سوراخ های پنجره هواپیما برای چیست؟




 

پنجره هواپیما

 

بلیط هواپیما سام سیر

 

سوراخ های پنجره هواپیما برای چیست؟

 

اگر تا به حال با خرید بلیط هواپیما و بلیط خارجی یا داخلی سفر کرده باشید متوجه سوراخ های کوچکی که روی تمام پنجره های هواپیما وجود دارد شده اید اما حتما این سوال برایتان پیش آمده است که دلیل وجود این سوراخ ها چیست؟ جوابش یک کلمه است : امینت! بله درست شنیده اید این سوراخ ها برای امنیت بیشتر روی پنجره ها ایجاد شده اند. حال می خواهیم شرح دهیم که آن ها چگونه باعث بالا رفتن امنیت می شوند.

 

هواپیماها در ارتفاعات بالایی پرواز می کنند به همین دلیل برای اینکه مسافران در ارتفاع 11 هزار متری از سطح دریا بیهوش نشوند باید فشار هوای داخل هواپیما تنظیم شود. هوای داخل هواپیما را باید با فشار خاصی تنظیم کرد و برای اینکه این فشار حفظ شود و مسافرانی که با خرید بلیط هواپیما و بلیط خارجی داخل آن هستند بیهوش نشوند نباید هیچ سوراخ و روزنه ای داخل کابین هواپیما باشد. حتما این سوال را می پرسید که خب در این صورت چرا سوراخ هایی روی پنجره ها ایجاد می کنند؟

 

یکی از خلبان های هواپیمایی بریتانیا به نام مارک ونهوناکر درباره ی این سوراخ ها گفته است:

به این سوراخ های کوچک روزنه ی تخلیه هوا گفته می شود و بین دو لایه ی شیشه ای ترموست شفاف از جنس استرهای پلیمریزه اسیدهای اکریلیک قرار دارد یعنی در واقع زمانی که شما بلیط هواپیما ارزان و بلیط خارجی یا داخلی خریده اید و داخل هواپیما هستید و از پنجره بیرون را نگاه می کنید همه چیز را با سه لایه شیشه ی متفاوت می بینید.

 

اولین لایه ی پنجره هواپیما که به راحتی قابل لمس است و می توانید به آن دست بزنید لایه ی خراش نام دارد. لایه ی بعدی یعنی لایه ای که در وسط قرار گرفته است همان لایه ای می باشد که سوراخ های روزنه ی هوا در آن ایجاد شده است و لایه آخر که لایه ی بیرونی است مهم ترین لایه ی پنجره می باشد که باعث می شود شما از فشار هوای بیرون محفوظ باشید. ناگفته نماند هم لایه ی بیرونی و هم لایه ی وسطی می توانند فشار بیرون را تحمل کنند اما بار اصلی این مسئولیت بر عهده ی لایه ی بیرونی است چون این لایه محافظ بین شما و ابرها می باشد.

 

ابتدا می خواهیم به چگونه کم و زیاد شدن فشار هوا هنگام پرواز بپردازیم و سپس نحوه ی کار این سوراخ های روی پنجره را بررسی کنیم. زمانی که بلیط هواپیما و بلیط خارجی یا داخلی می خرید و سوار هواپیما می شوید اگر همه چیز درست پیش برود شما اصلا متوجه کم شدن فشار هوای بیرون نمی شوید. همیشه داخل هواپیماها برای اینکه مسافران احساس روی زمین بودن داشته باشند و دچار کمبود اکسیژن نشوند فشار داخل کابین هواپیما را با استفاده از هوایی خاص تنظیم می کنند.

 

باید بدانید هر چقدر هواپیما بیشتر ارتفاع بگیرد هوای بیرون از هواپیما رقیق تر می شود و اکسیژن و فشار کمتری خواهد داشت.برای افراد عادی به جز کوهنوردان درک تغییرات فشار هوا مشکل است به همین دلیل می خواهیم این موضوع را با اعداد و ارقام به شما توضیح دهیم.

 

طبق گزارشات سازمان American Vacuum Society زمانی که بلیط هواپیما و بلیط خارجی یا داخلی می خرید و سوار هواپیما می شوید وقتی هواپیما ارتفاع می گیرد فشاری برابر با یک کیلوگرم در هر سانتی متر مربع احساس می کنیم که این مقدار ناچیز است و همه به آن عادت دارند به همین دلیل تحمل آن راحت است اما زمانی که هواپیما به ارتفاع 11 هزار متری می رسد این فشار تا 0.2 کیلوگرم بر سانتی متر مربع کاهش پیدا می کند.

 

حال این سوراخ های روی پنجره ها فشار هوای لایه ی وسطی را کاهش می دهند بنابراین لایه ی بیرونی فشار هوای کابین را می گیرد و مسافرانی که با خرید بلیط هواپیما و بلیط خارجی یا داخلی در آن هستند فشار هوا را کم کم احساس می کنند.

 

یعنی اگر به هر دلیلی لایه ی بیرونی پنجره بشکند لایه ی وسطی مسافران را از فشار هوا و کمبود اکسیژن حفظ می کند. این سوراخ ها علاوه بر اینکه نقش زیادی در حفظ سلامت مسافران دارند باعث می شوند شیشه ها هواپیما در ارتفاعات مختلف بخار نکند.



نظرتان را بنویسید







منو