تهدید حذف بلیط هواپیما چارتری برای سفر




تهدید حذف بلیط هواپیما چارتری برای سفر

بلیط ارزان هواپیما - بلیط هواپیما چارتر

 

 

تهدید حذف بلیط هواپیما چارتری برای سفر

 

طبق گفته هایی که رئیس هیئت مدیره بخش انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی داشته است: پرواز چارتر اگر واقعی باشد نباید موجب افزایش قیمت خرید بلیط هواپیما شود. وی در ادامه افزود با حذف پرواز چارتری و یا گروهی، دیگر گردشگری وجود نخواهد داشت. مسافران دیگر انگیزه ی سفر نداشته و کمتر برای خرید بلیط هواپیما اقدام خواهند کرد.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص با فروش بلیط هواپیما چارتری مخالفت کرده است و به دنبال آن واکنش حرمت الله رفیعی بدین صورت است: وی طبق گفت و گویی که با ایسنا داشته خاطر نشان کرده که آژانس مسافرتی تعیین کننده قیمت خرید بلیط هواپیما نمی باشد. این شرکت های هواپیمایی هستند که رنج قیمتی خرید بلیط هواپیما را تعیین می کنند. گران فروش نشان دادن آژانس ها در ملاء عام کار درستی نمی باشد و این کار ظلم بزرگی در حق آن ها می باشد.

همانگونه که می دانید پروازها به وسیله شرکت های هواپیمایی سالانه کرایه داده می شوند. با دانستن این قضیه که مسافر همیشه در تمام مسیرها حضور نخواهد داشت. ولی به ناچار صندلی های هواپیما به مدت یک سال چارتر می شوند و تمام این هماهنگی ها به وسیله ی آژانس ها صورت می گیرد. بدین صورت که در این بازه ی زمانی باید این بلیط ها به فروش برسند. لذا برای اینکه مسافران خرید بلیط هواپیما را انجام دهند قیمت ها شکسته می شود.

در مقابل برای جبران این خسارت در برخی فصول که تقاضای مسافران برای خرید بلیط هواپیما بیشتر است، قیمت ها بالاتر می رود. اگر پرواز داخلی و خارجی با توجه به تقاضاها و به صورت فصلی به آژانس ها کرایه داده می شد، این حجم از نوسانات در خرید بلیط هواپیما وجود نداشت.

وی در ادامه افزود که مشکل از خرید بلیط هواپیما به صورت چارتری نمی باشد. این مشکل ممکن است در پروازهای برنامه ای نیز رخ بدهد. اگر کنترل درستی روی اوضاع صورت نگیرد، قیمت ها افزایش می یابد.

او در ادامه خاطر نشان کرد: یکی از ایرادهای ایرلاین ها این است که به وسیله چارتر فروشی حقوق کارکنان خود را پرداخت می کنند. این درحالی است که حقوق این افراد نباید تنها از طریق خرید بلیط هواپیما چارتری تامین شود. یکی از مشکلات دیگر این است که چارتر به معنای واقعی در اختیار آژانس ها قرار داده نمی شود. برای مثال در برخی مسیرها مانند تهران-مشهد، ایرلاین ها مجوز برواز برنامه ای را از سازمان هواپیمایی می گیرند.

در صورتی که خرید بلیط هواپیما از طریق سیستم انجام می شود و به مدت 1 سال به آژانس ها چارتر داده خواهد شد. بهتر است از همان ابتدا مجوز مرتبط در خصوص این این کار داده شود. از نظر قانونی نیز تمام ظرفیت ها چارتر داده نمی شود.

رفیعی همچنین گفت: روند کار بدین صورت است که به اندازه ی گروه مشخص شده، آژانس های هواپیمایی درخواست خود را به شرکت های هواپیمایی اعلام می کنند. بر این اساس است که مجوزی برای آن ها صادر می شود. درخواست ها ممکن است به تعداد محدود و بر حسب نیاز باشد. بر اساس ظرفیتی که تعیین می گردد مجوزی از سوی سازمان هواپیمایی صادر خواهد شد. این در خصوص با پرواز برنامه ای است. هرچه که ظرفیت باقی بماند شامل مجور چارتری می شود.

وی در ادامه به سخنان خود در خصوص با مخالفت های خرید بلیط هواپیما چارتری افزود: بلیط هواپیما چارتری را نمی توان به هیچ عنوان جمع کرد. بر اساس خرید بلیط هواپیما چارتری است که گردشگری هنوز زنده است و کارش را ادامه می دهد.

قوانینی در خصوص شکل واقعی چارتر وجود دارد که تنها کار لازم انجام دادن و رعایت آن است. بر اساس نیازهای سفر و بسته ی موردنظر باید درخواست مجور صورت گیرد. این روش که پرواز برنامه ای با عنوان دیگری فروخته شود صحیح نمی باشد.

در مقاله ی پیشین بخشی ازموضوع حذف خرید بلیط هواپیما چارتری بررسی شد و اکنون به ادامه ی موضوع پرداخته می شود. وزیر راه اظهار کرده است که چارتر کننده هواپیما دارای بسته سفری است که شامل اقامت، جابه جایی و حمل و نقل و از همه مهم تر خوراک می باشد. شخصی که مسئولیت تور را برعهده دارد، باید خود دارای مسافر باشد. در غیر این صورت فروش یا خرید بلیط هواپیما چارتری تخلف گماشته می شود.

در خصوص این مسئله که آیا سازو کار اجرایی از جانب آژانس های هواپیمایی مشخص می گردد؟ رفیعی خاطر نشان کرد که: آژانس های هواپیمایی هیچ گاه طرف مذاکره نیستند. نیازهایی که بخش های خصوصی دارند، از طرف دولت برطرف نخواهد شد. در ابتدا باید واگذار کردن امور تصدی گری شده به وسیله ی دولت انجام شود. در خصوص مسائل گردشگری این صنف است که به مسائل رسیدگی خواهد کرد.

وی در ادامه افزود که این صنف جزء عوض ستاد سفر هم نمی باشد. ستاد تصمیم هایی در این خصوص می گیرد و من که آژانس هواپیمایی دارم باید آن را اجرا کنم. هیچ مشورتی هیچ گاه با ما صورت نگرفته است. تمام قضایایی که مربوط به این صنف است را ما دخیل نبوده ایم. برای مثال در تصمیم گیری های تخصیص ارز مسافرتی و ... شرکت نکرده ایم. اکنون که صحبت از حذف خرید بلیط هواپیما چارتری است ما باید مشورت کنیم؟

بسته به قالبی برای هر سفر تعیین می گردد، خرید بلیط هواپیما چارتری تعیین می گردد. حذف کامل آن قابل انجام نمی باشد. به عنوان مثال اگر بخواهیم مسیر کیش را درنظر بگیریم، باید برنامه ی متقاضیان سفر در برخی فصول تعیین گردد و پس از مشخص شدن ظرفیت، درخواست خرید بلیط هواپیما چارتری مشخص خواهد شد.

طبق اظهاراتی که سازمان هواپیمایی در خصوص گران شدن خرید بلیط هواپیما داشته است، این افزایش قیمت به علت افزایش نرخ ارز اعلام شده است. پیش تر آخوندی (وزیر سابق راه و شهرسازی) راه حلی برای سامان دهی نوسانات خرید بلیط هواپیما ارائه کرده و به حذف چارترها اشاره کرده بود. اکنون وزیر جدید آقای اسلامی اظهار نظری کاملا مشابه را در خصوص خرید بلیط هواپیما چارتری داشته است.

وی اظهار داشته است که فروش بلیط هواپیما به صورت چارتری خلافی سنگین بوده و با افراد مربوطه که در این صنف قرار دارند، برخورد خواهد شد. قیمتی که برای خرید بلیط ارزان هواپیما اعلام می شود براساس قانونی به نام تابع عرضه و تقاضا صورت می گیرد.

وی در ادامه افزود فردی که چارتر کننده هواپیما می باشد، باید دارای بسته ی سفری شامل اقامت، جابه جایی و خوراک نیز باشد. فردی که تورگردان است یعنی باید مسافر نیز همراه خودش داشته باشد. به غیر از این هرچه که باشد در بخش حمل و نقل هوایی مورد قبول واقع نخواهد شد.

بدین ترتیب از اول بهمن ماه 97 بخش نامه ای از جانب سازمان هواپیمایی کشوری صادر شد که شرکت های هواپیمایی را مستلزم به رعایت این قانون می کند. بدین ترتیب از آن به بعد فروش بلیط هواپیما به صورت سیستمی قابل قبول است و قوانین چارتری باید عینا رعایت شود. اگر شرکت های هواپیمایی درخواست فروش چارتری داشته و بسته سفر را همراه با آن لحاظ نکرده باشند، مورد قبول واقع نخواهد شد.

طبق بخشنامه ای که در خصوص خرید بلیط هواپیما چارتری صادر شده است، پروازهای چارتری تنها در صورت رعایت بسته های سفر اعم از ترکیب هتل و ... مجاز خواهند بود.

تقریبا بیست درصد از پروازهای داخلی و خارجی از نوع چارتری می باشد و قطع آن به صورت کامل غیر ممکن است. بیشتر سفرها در غالب گردشگری می باشد و به همین منظور باید خرید بلیط هواپیما آن ها چارتری انجام شود.



نظرتان را بنویسید







منو