آشنایی با سرعت انواع هواپیماها (بخش دوم)




 

سرعت هواپیماها

 

پرواز خارجی سام سیر

 

آشنایی با سرعت انواع هواپیماها (بخش دوم)

 

 

سرعت مشخص

 

سرعت مشخص یکی از انواع مختلفی از سرعت میباشد که در این نوع وسیله نقلیه وجود دارد. این سرعت در واقع برابر با سرعتی میباشد که شما با انجام پرواز داخلی با آن در طول مسیر به پرواز خود ادامه میدهید. این سرعت همان اختلاف فشار موجود بین مجرای پیتوت با مجرای استاتیک میباشد که به شکلی مستقیم برروی نمایشگر به نمایش در خواهد آمد.

 

این سرعت به شکلی مستقیم توسط خلبان دیده خواهد شد. با توجه به این موضوع هر چه میزان اختلاف بین این دو مجرا بیشتر باشد هواپیمایی که با آن در حال انجام پرواز خارجی هستید از سرعت بیشتری برخوردار میباشد. علاوهبر این سرعت مشخص سرعتی است که سازندگان هواپیماها از آن به عنوان پایه و اساس PERFOMANCE این وسیله نقلیه یاد میکنند.

 

 

سرعت کالیبره شده

 

این سرعت یکی دیگر از سرعتهایی میباشد که در هواپیما وجود دارد. این سرعت در واقع همان سرعت مشخص شده در این نوع وسایل نقلیه میباشد که مورد تصحیح قرار گرفته است. زیرا در بسیاری از این وسایل نقلیه که افراد با خرید بلیط هواپیما از آنها و خدماتی که توسط آنها ارائه میشود بهرهمند میشوند بدلیل عدم کارکرد مناسب برخی از قطعات احتمال وجود خطا در نمایش میزان سرعت وجود خواهد داشت. با استفاده از این روش میتوان سرعت واقعی هواپیمایی را که افراد زیادی برای انجام پرواز داخلی و یا پرواز خارجی ارزان حضور پیدا کردهاند را مشخص نمود.

 

 

تایل ویند

 

به باد مناسبی که در انتهای هواپیما و در قسمت دم هواپیما وجود دارد گفته میشود که سبب به جلو حرکت کردن هواپیماها خواهد شد.

 

 

هد ویند

 

در قسمت جلویی هواپیما وجود دارد و با توجه به نیرویی که به این نوع وسایل نقلیه وارد میآورد سرعت آنها را کاهش میدهد.

 

در جهان انواع مختلفی از هواپیما وجود دارد که میتوان با خرید بلیط هواپیما از خدماتی که توسط آنها ارائه میشود بهرهمند شد. هواپیماهای مسافربری که همه ساله افراد زیادی با استفاده از آنها موفق به انجام پرواز خارجی و یا پرواز داخلی میشوند میتوانند سرعتی معادل 0.8 الی 0.9 ماخ را بدست آورند. این هواپیماها قادر هستند در ارتفاع 9 الی 12 هزار متری از سطح زمین به پرواز درآیند که این ارتفاع به 30000 الی 40000 متری نیز امکان افزایش خواهد داشت.

 

نکته قابل توجه در رابطه با هواپیماهای مسافربری آن است که هیچ کدام از آنها قادر به پرواز کردن با سرعت مافوق صوت نمیباشند. البته هواپیماهای کنکورد از این قابلیت برخوردار میباشند و با استفاده از آنها میتوانید با سرعتی بیشتر از سرعت صوت حرکت کنید.

 

هواپیماهای مسافربری که امروزه در این زمینه در حال فعالیت میباشند دارای محدودیتهایی در سرعت میباشند که به گوشه کافین شهرت دارد. این اصطلاح که به آن سقف آیرودینامیکی نیز گفته میشود به حداکثر ارتفاعی گفته میشود که در آن سرعت هواپیماهای بال ثابت در نزدیکی عدد ماخ بحرانی قرار میگیرند. نکته که باید به آن توجه شود آن است که پرواز کردن با بیشتر از این اندازه بسیار خطرناک بوده و احتمال بروز خطر در آن بسیار بالا میباشد.

 

در صورت پرواز با سرعت بالا اختلال در کنترل ایجاد خواهد شد که این موضوع باعث میشود هواپیما سقوط کند. با توجه به این موضوع در پایین این طیف سرعت مکانی وجود دارد که با نام سرعت استال شناخته خواهد شد. بیشتر هواپیماهایی که در این زمنیه در حال فعالیت میباشند و دارای بدنهای متوسط و یا بزرگ هستند به شکل معمول با سرعت یکسان حرکت خواهند کرد.

 

این موضوع به این دلیل نیست که انواع مختلفی از شرکتهای هواپیمایی موجود در جهان قصد یکسان سازی دارند. این به این دلیل است که این گونه وسایل نقلیه در هنگام پرواز دارای محدودیتهایی میباشند که به سبب وجود آنها این نوع وسایل نقلیه مجبور به رعایت برخی از اصول خواهند بود.

 

یکی از مواردی که نیاز است در هنگام پرواز به آنها توجه شود میزان مسافرانی است که در هر پرواز در آن شرکت کردهاند. همانطور که میدانید در سطح جهان انواع مختلفی از هواپیماها وجود دارد که برخی از آنها در بخش نظامی بخش دیگری در بخش باربری و بخشی دیگر در قسمت مسافربری در حال فعالیت میباشند.



نظرتان را بنویسید







منو