آشنایی با معماری های برجسته ی مادرید پایتخت اسپانیا (بخش دوم)




 

معماری های مادرید اسپانیا

 

تور اسپانیا سام سیر

 

آشنایی با معماری های برجسته ی مادرید پایتخت اسپانیا (بخش دوم)

 

 

- پلازا مایور (Plaza Mayor)

 

پلازا مایور که میدان اصلی شهر مادرید است توسط یک معمار معروف به نام خوآن د هررا طراحی شده و ساخت آن در سال 1619 به پایان رسیده است اما متاسفانه این میدان در طول این سال ها چندین باز دچار آتش سوزی شده و به پروژه های بازسازی سنگینی روی آن اجرا شده است.

 

اولین آتش سوزی پلازا مایور سال 1631 اتفاق افتاد که بازسازی آن به دست خوآن گومز د مورا انجام شد. آتش سوزی بعدی در سال 1670 رخ داد و نام معماری که وظیفه ی بازسازی میدان را بر عهده داشت توماس رومان بود.

 

در سال 1790 بود که پلازا مایور دچار سومین آتش سوزی شد و ساختمانی که امروزه در میدان اصلی شهر وجود دارد پس از این آتش سوزی به دست خوآن د ویلانوئوا ساخته شد. ساخت این ساختمان سال ها طول کشید و بعد از در گذشت خوآن د ویلانوئوا در سال 1854 به پایان رسید. امروزه با تور اسپانیا و گرفتن یک بلیط خارجی می توانید زمانی که در مادرید هستید از این میدان پر حادثه دیدن کنید.

 

 

- موزه کایسافروم (CaixaForum)

 

بعد از طراحی نمایشگاه تیت مدرن در شهر لندن درست در اوایل دهه 2000 دو معمار به نام های هرزوگ و د مورون تصمیم به ساخت یک مرکز فرهنگی جدید در مادرید به نام موزه کایسافروم گرفتند و خود نیز این پروژه را به دست گرفتند.

 

این دو معمار برای ساخت موزه کایسافروم پمپ بنزینی که در خیابان پاسائو دل پرادو قرار داشت و درست رو به روی باغ گیاه شناسی سلطنتی بود را خراب کردند اما کاری به نیروگاه برق سنترال الکتریکا نداشتند و آن را به همان صورت باقی نگه داشتند.

 

نیروگاه دارای یک پوسته ی آجری طبقه بندی شده بود که دست نخورده باقی ماند اما پی آن را حذف کردند و اکنون به یک ورودی به میدان عمومی زیر ساختمان تبدیل شده و زمانی که بازدیدکنندگان آن را می بینند احساس می کنند ساختمان معلق است.

 

گردشگران زیادی با استفاده از تور اسپانیا ارزان و خرید یک بلیط خارجی از این موزه دیدن می کنند. برای طبقه های بالاتر این ساختمان از آهن زنگ زده استفاده شده است که باعث به وجود آمدن بافتی عجیب در ساختمان شده و هم چنین یک دیوار زنده و پوشیده از گیاهان مختلف مقابل آن قرار گرفته و باعث ایجاد یک تناقض جالب با مصالح صنعتی شده است.

 

 

- کاخ سیبل (Palacio de Cibeles)

 

این کاخ در واقع یک ارگ در شهر مادرید است که قبلا به عنوان اداره ی پست و تلگراف اسپانیا فعالیت می کرده اما امروزه آن را تالار شهر مادرید می دانند. معماری به نام خواکین اوتامندی کاخ سیبل را طراحی کرد و ساخت آن نیز در سال 1919 به پایان رسید.

 

برای انتخاب بهترین طراحی برای اداره پست مسابقه ای برگزار شد و از بین چند مکان کاخ سیبل انتخاب شد به همین دلیل در سال های اول به این ارگ کلیسای جامع ارتباطات نیز می گفتند.

 

طراحی این کاخ در آن سال ها و بین ساختمان های سنتی قرن بیستم مدرن محسوب می شد. هم اکنون کاخ سیبل به یک فضای عمومی مختص هنر اختصاص داده شده است که گردشگرانی که با تور اسپانیا و بلیط خارجی اسپانیا به مادرید می روند می توانند از آن دیدن کنند.

 

 

- برج های کیو (KIO Towers)

 

اگر تا به حال با تور اسپانیا یا خرید بلیط خارجی به مادرید سفر کرده باشید حتما متوجه شده اید با اینکه مادرید پایتخت اسپانیاست اما ساختمان های آن بسیار کوتاه هستند و همین باعث شده دو آسمان خراش کج که در میدان کاستیا وجود دارند عجیب به نظر برسند.

 

طراحی برج های کیو در سال 1996 توسط دو معمار به نام های فیلیپ جانسون و جان بورگی انجام شده است. آن ها این ساختمان ها را با زاویه 15 درجه طراحی کردند تا از برخورد مترو در زیر این دو ساختمان جلوگیری کنند.

 

برج های کیو 115 متر ارتفاع و 26 طبقه هستند و به آن ها پوئرتا دی اروپا گفته می شود که به معنای دروازه اروپا است. اگر زمانی با تور اسپانیا و بلیط خارجی به مادرید سفر کردید حتما از این دو برج دیدن کنید چون برج های کیو اولین آسمان خراش های خمیده در جهان محسوب می شوند.



نظرتان را بنویسید







منو