آشنایی با سرعت انواع هواپیماها (بخش اول)




 

سرعت انواع هواپیما ها

 

پرواز خارجی سام سیر

 

آشنایی با سرعت انواع هواپیماها

 

در استفاده از وسایل نقلیه یکی از مواردی که رعایت کردن آن سبب افزایش ایمنی افراد میباشد رعایت سرعت مناسب میباشد. هواپیماها نیز که یکی از وسایل حمل و نقل در جهان میباشند و در طول سال هزاران مسافری که با خرید بلیط هواپیما قصد انجام سفری هوایی دارند را منتقل میکنند نیاز دارند این مورد را در هنگام انجام پرواز رعایت کنند. نکته قابل توجه در رابطه با این موضوع آن است که سرعت مناسب با توجه به نوع وسیله نقلیه و همچنین شرایطی که در آن قرار دارد قابل سنجش میباشد.

 

با توجه به این که داشتن سرعت مناسب یکی از مهمترین اصول در هنگام استفاده از وسایل نقلیه میباشد باید همواره در داشتن متوسط سرعت صحیح بکوشید. در ادامه در رابطه با میزان سرعت هواپیماها که امروزه به یکی از مهمترین وسایل نقلیه موجود در جهان تبدیل شدهاند و سالانه میلیونها نفر با استفاده از آنها موفق میشوند با انجام پرواز داخلی و یا پرواز خارجی به مقصد مورد نظرشان منتقل شوند خواهیم پرداخت. در صورتی که تمایل دارید در رابطه با این موضوع بیشتر اطلاعات بدست آورید با ما در ادامه همراه باشید.

 

 

نمایشگر سرعت

 

 

در کابین هواپیماها . محلی که خلبانان پرواز در آن حضور پیدا میکنند انواع مختلفی از کلیدها و نمایشگرها وجود دارد که در هنگام پرواز اطلاعات مورد نیاز را در اختیار خلبان و کمک خلبان قرار میدهند. یکی از مهمترین کلیدها و نمایشگرهایی که در این نوع وسایل نقلیه وجود دارد کید و نمایشگر سرعت میباشد. میزان سرعت هواپیما با توجه به فاکتورهای مختلفی تعیین میشود.

 

فشار هوا در هنگام پرواز یکی از عوامل تاثیرگذار بر تعیین میزان سرعت هواپیما میباشد. مقدار سرعت هواپیما توسط مجرای پیتوت و استاتیک مورد بررسی و اندازهگیری قرار میگیرد و در نهایت توسط صفحه نمایشگر به خلبانان نشان داده خواهد شد. امروزه هواپیماها از سریعترین وسایل نقلیه در جهان میباشند که با بیشترین سرعت ممکن افرادی را که با خرید بلیط هواپیما قصد انجام سفر هوایی دارند را به مقاصد مورد نظرشان منتقل میکنند.

 

 

مجرا پیتوت و استاتیک

 

 

همانطور که گفته شد این مجرا از بخشهایی از هواپیما میباشند که در تخمین میزان سرعت هواپیما تاثیر دارند. مجرای پیتوت عمدتا برروی بالهای هواپیماها نصب خواهند شد و با توجه میزان سرعت باد عبوری از آن سرعت نسبی هواپیما را تخمین میزند. در این واقع استفاده از این بخش سبب میشود جریان نسبی هوا قبل از آن که توسط بدنه هواپیماها تحت تاثیر قرار بگیرد وارد پیتوت خواهد شد. در حین این فرآیند مجرای پیتوت به اندازهگیری فشار مطلق وارد شده توسط هوا خواهد پرداخت. اما این پایان کار نبوده و در همین حین مجرای استاتیک که برروی بخش کناری بدنه هواپیما قرار گرفته است تا از ورود جریان هوایی که به شکلی مستقیم وارد آن میشود جلوگیری کند تا بتواند به شکلی موثر میزان فشار استاتیکی وارد شده را محاسبه کند.

 

تمامی این موارد بکار گرفته شده در هواپیماها برای آن است تا افرادی که قصد انجام پرواز خارجی دارند با بیشترین ایمنی به مقاصد مورد نظرشان منتقل شوند. نکته قابل توجه در رابطه با این دو مجرا آن است که در هواپیماهای کوچک این دو بخش با یکدیگر ادغام میشوند و محل قرار گیری آنها در زیر بال میباشد. شاید دانستن این نکته در زمانی که از این نوع وسایل نقلیه استفاده میکنید و با انجام پرواز داخلی به مقصد خود منتقل میشود خالی از لطف نباشد که به اختلاف موجود بین فشار مطلق و فشار استاتیکی فشار دینامیکی گفته میشود.

 

این اختلاف به عنوان سرعت هواپیما در کابین خلبان در صفحه نمایشگر مربوط به سرعت به نمایش در خواهد آمد. در این نوع وسایل نقلیه که با خرید بلیط هواپیما میتوانید در آن حضور پیدا کنید انواع مختلفی از سرعت وجود دارد که در ادامه به ارائه آنها خواهیم پرداخت.



نظرتان را بنویسید







منو