ترس از پرواز با هواپیما و فوبیای خرید بلیط هواپیما




پس از خرید بلیط هواپیما بر فوبیای خود غلبه کنید

ترس از پرواز

 

 

ترس از پرواز با هواپیما و فوبیای خرید بلیط هواپیما

 

بسیاری از افراد ترس از پرواز را در طول پرواز داخلی ویا پرواز خارجی تجربه کرده‌اند و یا حداقل شما در بین اطرافیان خود دیده‌اید. افرادی که این ترس یا به‌اصطلاح پزشکی "فوبیا" را دارند تا جایی که امکان داشته باشد از خرید بلیط هواپیما و پرواز داخلی و خارجی فاصله می‌گیرند. در این مقاله سعی داریم به شما اطلاعات بیشتری بدهیم تا در طول پرواز بتوانید آرامش خود را حفظ کنید.

 

 

فوبیای پرواز

 

 به‌طور تقریبی 25% از افراد در جهان فوبیای پرواز دارند. درواقع بهتر است این‌گونه بازگو کنیم که بیشتر ترس افراد به خاطر ارتفاع و سقوط می‌باشد. این افراد از همچنین از تفریحاتی مثل بانجی جامپینگ نیز دوری می‌کنند و یا از راه رفتن بر لبه‌ها هراس دارند. اگر این نکاتی که در مقاله آورده شده است را رعایت کنید به‌راحتی می‌توانید بلیط هواپیما را تهیه کنید و تا جایی که می‌توانید پرواز داخلی و پرواز خارجی را تجربه کنید. نکته‌ی دیگر این است که آمارها نشان می‌دهد سفرهای هوایی امن‌ترین نوع حمل‌ونقل می‌باشد.

 

خرید بلیط هواپیما و غلبه بر فوبیای پرواز

 

 

سفر با اتومبیل شخصی

 

اکثر افراد هنگامی‌که خودشان رانندگی می‌کنند احساس امنیت بیشتری دارند و این سفر را به پرواز داخلی و خارجی ترجیح می‌دهند درحالی‌که کاملاً در اشتباه هستند. این افراد بیشتر با وسیله‌ی نقلیه‌ی خودشان سفر می‌کنند و بلیط هواپیما تهیه نمی‌کنند. زیرا گمان می‌کنند که کنترل اوضاع در دست خودشان بوده و این‌چنین امن‌تر است. شما نمی‌توانید ماشین خود را به سراسر جهان ببرید و رانندگی کنید. بی‌شک باید ترس از پرواز را کنار بگذارید یا حداقل سعی کنید آن را کمتر و کمتر کنید. ازنظر روانشناسی راه‌های گوناگونی وجود دارد که به شما کمک می‌کند بر ترس خود در مورد پرواز داخلی و پرواز خارجی غلبه کنید. در متن ذیل راهکارهای ساده و درعین‌حال کاربردی گفته‌شده است تا با خیال آسوده بتوانید بلیط هواپیما تهیه کنید.

 

 

چطور پس از خرید بلیط هواپیما بر فوبیای پرواز غلبه کنیم؟

 

 

1. دائماً با خود تکرار کنید که مشکلی پیش نخواهد آمد و انرژی مثبت بفرستید.

 

این‌گونه تصور کنید که شما به‌هیچ‌عنوان ترسی از پرواز ندارید و عادی رفتار کنید. به‌آرامی بر صندلی خود تکیه دهید و در طول پرواز داخلی و یا پرواز خارجی خود را بامطالعه و ... سرگرم کنید. شما نباید این مسئله‌ی ترس را به خودتان تلقین کنید. از آن فاصله بگیرید با گوش کردن به موسیقی آرام‌بخش و یا حتی خواب زمان را سپری کنید. موسیقی موردعلاقه‌تان می‌تواند کمک بسیاری کند. علاوه بر موسیقی، کتاب و خواب می‌توانید فیلم موردعلاقه‌ی خود را ببینید یا حتی اگر پروژه‌ای دارید انجام دهید. با تمرکز خود می‌توانید به ترس خود پشت کنید. به بیانی دیگر فیلم بازی کنید که هیچ مشکلی از پرواز ندارید. نتیجه‌ی آن را خواهید دید.

 

 

2. تمام حقیقت‌هایی که مربوط به هواپیما و پرواز وجود دارد را مطالعه کنید.

 

شما می‌توانید باکمی مطالعه در این زمینه اطلاعات بسیاری را کسب کنید. این مسئله به شما آرامش می‌دهد، سپس می‌توانید با خیالی آسوده بلیط هواپیما تهیه کنید و سفری آرام را تجربه نمایید. دائماً مطالب را در ذهن خود مرور کنید. به‌عنوان‌مثال هواپیماها ایمن هستند و مشکلی پیش نخواهد آمد؛ تکان‌های هواپیما تنها به دلیل جریان هوا است و مشکلی پیش نخواهد آمد؛ امنیت هواپیما از ماشین بیشتر است و ... علت دیگر ترس ما این است که سقوط هواپیما امری نادر است و به همین دلیل ترسناک شمرده می‌شود. درحالی‌که تصادف با ماشین بیشتر اتفاق می‌افتد و نادیده گرفته می‌شود.

 

 

3. آب بنوشید.

 

اگر در طول پرواز داخلی یا پرواز خارجی خود ترس بر شما غلبه کرد مقدار زیادی آب بنوشید زیرابه دفع استرس شما کمک خواهد کرد. نوشیدن آب باعث می‌شود اکسیژن در بدن شما به جریان درآید و به‌مراتب ذهنتان نیز بازتر و تازه‌تر می‌شود.

 

 

4. از ردیف‌های کنار پنجره دوری‌کنید.

 

صندلی‌های کنار راهرو (aisle seat) را انتخاب کنید، مخصوصاً اگر از جای تنگ می‌ترسید سعی کنید صندلی وسط را انتخاب نکنید. با انتخاب این صندلی‌ها می‌توانید راحت‌تر در کابین هواپیما جابه‌جا شوید. این صندلی‌ها به دلیل دور بودن از پنجره، برای کسانی که از چشم‌انداز رو به پایین هواپیما می‌ترسند، مناسب‌تر هستند. کسانی که پرواز خارجی طولانی‌مدت دارند برای رفت‌وآمد به سرویس بهداشتی و راه رفتن در راهرو به دلیل خستگی مشکل کمتری خواهند داشت.

 

 

5. خیال‌پردازی کردن

 

اگر به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانید بر ترس خود غلبه کنید؛ بهتر است ذهن خود را با مواردی که به آن علاقه دارید، مشغول کنید. این روش به شما این امکان را می‌دهد تا مسیر باقی‌مانده را بدون حس ترس طی کنید. بی‌شک این روش یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای غبله بر فوبیای پرواز است.

 

 

6. شل کردن عضلات

 

معمولاً وقتی افراد دچار استرس و یا اضطراب ناشی از ترس می‌شوند، مجموعه عضلات شانه آن‌ها سفت می‌شود. این یک دفاع بیولوژیک از طرف بدن ما برای مبارزه با ترس و استرس است. در چنین شرایطی شما باید یک‌نفس عمیق بکشید و شانه‌های خود را شل کنید.

 

 

7. ارتباط برقرار کردن با دیگر مسافران

 

در حین سفر باکسی که در کنار شما نشسته ارتباط برقرار کنید. این ارتباط و صحبت در طول پرواز می‌تواند ترس از پرواز را از شما دور کند. البته بد نیست درباره ترسیدن از پرواز با وی مشورت داشت باشید. شاید مشاوره‌های او برای شما تأثیرگذار باشد و این روش بتواند حواس شما را از ترس و فوبیای پرواز دور کند.

 

 

8. سرگرم شدن با تنقلات سالم

 

خوردن تنقلات در حین پرواز به صورتی که مزاحمتی برای اطرافیان ایجاد نکند، نیز گزینه مناسبی برای مشغول شدن و دور شدن از استرس و ترس حاصل از پرواز است. البته توصیه می‌شود که از تنقلات سالم استفاده کنید تا علاوه بر مشغول شدن از مزایای بهداشتی آن نیز نهایت استفاده را ببرید.

 

 

9. کنار گذاشتن ترس حاصل از باز شدن درب هواپیما

 

این تصور که امکان دارد در طول پرواز درب هواپیما باز شود، تقریباً محال است و شما نباید چنین ترسی را به دل خود راه دهید. این را بدانید که وقتی هواپیما در ارتفاع زیاد پرواز می‌کند، فشار زیاد هوا از بیرون بر درب هواپیما بسیار زیاد است و بدین ترتیب باز شدن درب هواپیما تقریباً محال است.

 

 

10. غبله بر ترس از هواپیما

 

ترس از پرواز و هواپیما امری همیشگی نیست. چه‌بسا افرادی که پیش‌تر عاشق هیجان، ارتفاع، پرواز و چتربازی بوده‌اند و سال‌ها بعد به‌طور ناخودآگاه این ترس در دل آن‌ها روشن‌شده است. پس نگران نباشید. این مسئله چیزی نیست که قابل‌حل نباشد. همین‌طور به زمان و مکان و حتی سن و سال هم مربوط نمی‌شود. از خرید بلیط هواپیما نهراسید و اگر هم‌چنین ترسی در شما به وجود دارد سعی کنید به‌جای گریختن از مقابله کردن استفاده کنید. درنهایت درخواهید یافت که این ترس کمرنگ‌تر و کمرنگ‌تر می‌شود و شما پرواز داخلی و خارجی را به‌کرات تجربه خواهید کرد.



نظرتان را بنویسید







منو