دور دنیا در 54 ساعت - قسمت دوم




 

 

 

 

 

 

قاره قطب جنوب – Antarctica

 

 

 

باوم گفت: «جالب ترین بخش قطب جنوب بود.» «بی نظیر بود.» مرموز، متروک و گسترده، قاره ی یخ زده باوم را به پنجره ی خود چسبانده بود.

 

یک مرد نشسته که در ردیف جلوی باوم نشسته بود، منتظر بود یک آتشفشان فعال در قطب جنوب به نام Mount Erebus را ببیند.

 

 

«او به من خیلی چیزها را نشان داد ... حتی با اینکه می دانید به دنبال چه چیزی هستید، لزومی ندارد که حتما تشخیص بدید دقیقا چی هست.»

 

 

باوم گفت، اگر چه جت در ارتفاع 43000 فوت (13100 متر) بالاتر از سطح زمین بود، گفت که سطح قاره قطب جنوب به نظر بسیار نزدیک تر می آمد.

 

شمارش معکوس از کابین خلبان به مسافران نشان می داد که آنها از قطب جنوب عبور کرده اند --- جشن دیگری در هواپیما برقرار شد.

 

باوم به یاد می آورد که، آسمان بسیار صاف بود. نبود مه و آلودگی یک آفتاب درخشان را به نمایش گذاشته بود.

 

 

«همه چیز فقط تماشایی بود - کوه ها، رنگ های روی زمین و قاره ای که از خارج می شدیم و به سمت نیوزلند می رفتیم. خورشید در حال غروب بود و یک رنگ صورتی دوست داشتنی و یک غروب آفتاب زیبایی بود که شما را یاد نقاشی های مداد رنگی می انداخت و بهتر از این نمی توانست که باشد.»

 

 

باوم احساس کرد او به چیزهایی که قبلا هرگز کسی ندیده بود، نگاه می کرد.

 

 

«شما در انتهای دنیا هستی، و هیچ کس دیگری در هوا برای هزاران مایل در اطراف شما وجود ندارد. این احساس جالبی بود.»

 

 

 

 

 

 

 

پروازهای دیگر قاره به قاره

 

 

اولین پرواز قاره به قاره در سال 1965 توسط یک هواپیمای بوئینگ 707-349C انجام شد که، 40 دانشمند، مهمان و خدمه داشت. برای اینکه این سفر امکان پذیر باشد، در هواپیما - به نام Pole Cat – تغییراتی داده شد و در کابین اصلی 2 تانک سوخت اضافی قرار داده شد. مجموع زمان: 62 ساعت و 27 دقیقه.

 

در سال 1968، ایرلاین حمل و نقل هوایی مدرن Convair 990 با 78 مسافر، خدمه پرواز بر روی دو قطب پرواز کرد. این هواپیما رکورد سرعت را تنظیم نکرد، اما با فرود در ایستگاه McMurdo قطب جنوب برای سوخت گیری، اولین هواپیمایی بود که تمام هفت قاره را لمس کرد.

 

 

 

 

 

 

رکورد سرعت Pan Am پرواز شماره 50 تا سال 2008 و برای 31 سال باقی ماند. در این سال یک جت تجاری بمباردیر گلوبال اکسپرس این رکورد را شکست، و این امر هم به خاطر برنامه ریزی عالی و توقف های کمتر برای سوختگیری بود.

 

بر طبق گفته های باوم عضویت در باشگاه «بر فراز هر دو قطب» بسیار منحصر به فرد است.  

 

اکنون، 41 سال پس از آخرین پرواز این هواپیما، یک هواپیما مسافربری دیگر با مجموع کمتر از 50 ساعت این پرواز را بین قاره انجام داد. Polar Express این سفر را در 26 اکتبر 2018 از فرودگاه بین المللی JFK نیویورک به 150 مسافر آغاز کرد. مسیر از فرودگاه JFK به فرودگاه Río Gallegos در جنوب آرژانتین و از آنجا به سمت قطب جنوب پرواز می کند. سپس از قطب جنوب به سمت شهر پرت استرالیا می رود. ایستگاه بعدی هم پکن در چین بود. مسیر آخری از پکن به قطب شمال می رود و سپس به فرودگاه JFK برمی گردد.  

 

هواپیمایی ایرباس A340-300 یک هواپیمای بزرگ، وسیع و گسترده با چهار موتور قابل اعتماد خواهد بود. بلیط هواپیما از 11،900 دلار آغاز می شود. امکانات شامل نوشیدنی های مخصوص، سخنرانی های آموزنده، کلاس های یوگا و متخصص قطب جنوب است که توضیح می دهد که مسافران از پنجره ها چه چیزی را خواهند دید.

 

باوم به این سفر بین قطبی به عنوان مورخ آن پیوست، و آن را برای فصل نهایی کتاب خود با نام «بر فراز هر دو قطب: پروازهای حماسی در سراسر جهان»، که به زودی در سال دیگر انتشار پیدا خواهد کرد، در نظر گرفت.

 

واضح است که روزهای شگفت انگیز مسافرت هوایی که پر از رکوردهای عجیب و گوناگون است، کاملا نگذشته است. برای کسانی که زمان و پول این تجربه را در اختیار دارند، تجربه های نادری در این سفرها وجود دارد.

 

 

کلمه کلیدی: بلیط ارزان هواپیما، بلیط هواپیما، خرید بلیط هواپیما، پرواز خارجی، رزرو بلیط هواپیما، خرید بلیط هواپیما خارجی، بلیط داخلی، بلیط خارجی، پرواز داخلی

 

 



نظرتان را بنویسید







منو