اکوتوریسم چیست؟




اکوتوریسم

اکوتوریسم

 

 

اکوتوریسم چیست؟

 

گردشگری مسالمت آمیز

تصور کنید حیوانات به منطقه بومی و زندگی شهری شما بیایند، در هر نقطه و مکانی فضولات و لاشه‌های غذای خود را برای شما در شهر بگذارند، آن‌وقت است که بر هم زدن نظم طبیعی را به معنای واقعی متوجه می‌شوید!

درواقع ما با بی‌توجهی‌های مردم مواجه شده‌ایم. خب، این خیلی خوب است که در جستجوی سفری ماجراجویی به منطقه‌ای بکر می‌روید و یادگاری از خود به‌جا می‌گذارید، یادگاری از جنس زباله و ... به‌راستی یک توریست واقعی نسبت به محیط پیرامون خود در هرجایی از دنیا که باشد، احساس مسئولیت می‌کند، در تمام دنیا انسان‌ها در معرض حساسیت‌ها و خطرات سلامتی است، هم‌زیستی انسان، حیوان و طبیعت "اکوتوریسم" را تعریف می‌کند.

 

 

مسافری که با طبیعت هم زیستی می‌کند

 

باید بدانیم که با بی‌توجهی نسبت به محیط‌زیست و از بین بردن منابع طبیعی، آلودگی آب‌وخاک، بر هم زدن نظم و زیبایی طبیعت با آتش درست کردن‌های بزرگ و غیراصولی و زندگی حیات‌وحش، آسیب جدی را اول‌ازهمه به خود وارد می‌کنیم.

ساده‌ترین نکته‌ای که باید در نظر بگیریم، دست‌نخورده گذاشتن جایی است که به آن سفرکرده‌ایم، مثلا خیلی قشنگ است که به نقطه بکری از طبیعت مانند تایلند برویم، ماجراجویی کنیم و بااحساس امنیتی که به حیوانات و طبیعت می‌دهیم، اکوسیستم را بر هم نزنیم. برای این سفر تور تایلند را بررسی کنید.

 

 

اصول اکوتوریسم

 

  • کاهش تأثیرات فیزیکی، اجتماعی، رفتاری و روان‌شناسانه‌ی انسان بر روی طبیعت
  • بالا بردن سطح آگاهی فرهنگی و احترام به محیط پیرامون
  • خدمت‌رسانی با ایجاد امکانات مفید برای توریست و میزبان در جهت رشد اکوتوریسم
  • تخصیص منافع مالی برای افراد بومی و بخش خصوصی جهت نگهداری از محیط پیرامون
  • ارائه لفظی تجربیات به‌یادماندنی به توریست‌ها برای شناخت بهتر کشور میزبان ازلحاظ سیاسی، محیطی و جو اجتماعی
  • طراحی، ساخت و اجرای امکاناتی آثار زیان‌بار مالی، اجتماعی و اقتصادی نداشته باشد
  • تشخیص حقوق و باورهای معنوی مردم بومی و توریست‌ها و ایجاد یک تعامل در جهت بهبود اکوتوریسم

 

 

اگر می‌خواهید عضو جامعه اکو سیستمی باشید

 

مقاصدی را برای سفر جستجو و انتخاب کنید که جزو میراث طبیعی جهانی و حفاظت‌شده هستند. درواقع جاهایی که بایدها و نبایدهای اکوتوریسم تعریف‌شده باشد. وب‌سایت www.protectedplanet.com منبع اطلاعاتی خوبی در این زمینه خواهد بود.

 

 

باروبندیل سفر را تا جایی که امکان دارد کم کنید

 

یکی از مواردی که سفر را به یک تجربه‌ی عالی تبدیل می‌کند، حمل باروبندیل به‌اندازه و کم است. دقیقاً آنچه موردنیاز است را با خود ببرید، یک توریست حرفه‌ای حس پیش‌بینی خوبی داشته باشد. یک کوله‌پشتی یا چمدانی کوچک که در هر موقعیت پیش‌بینی‌نشده‌ای قابل‌حمل باشد، در ضمن جایی را هم برای سوغات‌ها بگذارید!

قبل از سفر در مورد مقصد اطلاعات کافی کسب کنید، این مقوله با بالا بردن میزان لذت شما از سفر رابطه مستقیم دارد، وقتی در سفر بدانید که چه غذایی را می‌خورید، به کجا بروید و در مواجهه با شرایط خاص در یک دیار دیگر چه‌کاری انجام دهید.

 

 

با تورهای مسافرتی و طبیعت‌گردی مطمئن و حامیان اکوتوریسم همراه شوید

 

از اقامتگاه‌های اکوتوریستی و هتل‌هایی که قوانین منابع بازیافتی انرژی و هدر ندادن ذخایر آب را اجرا می‌کنند، رزرواسیون خود را انجام دهید.

درصدد باشید که سریعاً به سراغ خرید بلیط هواپیما نروید! اگر ازلحاظ فیزیک مشکل خاصی را ندارید، از قطار استفاده کنید، چه چیزی لذت‌بخش‌تر از تماشای مناظر جدید و خوگرفتن با طبیعت در میان صدای تلق تولوق قطار.

اگر غذای بیرون را می‌خورید، از انتخاب آگاهانه خود مطمئن باشید، سعی کنید حتماً از افراد بومی درباره سلامت غذاها کمک بگیرید، از گونه‌های غذایی در حال انقراض استفاده نکنید.

 

حتما بخوانید: گردشگری ماجراجویی

 

سوغات لاک پشت و مرجان

 

هرگز از گونه‌های در حال انقراض مثل لاک‌پشت و مرجان به‌عنوان سوغات استفاده نکنید و هم‌چنین هر نوع بذر و گیاهی را به منطقه خود نیاورید، ممکن است گیاهان با آب‌وهوای کشور شما ناسازگاری داشته باشند و منجر به شیوع بیماری و یا مشکلات دیگر شوند.

اگر یک اکوتوریست حیات‌وحشی هستید، با راهنمای بروید و آرامش قلمرو حیوانات را با نزدیک شدن به آن‌ها بر هم نزنید اگر می‌خواهید خرس یا سلطان جنگل شیر کاری دست شما ندهند.

در کشورهای جنوب شرق آسیا یا آفرقای جنوبی و حوالی برزیل محیط زیست زیبا و بکری وجود دارد. اگر با تور آفرقای جنوبی یا تور برزیل به سفر می‌روید، در نگهداری طبیعت کوشا باشید.

 

 

دوست یاب خود را روشن کنید

 

در تجمع‌های گروهی سر اکوتوریسمی خود عضو شوید و روابط سالمی را با افراد هم سو برای دنیایی بهتر گسترش دهید.

 

 

انتخاب با شماست

 

تصمیم خود را بگیرید، می‌خواهید به شیوه‌ای دیگر سفر کنید و تجربیات جدیدی را در صفحه زندگی خود بنویسید، نقطه شروع همین‌جاست. انسان، حیوان و طبیعت به یکدیگر وابسته هستند. قرار نیست تمم سفرها با هزینه‌ای گزاف باشند. مدرن بودن به معنای هزینه زیاد داشتن نیست. سفر با دوچرخه و قطار و خرید بلیط ارزان هواپیما به‌نوعی ماجراجویی و نوعی ماجراجویی را در ذات خود دارد. سفر بروید و روح خود با انجام کاری مفید برای دنیا بزرگ کنید.

 

منبع: earthtimes



نظرتان را بنویسید







منو