی را که قبلا انجام نشده بود را، انجام داد.»

 

 

در سال های گذشته چندین پرواز بین این دو قطب انجام شده بود، اما این اولین پروازی بود که برای مردمی غیر از مردم ثروتمند مقرون به صرفه بود.

 

شما برای یک سفر دو و نیم روزه پشت سرهم و آن هم در دور دنیا، چطور چمدان می بندید؟ سبک سفر می کنید، خیلی سبک.

 

چمدان های 120 مسافر پرواز شماره 50 تنها به یک چمدان قابل حمل به هر فرد محدود شد. برای بسیاری که فقط فضای کافی برای قرار دادن چند دست لباس اضافی و لوازم آرایشی اولیه اشان فراهم شده بود. Pan Am برای مسافرین امکانات آرایشی و بهداشتی در هواپیما فراهم کرده بود، اما چیزی نبود که خیلی به چشم بیاید.

 

 

«من فکر می کنم که همه از این امکانات استفاده کردند، ولی چیز زیادی نبود» باوم گفت.

 

 

دور دنیا به سبک دهه 70

 

 

باوم برای داشتن یک تجربه بی نظیر از سفر بین دو قطب در این پرواز، صندلی شماره 17A که در ردیف های جلو بال هواپیما بود را خریداری کرد.

او به یاد می آورد که با نزدیک شدن به قطب شمال، خدمه پرواز از مسافران پذیرایی می کردند. باوم به خاطر می آورد که چقدر از دیدن غروب آفتاب که دقیقا کمی قبل تر از آن طلوع آفتاب را دیده بود، شگفت زده شده است. این موضوع به خاطر مسیر پروازی غیر معمول انها بود.

جو شادی که در طول پرواز هم بود را، از یاد نمی برد.

 

آنها در حالی که روی قطب شمال در حال پرواز بودند، یکی از مسافران کلاه و ریش سانتا (بابانوئل) را پوشید و کمی بعد، که هواپیما از خط استوا عبور کرد همان مسافر یک نیزه سه شاخه اسباب بازی به دست گرفت و شروع به تکریم پوزئیدن، خدای یونانی دریا کرد.

یک گیتاریست هم در هواپیما بود و آهنگ های درخواستی درباره قطب شمال و جنوب را می نواخت.

به سبک واقعی 1977، ملکه زیبایی دنیا هم در این پرواز بود و یک دوربین Polaroid داشت و با مسافرانی که می خواستند عکس سلفی می گرفت.

در این پرواز هم فشن شو گوچی برگزار شد. 5 مدل این کمپانی در حدود 24 مدل مختلف را به نمایش گذاشتند. آنها از لانج بالای بوئینگ 747 به عنوان اتاق تعویض لباس استفاده می کردند و از کابین پایین به عنوان مکان نمایش لباس استفاده می کردند.

باوم می گوید:

 

«این کار را واقعا خوب انجام دادند و خیلی خوب از پسش براومدند.»

 

 

 

 

 

 

 

کلمه کلیدی: بلیط ارزان هواپیما، بلیط هواپیما، خرید بلیط هواپیما، پرواز خارجی، رزرو بلیط هواپیما، خرید بلیط هواپیما خارجی، بلیط داخلی، بلیط خارجی، پرواز داخلی

 


دور دنیا در 54 ساعت - قسمت دوم


 



نظرتان را بنویسید







منو