ویزای ترانزیت چیست




ویزای ترانزیت

ویزای ترانزیت

 

ویزای ترانزیت چیست و چگونه می‌توان ویزای ترانزیت گرفت

 

آیا با ویزای ترانزیت آشنایی دارید؟ این نوع ویزا معمولاً حوزه کوچکی از رفت و آمد را به مسافرین و تنها در محوطه فرودگاه و برای چند ساعت می‌دهد. در این مقاله سعی کردیم شما را با مواردی که به پروازهای با توقف مربوط می‌شود و در آن نیاز به گرفتن ویزای ترانزیت است آشنا کنیم.

 

ابتدا چند تعریف و توضیح کوتاه در مورد ویزا، سالن ترانزیت و ویزای ترانزیت برای شما آوردیم و سپس به قوانین و نکات مربوط به صورت مفصل پرداختیم. با ما همراه باشید تا اطلاعات خود را در این زمینه کامل کنید. شاید شما در سفر بعدی خود نیاز به ویزای ترانزیت داشته باشید.

 

 

سالن ترانزیت

 

سالن ترانزیت

 

اگردر لغت‌نامه واژه سالن ترانزیت را جستجو کنید، معنی واضحی از آن را دریافت می‌کنید. واژه‌هایی مانند Transit Hall و Transit Lounge در لغت‌نامه‌های انگلیسی وجود دارد که معنی آن سالن انتظاری در فرودگاه‌های بین‌المللی است که مسافران پروازهای توقف دار بدون مراجعه به گمرک و یا اداره مهاجرت می‌توانند آنجا بمانند و چند ساعتی منتظر پرواز خود به مقصد بعدی باشند.

همان‌طور که از معنای لغوی هم مشخص است، سالن ترانزیت جایی است که مسافر می‌تواند در آن بماند و با در دست داشتن کارت پرواز منتظر پرواز خود باشد. در واقع کاربرد اصلی سالن ترانزیت در پروازهای توقف داری است که خریدار بلیط هواپیما ، نتوانسته پرواز مستقیم به مقصد خود تهیه کند و پس از انجام یک پرواز در میانه راه توقف کرده و باید در مرحله بعدی پرواز دوباره‌ای داشته باشد. در این شرایط به فرودگاهی هم که در آن توقف انجام‌شده فرودگاه ترانزیت گفته می‌شود.

 

 

ویزا چیست

 

در ابتدا لازم می‌دانیم که به صورت کلی درباره مدرکی به نام ویزا اطلاعاتی کامل در اختیار شما قرار دهیم. در واقع ویزا برگه ایست که ضمیمه گذرنامه یا پاسپورت شما می شود و نشان می‌دهد که سفارتخانه یا کنسولگری کشور مقصد با درخواست متقاضی جهت ورود به آن کشور موافقت کرده است. نوع ویزا به دلیل سفر شما به کشور مقصدتان بستگی دارد و هر کشور قوانین خاص خود را جهت اعطای ویزا به متقاضی دارد.

معمولاً ویزای توریستی، ویزای تجاری، ویزای دانشجویی، ویزای اقامتی، ویزای کاری و دیگر انواع ویزاها برای ورود به کشورها مورد نیاز است.

این نکته را هم اشاره کنیم که اکثر ویزاها دارای یک تاریخ شروع، یک تاریخ اتمام و یک مدت معین شده جهت اقامت هستند. شما حتماً باید چک کنید که تاریخ سفرتان بین بازه شروع و اتمام ویزا باشد.

کلا ویزاها ممکن است به صورت Single Entry ( یک بار ورود)، Double Entry (دو بار ورود ) ویا Multiple Entry (چند بار ورود) باشند.

 

 

خوب پس از این مقدماتی که گفتیم با ما همراه باشید تا به صورت دقیق ویزای ترانزیت را بررسی کنیم

 

 

ویزای ترانزیت چیست

 

ویزای ترانزیت یک ویزای غیر مهاجرتی کوتاه مدت است. این ویزا به شما اجازه می‌دهد تا به فرودگاه‌های میانی سفر که پرواز شما در آن توقف دارد، سفر کنید و از آنجا با توجه به مقصد خود پرواز خارجی خود را ادامه دهید. به طور مثال، یک مسافر ایرانی که قصد سفر به کانادا را داشته باشد، در این مسیر می‌توانند در فرودگاه شهرهای لندن، مسکو، آمستردام، پاریس، مونیخ (که در این پنج شهر به دلیل محدودیت‌های پروازی برخی ایرلاین‌ها و نبود پرواز به این شهرها در واقع نمی‌توان فعلا استاپ داشت) فرانکفورت، کییو، وین، استانبول، دبی و دوحه مسیر خود را به سمت کانادا تغییر دهند.

برخی از کشورها معتقدند، اگر توقف مسافر در پرواز خارجی با استاپ، حداقل 24 ساعت طول بکشد، باید یک ویزای ترانزیت اخذ کند تا بتواند در سالن ترانزیت فرودگاهی که توقف دارد تا پرواز بعدی اقامت داشته باشد.

طبق قوانین برخی از کشورها شما حتما باید با توقف در فرودگاه یکی از شهرهایشان ویزای ترانزیت داشته باشید و حتی حق خروج از فرودگاه آن شهر را ندارید.

ویزای ترانزیت جزو آن دسته از انواع روادید هایی است که مسافران معمولاً با آن آشنایی ندارند و به همین علت ما در این مقاله به آن پرداخته‌ایم. در زمینه دریافت ویزای ترانزیت همواره سوالات مختلفی وجود دارد که ما با بررسی همه این سوالات این مقاله را تهیه نمودیم.

در واقع، دارندگان ویزای ترانزیت این اختیار را دارند تا از کشور ثالثی که نقش میانجی را دارد و پرواز برای مدتی در یکی از فرودگاه‌های بین المللی آن می‌نشیند، تنها به منظور رسیدن به مقصد اصلی خود که در بلیط هواپیما مسافران قید شده است؛ عبور کنند.

 

 

فکر کنم تا به حال کمی با مفهوم ویزای ترانزیت آشنا شدید

 

 

دلایل وجود ویزای ترانزیت چیست

 

ویزای ترانزیت یکی از سختگیرانه ترین نوع ویزاها به حساب می‌آید. این قوانین برخی از کشورها مسافر را مجبور می‌کند با آنکه دارای ویزای کشور مقصد خود است، فقط به خاطر توقف چند ساعته اجباری در فرودگاه کشوری ثالث و تنها به خاطر تعویض هواپیما و نبود بلیط هواپیما مستقیم به مقصد سفر خود، مجبور به گرفتن ویزای ترانزیت شود.

شکی وجود ندارد که هدف و انگیزه به وجود آمدن این ویزا مقابله با ورود پناهندگان بوده است. در واقع کشورهای توسعه‌یافته به جهت جلوگیری از تقاضای پناهندگی شهروندان کشورهای دیگر، در فرودگاه‌های کشورشان زمان تعویض هواپیما، این قوانین را تنظیم کرده‌اند. متاسفانه کشور ایران نیز جزو کشورهایی قرار دارد که برای ورود به فرودگاه بسیاری از کشورهای اروپایی نیاز به ویزای ترانزیت دارد.

 

 

چه کسانی می‌توانند از ویزای ترانزیت استفاده کنند

 

اتباع کشورهای زیر در صورت عبور از منطقه فرودگاه شینگن، یا برخی کشورهای دارای قوانین ترانزیت، باید یک ویزای ترانزیت هوایی بگیرد:

افغانستان، بنگلادش، کنگو، اریتره، اتیوپی، غنا، ایران، عراق، نیجریه، پاکستان، سومالی، سری لانکا

همچنین شهروندان ایرانی، در صورت استفاده از حمل و نقل هوایی کشورهای استرالیا، روسیه، انگلستان، یونان، ایرلند، مراکش، ژاپن، چین، کوزوو، قطر، عمان، دبی باید ویزای ترانزیت اخذ کنند.

 

 

میزان اعتبار ویزای ترانزیت چقدر است

 

ویزای ترانزیت دارای اعتباری محدود (از چند ساعت تا ۱۰ روز) بسته به طول مسیر سفر شما است.

 

 

مدارک مورد نیاز برای ویزای ترانزیت

 

مدارک مورد نیاز ویزای شینگن

 

فرم درخواست ویزای ترانزیت

عکس

گذرنامه یا پاسپورت معتبر

مدارک مربوط به مقصد نهائی سفر شامل خرید بلیط هواپیما ، ویزای صادر شده کشور سوم

بیمه مسافرتی

 

 

انواع ویزای ترانزیت

 

ویزای ترانزیت به دو نوع کوتاه مدت که معمولاً از یک ساعت تا چند ساعت و ویزای ترانزیت بلند مدت که معمولاً حداکثر تا سه روز می‌باشد تقسیم می‌شود که به آن‌ها ویزای فرودگاهی نیز می‌گویند.

در نوع اول مسافر فقط داخل فرودگاه در سالن ترانزیت منتظر می‌ماند تا زمان تعویض هواپیما فرا برسد و به مسیر خود ادامه دهد. در این نوع ویزای ترانزیت مسافر مجاز به خروج از فرودگاه نیست. این نوع ویزای ترانزیت به ویزای نوع A در ویزای شینگن معروف می‌باشد.

در نوع دوم مسافر مجاز به ترک فرودگاه و رساندن خود به فرودگاه دیگر در همان شهر و یا شهر دیگر می‌باشد. این نوع ویزای ترانزیت به ویزای نوع B در ویزای شینگن معروف است.

 

 

هزینه ویزای ترانزیت چقدر است

 

هزینه ویزای ترانزیت هر کشور را، وزارت امور خارجه آن کشور تعیین می‌کند. به طور مثال، هزینه ویزای ترانزیت کشورهای حوزه شینگن 60 یورو، قیمت ویزای ترانزیت چین 30 دلار و هزینه ویزای ترانزیت کانادا رایگان می باشد.

 

 

ویزای ترانزیت انگلستان

 

ویزای تزانزیت انگستان

 

کشور انگلستان جزو پیمان شینگن نمی‌باشد پس مقررات آسانتری را نسبت به کشورهای شینگن برای شهروندان ایرانی دارد. اگر مقصد نهایی مسافر به یکی از دو کشور آمریکا و کانادا ختم شود درخواست ویزای ترانزیت نمی‌کنند. ولی اگر مقصد مسافر کشوری مثل برزیل و یا حتی یک کشور اروپایی دیگر مثل بلژیک باشد، مسافر باید ویزای ترانزیت داشته باشد.

اگر مسافری ویزای شینگن یا ویزای هرجای دیگری به جز آمریکا و کانادا را داشته باشد، حتما باید برای ورود به انگلستان ویزای ترانزیت داشته باشد (که انگلیس معمولاً به ایرانیا نمی‌دهد) و ایرانیان حق استاپ در لندن و انتخاب پرواز بریتیش ایرویز را ندارند.

 

 

ویزای ترانزیت انگلیس برای پرواز به کانادا

 

ویزای کانادا

 

شهروندان ایرانی برای سفر به کانادا ، پس گرفتن ویزای کانادا به طور معمول باید بلیط هواپیما خود را به مقصد شهرهایی مانند تورنتو، مونترال و ونگوور تهیه کنند. این پروازها از ایران به صورت مستقیم برقرار نیست و مسافر مجبور است از پرواز خارجی با توقف استفاده نماید که طبق توضیحات قبلی باید در یکی از شهرهای استانبول، دبی، دوحه، وین، کییو و فرانکفورت توقف داشته باشند. اگر مسافر ویزای کانادا داشته باشد نیازی به دریافت ویزای ترانزیت در فرودگاهی که تعویض هواپیما انجام می‌دهد ندارد.

 

 

ویزای ترانزیت آلمان

 

مسافران این کشورها برای عبور از فرودگاه‌های آلمان و رفتن به کشوری دیگر نیاز به دریافت ویزای ترانزیت آلمان دارند: افغانستان، بنگلادش، اتیوپی، هند، ایران، عراق، ارتیره، غنا، امارات، لبنان، مالی، نیجربه، پاکستان، سومالی، سودان جنوبی، سریلانکا، سودان، سوریه و ترکیه.

البته مسافران که دارای ملیت‌های فوق، با وجود داشتن یک سری شرایط می‌توانند از ارائه ویزای ترانزیت آلمان معاف شوند:

مسافرانی که ویزای آمریکا، ویزای کانادا و کرواسی، بلغارستان، کانادا، قبرس، ایرلند، ژاپن، رومانی یا انگلستان داشته باشند.

مسافرانی که ویزای منقضی شده یا معتبر غیرشینگن از آمریکا ارائه دهند.

مسافرانی که ملیت ترک دارند و دارای گذرنامه رسمی و خدماتی هستند.

مسافرانی که ملیت اماراتی داشته و ویزای استرالیا یا نیوزلند دارند، نیازی به دریافت ویزا ندارند.

مسافرانی که همسری با ملیت اروپایی یا عضو /EEA/EFTA داشته باشند.

مسافرانی که گذرنامه دیپلماتیک دارند.

 

 

ویزای ترانزیت ایرلند

 

ایرلند نیز مانند انگلستان جزو پیمان شنگن نمی‌باشد و مقررات اخذ ویزای ترانزیت ایرلند کمی نسبت به کشورهای حوزه شینگن برای شهروندان ایرانی راحت‌تر می‌باشد. ویزای ترانزیت ایرلند مانند انگلستان در فرودگاه و با همان شرایط صادر می‌شود.

 

 

ویزای ترانزیت روسیه

 

ویزای ترانزیت روسیه یا ویزای عبور روسیه، برای هر متقاضی خارجی که بخواهد از کشور روسیه عبور کرده و خودش را به کشوری دیگر برساند، صادر می‌شود . ویزای ترانزیت روسیه می تواند به صورت یک بار ورود ویا دو بار ورود صادر می‌شود . برای گرفتن ویزای ترانزیت روسیه فرد نیاز به دعوت نامه ندارد و در صورت لزوم یک کپی از بلیط هواپیما یا راه آهن را باید برای دریافت ویزا از کشور مقصد ارسال کند.

 

 

ویزای ترانزیت یونان

 

ویزای ترانزیت یونان

 

مسافران ايرانی عازم به كشورهای بلغارستان، كانادا، رومانی، قبرس، ایرلند، ژاپن، آمریکا و انگلستان و كشورهای شنگن كه دارای ويزای معتبر صادر شده توسط هر كدام از این كشورها می‌باشند نيازی به ويزای ترانزیت یونان ندارند.

 

 

ویزای ترانزیت چین

 

ويزاي ترانزيت چین براي عبور از طريق این کشور به يك كشور ثالث صادر مي‌شود. در شرايطي كه متقاضي به مدت بيش از 24 ساعت در فرودگاه چين بماند، مجبور به ترك فرودگاه است. پس این ویزا محدود به حداکثر 24 ساعت می‌باشد.

 

 

ویزای ترانزیت قطر

 

برای سفر به قطر، اخذ ویزای قطر لازم و ضروری است. ویزای قطر انواع مختلفی دارد که مسافران با توجه به اهداف سفر خود درخواست می‌دهند. ویزای ترانزیت قطر با توجه به مدت‌زمان حضور در کشور ثالث صادر می‌شود. ویزاهایی که برای چند ساعت حضور در فرودگاه صادر می‌شوند به ویزای ترانزیت قطر نوع A معروف هستند و نکته این است که افراد نمی‌توانند از فرودگاه خارج شوند. ویزای ترانزیت قطر نوع B هم وجود دارد که در این نوع ویزا این امکان فراهم می‌شود که مسافر قطر بتواند در کشور ثالث به مدت چند روز (نهایت سه روز) حضور داشته باشد و بتواند از فرودگاهی به فرودگاه دیگر برای پرواز به قطر مراجعه کند.

 

 

ویزای ترانزیت عمان

 

ویزای عمان برای شهروندان ایرانی به‌صورت ویزای توریستی، ویزای تجاری و ویزای ترانزیت صادر می‌شود. همچنین، ویزای ترانزیت عمان برای شهروندان ایرانی حداکثر برای مدت سه روز صادر می‌شود تا بتوانند ازطریق خاک عمان به مقصد اصلی خود سفر کنند. البته شهروندان ایرانی می‌توانند انواع دیگری از ویزاهای عمان مانند ویزای تحصیلی، ویزای کار، ویزای ازدواج و... را نیز از سفارت عمان در تهران درخواست کنند.

 

 

ویزای ترانزیت دبی

 

شهروندان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، مثل کویت، بحرین، قطر، عربستان سعودی و عمان به ویزا نیازی ندارند. غیر از این شهروندان، بقیه به ویزای ترانزیت دبی برای سفر خود نیاز دارند. ویزای ورودی برای یک ماموریت خاص 16 روزه ویزای ترانزیت دبی نامیده می‌شود (آن را با ویزای ترانزیت 96 ساعته دبی اشتباه نگیرید). این ویزا تنها برای یک بار ورود مناسب بوده و نمی توان آن را تمدید کرد.

 

 

ویزای شینگن

 

ویزای شینگن

 

ویزای شینگن (Schengen Visa) یکی از معروف‌ترین انواع ویزا است و افرادی که قصد سفر به کشورهای اروپایی داخل حوزه شینگن را دارند با آن مواجه شده‌اند. شینگن به مجموعه کشورهای اروپایی گفته می‌شود که تحت پیمانی، قوانین یکپارچه‌ای را وضع کرده‌اند. به سبب همین پیمان، تمامی مردم کشورهای خارج از این اتحادیه، جهت سفر و اقامت در این مناطق، باید مجوز ورود و ویزای این حوزه با نام «ویزای شینگن» را بگیرند.

مسافران خارج از منطقه‌ شینگن می‌توانند با در اختیار داشتن ویزای شینگن، تحت زمان و شرایط مشخصی، به هر یک از کشورهای عضو این پیمان سفر کنند و در آن اقامت داشته باشند. ویزای شینگن کمی سختگیرانه نیز می‌باشد و ممکن است شما همه مدارک و شرایط مورد نیاز را داشته باشید اما به شما داده نشود.

 

 

ویزای ترانزیت برای آسیا

 

در قاره آسیا کشورهایی که ویزای ترانزیت لازم دارند به صورت لیستی در زیر آورده شده است:

اردن، افغانستان،ایران، بنگلادش، پاکستان، ترکیه، سریلانکا، سوریه، عراق، لبنان، میانمار، هندوستان

 

 

ویزای ترانزیت برای آفریقا

 

در قاره آفریقا کشورهایی که ویزای ترانزیت لازم دارند به صورت لیستی در زیر آورده شده است:

آنگولا، اتیوپی، اریتره، سودان، سومالی، غنا، کنگو، گامبیا، نیجریه

 

 

ویزای ترانزیت برای آمریکا

 

در قاره آمریکا کشورهایی که ویزای ترانزیت لازم دارند به صورت لیستی در زیر آورده شده است:

کلمبیا و کوبا

 

 

جمع‌بندی کنیم؟

 

همیشه قبل از اینکه به مقاصد طولانی مانند کانادا و آمریکا و ... بلیط هواپیما خود را تهیه کنید، جستجوی لازم را انجام دهید و از توقف‌های هخطوط هواپیمایی خود در شهرهای بین راه خود آگاهی لازم را پیدا کنید. در مورد قوانین ترانزیت اطلاعات کامل را کسب کنید تا حین پرواز با مشکل ناگهانی و غیرمنتظره روبرو نشوید. همیشه بهترین کار خواندن تجربیات مسافران قبلی است و یا اینکه صحبت با کارشناسان بخش بلیط هواپیما خارجی ویا ویزا است.

در انتها پیشنهاد ما به شما این است که در صورت هرگونه سوال و مشکل احتمالی با توجه به خواندن مطالب فوق، ابتدا در زیر همین مقاله کامنت کنید و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید ویا با کارشناسان سام سیر در تماس باشید.



نظرتان را بنویسید







منو