گردشگری ورزشی




گردشگری ورزشی

گردشگری ورزشی - خرید بلیط هواپیما

 

 

گردشگری ورزشی

 

سفر دلایل مختلفی دارد. سفر برای فعالیت شغلی، سفر برای تفریح، سفر برای بازدید از خویشاوندان، گردشگری ماجراجویی، گردشگری خرید، سفر برای چشیدن طعم‌های مختلف غذا (گردشگری غذایی یا شکم گردی) و غیره از عمده موارد اهداف هر آدمی برای سفر کردن است. هر سفر بر مبنایی شروع می‌شود، هر مسافری هدفی را دنبال می‌کند، حتی مسافر بی‌مقصد هم به مقصدی می‌رسد و معنایی را در سفر پیدا می‌کند. ممکن است پیش‌آمده باشد که در طی سفرهای مختلف و ناگهانی با شرایطی خاص و حقیقتی که تا پیش از آن نمی‌دانستیم مواجه بشویم.

 

قبل از هر اقدامی در مورد مقصد نهایی خود تحقیق کنید، شرایط خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل و سفر خود را بررسی کنید. برنامه سفر خود را پیش‌بینی کنید و مکان‌های گردشگری ورزشی را در برنامه سفر خود در نظر بگیرید.

یکی از انواع گردشگری‌ها که این در دنیای امروز بسیار در میان مردم محبوبیت دارد، گردشگری ورزشی است. این نوع از توریسم به دودسته تقسیم می‌شود.

 

 

توریست ورزشکار

 

گردشگر به‌عنوان بازیکن و یا شرکت‌کننده در رشته ورزشی خاص مثل دوچرخه‌سواری و یا اسکی برای فستیوال‌های بین‌المللی به منطقه‌ای خاص سفر می‌کند.

سفر به‌خودی‌خود هیجان‌انگیز است، چه برسد به اینکه برای هدفی ورزشی باشد، گردشگری ورزشی به‌نوعی ماجراجویی را هم در دل خود دارد. هرساله انواع رویدادها و قهرمانی‌های جهانی در جریان است که متقاضیان خاص خود را به‌سوی خود جذب می‌کند.

 

 

گردشگری ورزشی و توریست تماشاچی

 

از بخش دیگری از سفر خود با دست و جیغ و هورا لذت می‌برد. فراخوان‌های جهانی برای ورزش‌های آبی، کوهستانی و ماجراجویی، موتورسواری صخره‌ای از بهترین و پربازدید ترین تورهای ورزشی دنیا هستند. یکی از معروف‌ترین نوع گردشگری ورزشی جام جهانی فوتبال است که هر ۴ سال یک‌بار سیلی از گردشگر را به سمت خود روانه می‌کند.

مثلاً کسانی که برای جام جهانی 2018 روسیه بلیط هواپیما تهیه کردند ویا کسانی که تور روسیه خریدند از این دسته هستند. یا مثال دیگر بازی‌های آسیایی بود که در دبی برگزار شد و تماشاگران برای دیدن بازی‌های تیم ملی ایران به دو طریق خرید بلیط هواپیما دبی و خرید تور دبی می‌توانستند به تماشای بازی‌ها بروند.

 

 

یکی از پول‌سازترین انواع گردشگری

 

همین‌که قدم اول در جهت برگزاری تورهای ورزشی برداشته شد، حساب‌های بانکی صاحبان مشاغل مختلف هم چاق می‌شود.

ایجاد یک تور ورزشی به همراه زیرمجموعه‌های آن اعم از خرید بلیط هواپیما، رزرو هتل، رزرو تور، خرید لوازم و تجهیزات ورزشی و هزینه خوراک سرمایه صاحبان این صنایع را بیشتر از پیش می‌کند. از بالاترین رده کسب‌وکارها تا پایین‌ترین سطح آن از فواید توریسم گردشگری برخوردار می‌شوند.

 

 

نیم‌نگاهی به موفق‌ترین کشورها در توریسم ورزشی

 

 

استرالیا در رده مقام اول گردشگری ورزشی

 

مقام اول در گردشگری ورزشی را استرالیا با پنجاه و پنج درصد از سهم پذیرش توریست خود در دنیا دارد، چه در سطح ملی و چه در سطح بین‌المللی، استرالیا هرساله حدود 3 میلیارد دلار درآمد از تورهای ورزشی خود دارد.

در خانه کانگوروها و حیات‌وحش دیدنی، شاهد تورهای گردشگری در دل طبیعت مثل دوچرخه‌سواری، ورزش‌های آبی مثل رفتینگ و خیلی ورزش‌های جذاب دیگر هستیم.

 

کانادا

 

در سال ۱۹۹۸ سی‌وهفت درصد از سفرهای گردشگری به کانادا، توریسم ورزشی بوده است. در سفرهای توریستی ورزشی بین ۲٫۵ تا 5 میلیون از افراد برای شرکت در رویدادهای ورزشی در یک بازده زمانی خاص شرکت کرده‌اند.

 

 

آفریقا در حال پیشرفت در پدیده توریسم ورزشی

 

توریسم ورزشی در جنوب آفریقا در حال جان گرفتن است، توریسم ورزشکار و تماشاچی ۴ درصد از بازار گردشگری آفریقا را تشکیل می‌دهند.

 

 

آمریکا

 

آمریکا ۳۸ درصد از سهم توریستی خود را به گردشگری ورزشی در قالب رویدادها و مسابقات ورزشی و انگلیس ۲۰ درصد را به خود اختصاص داده‌اند.

 

 

گردشگری ورزشی به‌عنوان یکی از رو به رشدترین‌ها

 

گردشگری ورزشی با سرعت‌بالا در صنعت توریسم در حال رشد است. در برابر توریسم ورزشی، دیگر انواع گردشگری‌ها رنگ می‌بازند، این مدل گردشگری هرساله ده‌ها هزار نفر را جابه‌جا می‌کند. چه چیزی بهتر برای کشورهای نامدار در حوزه گردشگری مانند استرالیا، کانادا، آفریقای جنوبی، آمریکا و انگلیس که مخاطبین ورزش‌های جذاب را به سمت خود می‌کشاند. ازآنجایی‌که در عالم گردشگری یک سری صنعت‌ها مثل آژانس های مسافرتی و هواپیمایی، هتلداری، رستوران و بخش‌های دیگر به هم متصل هستند، یکی از پردرآمدترین‌ها در صنعت توریسم، گردشگری ورزشی است.

 

جدا از بحث سرازیری ثروت به این کشورها، به‌طور نامحسوس فرهنگ بین کشورها وارد یک دنیای تعاملی می‌شود. گردشگری هم فال است هم تماشا، هم برای سلامت روح و روان و جان مناسب است، هم برای دنیای کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری‌های بزرگ.

 

 

ورزش‌های پرمخاطب در توریسم ورزشی

 

برخی از تورهای ورزشی بر اساس میزان تماشاچی برگزار می‌شود، از ورزش‌هایی که هم مخاطب پذیر ازلحاظ تماشاچی و شرکت‌کننده هستند می‌توان از فوتبال، بسکتبال، کریکت، والیبال، گلف، راگبی و تنیس نام برد، ورزش‌هایی مثل Hunting (شکار) جزو ورزش‌های کم مخاطب هستند.

 

 

تازه‌ها و تحقیقات روان‌شناسی در تورهای ورزشی

 

شما چه به‌عنوان تماشاچی و یا شرکت‌کننده، بخش‌های متفاوت دیگری را هم به رویدادهای ورزشی اضافه می‌کنید، هرگونه مخاطب، فرهنگی را به توریسم ورزشی اضافه می‌کند. در بخش توریست تماشاچی، مکان‌هایی مثل زمین هوا، فضای قبل بازی و سرگرمی‌های بین بازی مثل آتش‌بازی ایجادشده.

 

انجمن مدیریت ورزشی آمریکا شمالی NASSM بیشتر تحقیقات خود را به کشف دلایل روان‌شناسانه علاقه‌مندی افراد به شرکت در مسابقات ورزشی به‌عنوان تماشاچی معطوف کرده، این تحقیقات در افزایش میزان متقاضی بیشتر، تأثیرگذار است. اکثر بررسی‌ها بر روی کشف نیاز هر انسان برای نائل شدن به پیروزی و درنهایت اینکه هر تماشاچی در خلال یک گروه و اعضای آن می‌تواند تصویری از خود در جهان را منعکس کند.

 

 

در انتها بخوانیم:

 

اگر برای گردشگری ورزشی برنامه‌ریزی کرده‌اید، مثلاً از حالا برای جام جهانی 2022 قطر برنامه‌ریزی کرده‌اید، خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل را حتماً از قبل انجام دهید.

سعی کنید مکان‌هایی که با نیت گردشگری ورزشی مقصد سفر خود قرار می‌دهید را از قبل شناسایی کنید و در مورد آن اطلاعات کافی بدست آورید و یک برنامه سفر کامل از زمان خرید بلیط هواپیما تا انتهای سفر خود تهیه کنید.

 

منبع: Tourism-review



نظرتان را بنویسید







منو