گردشگری غذایی




گردشگری غذایی یا توریسم غذایی

گردشگری غذایی

 

 

گردشگری غذایی (FOOD TOURISM)

 

ببینید کار به کجای دنیا کشیده شده که تورهای غذا و شکم گردی از این‌طرف به آن‌طرف دنیا در حال پرواز هستند. در گردشگری غذایی یا توریسم غذایی، گردشگر قدم را فراتر از مرزهای شهر یا کشور خود می‌نهد، او می‌داند که هر چه دورتر برود، تجربه‌ی متفاوتی را تجربه می‌کند و طعم متفاوتی را می‌چشد. فرقی نمی‌کند اگر مسافر ایتالیا برای پاستا و پیتزا ایتالیایی باشید یا کباب‌های تگزاس، شما یک توریست شکم گرد هستید!

 

آیا باورتان می‌شود که بسیاری از پروازها و خرید بلیط هواپیما فقط برای تست غذاهای بین‌المللی و چشیدن طعم غذاهای محلی کشورهای دیگر باشد!؟

آیا تابه‌حال به فکرتان رسیده که توریسم غذایی را تجربه کنید و به‌غیراز سفر برای روح و روان به‌جایی که خوراکی‌ها باروح و روان شما بازی می‌کنند، سفر کنید!؟

 

یک توریست غذاگرد محله به محله برای چشیدن طعم غذا و کسب تجربه‌ای لذت‌بخش باحوصله و قدم‌به‌قدم مسیر را طی می‌کند. شاید تاکنون در تورهای مزه گردی در شهر خود حضورداشته‌اید و از نزدیک شاهد طبخ غذا حتی توسط خودتان بوده‌اید.

در گردشگری غذایی صرفاً برای چشیدن طعم غذای دیگر کشورها باید به فکر خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل در مقصد باشید.

 

اما آنچه توریسم غذایی را معنایی دیگر می‌بخشد، سفر به اروپا (پاریس و ایتالیا و اسپانیا و ...) یا آفریقا (کنیا و کیپ تاون و ...) برای بازدید و غذا خوردن در حد توان است.

 

 

توریسم غذایی

 

توریسم مزه گردی، غذا گردی و یا شکم گردی تنها به این نیست که به رستوران شیک با رومیزی‌های اطلس سفید بروید و لوکس‌ترین غذای ممکن را تست کنید، بلکه باید آمادگی و اشتیاق روبه‌رویی با هر نوع غذایی را متفاوت با شکل غذای بومی خود داشته باشید.

 

تعریف‌های زیادی درباره گردشگری غذایی در حال بررسی است، بینFOOD TOURISIM, CULINARY TOUEISM  و  GASTRONOMY TOURISM تفاوت‌هایی است.

 

 

گردشگری غذایی

 

درFOOD TOURISM  یا همان گردشگری غذا، توریست به‌عنوان یک مزه گرد و تستر به شهرهای مختلف با نیت چشیدن طعم غذاِ سفر می‌کند و در پی جستن ارتباط فرهنگی است. شاید با سفر به کشورهای عربی به احساس نزدیک بودن فرهنگ داشته باشیم و یا با سفر به آلمان فکر کنید که ذائقه شما با طعم و فرهنگ غذایی این کشور هماهنگ است.

 

 

تورهای آشپزی (CULINARY TOURISM)

 

بیشتر به برگزاری تورهای آشپزی و تدریس دوره‌های آشپزی می‌پردازد. این بخش هم برای مخاطبین خود بسیار جذاب است. تجربه آشپزی در کنار دیگر ملیت‌ها و تبادل اطلاعات و هم ذات پنداری‌ها و اینکه چقدر دنیا بزرگ و پر از آدم‌ها و فرهنگ‌های متفاوت است، از شما انسان عمیق‌تری می‌سازد. یک توریست غذاگرد در این بخش هم می‌تواند فعال باشد.

گردشگریGASTRONOMY  هم اصطلاح جدیدی است که تقریباً جایگزینFOOD TOURISM شده و تفاوت چندانی باهم ندارند، تقریباً به معنای بخوربخور تا جایی که می‌توانید در مقصدهای مختلفی که سفر می‌کنید و درک کلمه توریسم غذایی است.

 

 

در یک جمله

گردشگری غذایی ترکیبی از فعالیت‌ها برای تجربه چشیدن غذا و نوشیدنی باهدف ارزش‌گذاری به تاریخ، فرهنگ و محیط‌زیست در یک منطقه توریستی است.

 

 

توریسم غذایی

 

ذائقه اصلی خود را پیدا کنید

 

همیشه کشف غذاهای مختلف مقصد با لذت و تفریح همراه بوده، اما خوردن غذا تنها ملاک نیست، چیزهایی فراتر از تست خوشمزه یک غذا قرار است زیر ذره‌بین قرار بگیرد، یک ظرف غذا می‌تواند شکل جامعه و فرهنگ را منعکس کند.

مثلاً در مناطق مسلمان گوشت حیوانات حلال مثل گاو و گوسفند و طیور سرو می‌شود و این بازتابی از باورهای مذهبی اسلام است و یا در هند بیشتر غذاها در قالب سبزی‌ها و بدون گوشت بوده‌اند که ریشه در فرهنگ دینی بوریسم دارد.

پس قبل از رزرو بلیط هواپیما و هتل حتماً مقصد خود را بررسی کنید تا از غذاهای آن منطقه اطلاعات لازم را بدست آوید و به عنوان یک توریست غذاگرد از سفر خود لذت بیشتری ببرید.

 

با توریسم غذایی امکان نزدیک شدن به تمام غذاها و ارزش گذاشتن به آن‌ها برای مردم فراهم‌شده است.

 

 

گردشگری غذایی

 

مقصدی فراتر از تست یک‌لقمه غذا

 

هدف در گردشگری غذایی در پی فهرستی از رستوران‌ها با هزینه‌های گزاف نیست، هم‌چنین حرف بر سر توریسم کشاورزی ویا سلامت هم نیست، غذا بهانه‌ای برای ارتباط ملت‌ها و مکان‌ها است.

 

فعالیت‌هایی که یک توریست شکم گرد در لیست خود قرار می‌دهد.

 

شرکت در تورهای غذاهای خیابانی/ سرپایی

تست انواع غذا و نوشیدنی‌های محلی

سفر به نقطه‌ای برای محصولی خاص (سفر به برزیل برای قهوه)

خوردن غذا در رستوران‌های سنتی هر منطقه

حضور در رویدادهای غذایی

تقسیم غذا با افراد بومی

بازدید از بازارهای بومی

بازدید از مزارع و صنعتگران برای آگاهی از تولید محصولات

شرکت در دوره‌های آشپزی

بازدید از نمایشگاه‌هایی که درباره غذاهای خاص منطقه توضیحات دارند

سفرهای مزه گردی با سرآشپزها و متخصصین

 

 

تأثیراتی که توریسم غذایی بر اقتصاد منطقه دارد

 

پیش‌بینی میزان تأثیری که گردشگری بر غذا دارد، در حال حاضر در بهترین جایگاه قرار دارد. میزان پذیرش توریست در یک منطقه باید سنجش بشود و در قدم بعدی با گردشگران درباره میزان وقت، انرژی و هزینه غذا در سفر مصاحبه می‌شود.

حتی می‌توانیم جلوتر برویم و از توریست درباره تعداد سفرها به‌منظور تست غذاهای بومی یک منطقه و مغذی بودن غذاها سؤال کنیم.

 

برای بالا بردن گردشگری غذایی در یک منطقه، باید به جنبه غذا به‌عنوان سوغات که در سوپرمارکت‌ها و مغازه‌های خوراکی موجود هستند هم‌فکر کنیم.

 

با توجه به آمار، یک توریست غذاگرد 25 درصد از بودجه خود را صرف غذا می‌کند و این میزان در مقاصدی که غذا نرخ بالایی دارد به 35 درصد هم می‌رسد و در کمترین حالت به 15 درصد می‌رسد. شکم گردها معمولاً بیشتر از بقیه افراد و این 25 درصد برای غذا هزینه می‌کنند.

 

 

گردشگری غذایی

 

چگونه پتانسیل گردشگری غذایی را گسترش بدهیم؟

 

خب عوامل بسیاری در شکل‌گیری یک شهر به‌عنوان مقصدی برای توریسم در نظر گرفته‌شده، برای ایجاد یک منطقه‌ای که در سرو غذاهای بومی و خاص شهرت دارد به‌عنوان مرکزی برای شکم گردی است. ما برای پروبال دادن به گردشگری به ترکیبی از رستوران‌های متفاوت با فضایی پذیرا برای گردشگر و هم‌چنین سرمایه‌گذاری، حمایت مالی، برنامه‌ریزی مدون شهری، پیشرفت‌های اجتماعی، توریستی و بازاریابی در بخش گردشگری غذایی، نیاز داریم.

 

به‌عنوان‌مثال خیابان لوئیز در ایالت میسوری آمریکا، به‌عنوان محله‌ای با رستوران‌های کوچک و بزرگ و کیفیت غذای درجه‌یک و ارائه خدمات عالی به مشتری نقش اساسی در صاحبان سرمایه، رستوران و کافه‌ها در فضایی تمیز، امن، پویا و متنوع داشته و برای یک توریست شکم گرد مناسب است.

 

 

توریسم غذایی خاص خود باشید

 

یکی از مواردی که منطقه شمارا به یک مقر غذا و مزه گردی تبدیل می‌کند، ارائه غذا و نوشیدنی در شکلی متفاوت است. به‌طور مثال ساندویچ هات‌داگ یا پیتزا ایتالیایی در آمریکا یا مراکش به شکل متفاوت و مطابق با آداب‌ورسوم آشپزی و قالب طعم‌های آن منطقه باید سرو شود، در غیر این صورت پتانسیل یک منطقه توریستی غذا گردی کاربردی نخواهد داشت.

 

 

کجا چه بخوریم؟

 

اگر یک توریست شکم گرد حرفه‌ای می‌خواهید باشید، پیشنهادهایی را در سفر به شهرهای معروف دنیا برای شما داریم.

 

 

گردشگری غذایی در بانکوک

 

در خیابان‌های پر از توریست و در لابه‌لای مردم به رستوران‌ها و دکه‌های غذایی خوشمزه‌ای با چاشنی پر ادویه و ترش‌مزه غذاهای تایلندی مواجه می‌شویم، بوی تایلندی غذاها با سیر، نارگیل، گشنیز، برگ لیمو، سس ماهی و فلفل در فضای شلوغ و پر سروصدای بانکوک در هرلحظه به مشام می‌رسد. این شهر با 8 میلیون جمعیت تمام آنچه را برای خوردوخوراک تصور می‌کنید را دارد. بین برنج سرخ‌شده سنتی و کاسه نودل و یا حشرات سرخ‌شده برای توریست غذا گرد ماجراجو، کدام را انتخاب می‌کنید؟

برای سفر به بانکوک پیشنهاد سام سیر به شما رزرو تور تایلند می‌باشد ویا اگر از نظر راهنمای گردشگری مشکلی ندارید، خرید بلیط هواپیما بانکوک است.

 

 

گردشگری غذایی در توکیو

 

بیش از یک دهه از شهرت رستوران درجه‌یکMICHILIN  می‌گذرد. این رستوران بیشتر برای سرآشپزهای حرفه‌ای خود معروف است، خب چه چیزی یک رستوران تبدیل به یک برند پرستاره می‌کند؟ این کار فقط از دست یک سرآشپز برمی‌آید.

سرآشپزهای کار بلد رستورانMICHILIN  برنج و نودل را به‌گونه‌ای متفاوت از جاهای دیگر سرو می‌کنند.

یکی از تورهای پرطرفدار توکیو، پیاده‌روی در محله‌هایwagashi, monajayaki و yakitori  است.

معمولاً تور ژاپن در فصل بهار از پرطرفدارترین سفرهای شرق آسیا است. پیشنهاد می‌کنیم برای دیدن شکوفه‌های گیلاس ژاپن و گردشگری غذایی در خیابان‌های توکیو در سایت سام سیر بلیط هواپیما توکیو را جستجو نمایید.

 

 

گردشگری غذایی در مادرید

 

در مادرید اسپانیا، غذاها با تأثیراتی از غذاهای بین‌المللی پخت و سرو می‌شود. غذای سنتی تاپاس مثل gazpacho، املت ایتالیایی، ساندویچ گریل شده، بامیه وpork stew  از خوشمزه های معروف در مادرید هستند. از غذاها در کافه‌ها و رستوران‌های دوست‌داشتنی مادرید برای صرف وعده غذایی وقت بگذارید و برچسب توریست غذاگرد را به خود بزنید.

سام سیر از اولین برگزار کنندگان تور اسپانیا سفری هیجان‌انگیز به اسپانیا را برای شما به یادگار خواهد گذاشت. قبل از خرید بلیط هواپیما مادرید برنامه سفر خود را تهیه کنید و با فرهنگ اسپانیایی و غذاهای این منطقه آشنا شوید.

 

 

گردشگری غذایی در ونیز

 

هفتمین مقام شهر دیدنی ایتالیا ونیز است. شهری که با کانال‌های آبی و قایق‌سواری رستوران‌ها و توریست‌ها را به هم وصل می‌کند. بازارهای روز مواد غذایی که در داخل قایق‌ها جای گرفته‌اند تجربه بسیار جالبی است. توریست غذاگرد مشتاق چشیدن طعم‌های جدید است، قایق می‌گیرد، به کافه‌ها و مقر غذاخوری‌های ونیز می‌رود.

 

ونیز به دلیل واقع‌شدن بر آب، بیشتر به سرو غذاهای دریایی و لقمه‌ایfinger food  به همراه میگو و نوشیدنی‌های متنوع برای یک توریست شکم گرد معروف است.

 

 

گردشگری غذایی در تهران

 

یکی از مکان‌های شکم گردی تهران در خیابان نیلوفر محله سهروردی است که به ساندویچ‌های ویژه و انواع کافه‌های مدرن و سنتی با شکلی متفاوت معروف است و یا در بازار بزرگ تهران رستوران‌های سنتی با طبخ و سرو غذای اصیل ایرانی از منابع جذاب توریسم غذا گردی در تهران است.

خیابان سی تیر در مرکز شهر تهران نیز مدتی است با رستوران‌ها و دکه‌های خیابانی برای شکم گردان تزیین شده است.

از مناطق دیگری که هم از نظر گردشگری و کوه‌نوردی معروف است و هم رستوران‌های توراهی در دل کوه و طبیعت و کنار رودخانه شما را به خود جذب می‌کند، دربند و درکه تهران است.

 

 

گردشگری غذایی در نیویورک

 

در این سیب بزرگ (BIG APPLE) برای پیدا کردن یک محله و انتخاب از بین آن‌ها بافرهنگ‌ها و طعم‌های مختلف غذا، حتماً گیج خواهید شد. برای چشیدن غذاهای محبوب نیویورکی، پیتزا آمریکایی، هات‌داگ، نان bagels، سوپ صدف، پاستارامی، بستنی ایتالیایی و چیز کیک در جستجو باشید، در نیویورک فرصت تست غذاهای خاص عمومی و بین‌المللی رادارید. حواستان به‌اضافه وزن هم باشد!

در مسیرهای پروازی طولانی مدت مانند آمریکا و کانادا، بهترین قیمت بلیط هواپیما را از روی سایت سام سیر و با تخفیف 7 درصدی تهیه کنید.

 

 

گردشگری غذایی در پاریس

 

پاریسی‌ها بسیار خوش‌خوراک هستند و به همین دلیل انواع خوراکی‌های خوشمزه بیشتر برای ذائقه‌های شیرینی‌خور با خامه هستند.

رستوران‌های کوچک و بزرگ محلی، مغازه‌های شیرینی فروشی و کافه‌های قدیمی و دوست‌داشتنی تجربه‌های رنگینی را خواهید داشت. کراسان، ماکارون و پیراشکی کرم‌دار پاریس حرف اول را در دنیا دارد.

به عنوان یک توریست شکم گرد به این نکته توجه داشته باشید که کمی هزینه غذا و رستوران‌ها در پاریس گران است، مخصوصاً اگر در فضای باز رستوران‌ها و کافه‌ها بنشینید.

برنامه سفر خود را به پاریس طوری تنظیم کنید که علاوه بر گشت و گذار، مانند یک توریست شکم گرد بتوانید غذاهای جذاب فرانسوی را نیز تست کنید.

 

 

گردشگری غذایی در رم

 

در ایتالیا بخصوص شهرهای رم و فلورانس، پیتزا ناب ایتالیایی، پاستا و ریزوتو خوب طبخ شده دل هر توریست شکم گردی را آب می‌کند! پیش‌غذاها و لقمه‌های معروف در رستوران رم و فلورانس و حتی برگزاری تورهای آشپزی و دوره‌های تدریس این حرفه خوشمزه، از هیجان انگیزه‌ای توریسم غذایی  FOODTOURISMاست.

مسیر هوایی رم از جمله مقاصد اروپایی است که برای گرفتن ویزای شینگن می‌تواند مناسب باشد. علاوه بر بازدید از جاذبه‌های ایتالیا و لذت بردن از تور ایتالیا می‌توان غذاهای ایتالیایی را نیز تست کرد. در مسیر ایتالیا پرجستجوترین مقاصد برای بلیط هواپیما رم و بلیط هواپیما فلورانس است.

 

 

در انتها بخوانیم:

 

یکی از راه‌های شناخت فرهنگ و آداب و رسوم سایر کشورها و حتی سایر شهرهای ایران تست کردن غذاهای محلی و مرسوم در آن کشورها است. مزه غذا گاهی شما را به گذشته‌های دور می‌برد. همیشه بعد از انتخاب مقصد سفر خود، در مورد فرهنگ و غذای منطقه تحقیق کنید سپس برنامه سفر خود را طراحی کنید. خرید بلیط هواپیما را در انتهای برنامه خود بگذارید تا همه چیز را بررسی کرده باشید.

 

منبع: feastmagazine



نظرتان را بنویسید







منو