چرا در پنجره هواپیما سوراخ کوچکی وجود دارد؟




چرا در پنجره هواپیما سوراخ کوچکی وجود دارد؟

پنجره هواپیما، خرید بلیط هاپیما - سام سیر

 

 

چرا در پنجره هواپیما سوراخ کوچکی وجود دارد؟

 

آیا تابه‌حال به سوراخ‌های کوچکی که در پنجره‌های هواپیما وجود دارد دقت کرده‌اید؟ حتماً با خود گفته‌اید که این سوراخ‌های کوچک به چه علت تعبیه شده‌اند... در این مقاله به بررسی علت وجود منافذ در پنجره خواهیم پرداخت. قبل از خرید بلیط هواپیما خارجی به این نکات کوچک و مهم توجه کنید.

 

هنگامی‌که هواپیما در ارتفاعات بالا و از سطح دریا پرواز می‌کند، فشار هواپیما باید جوری تنظیم شود که مسافران دچار بیهوشی نشوند. بدین منظور سوراخ‌هایی کوچک که ازنظر شما ترسناک می‌باشند، برای امنیت مسافران روی پنجره‌ها تعبیه‌شده‌اند.

 

در هواپیما سه لایه شیشه‌ای داخلی، میانی و خارجی بر روی پنجره‌ها قرار دارد که جنس آن از استرهای پلیمریزه اسیدهای اکریلیک می‌باشد. در میان این دو لایه‌ی میانی ترموست شفاف روزنه‌هایی وجود دارد که هوا از این طریق تخلیه می‌شود. شما درواقع به همه‌چیز از سه لایه‌ی متفاوت پنجره می‌نگرید. زمان خرید بلیط هواپیما خارجی اطلاعات کامل و جالب را از همین سایت کسب کنید.

 

خرید بلیط هواپیما خارجی - سام سیر

 

لایه های پنجره هواپیما

 

لایه خراش اولین لایه‌ای است که شما می‌بینید. همان لایه‌ای که می‌توانید آن را لمس کنید. روزنه هوایی که به آن اشاره شد در لایه وسطی قرار دارد. لایه بیرونی مهم‌ترین نقش را داشته و شمارا از فشار هوای بیرونی حفظ می‌کند. درواقع هر دولایه میانی و بیرونی نقش حفظ‌کننده فشار بیرونی هستند اما این فشار را بیشتر لایه بیرونی تحمل می‌کند.

 

قبل از خرید بلیط هواپیما خارجی می‌توانید راجع به اطلاعات علمی و اینکه در هواپیما چه می‌گذرد، به‌صورت جامع بدانید. اگر همه‌چیز سرجای خود قرارگرفته باشد شما متوجه هیچ تغییری در طول پرواز داخلی یا خارجی خود نخواهید شد. فشار داخل کابین به نحوی تنظیم‌شده است که مسافران احساس ناراحتی نخواهند کرد.

 

اما اگر ارتفاع هواپیما بسیار بالا باشد با هوای رقیقی در خارج از کابین روبه‌رو خواهید شد و به‌مراتب فشار و اکسیژن کمتری وجود خواهد داشت. افرادی که کاملاً عادی و سالم می‌باشند متوجه این تغییرات نخواهند شد. افرادی که مشکلات تنفسی و قلبی دارند در پرواز خارجی طولانی‌مدت ممکن است تغییرات ارتفاع را حس کنند. تغییر فشار معادل 1 کیلوگرم در هر سانتی‌متر مربع برای مسافران ناچیز بوده و آن‌ها به‌راحتی این تغییر را تحمل می‌کنند.

 

هرچه به ارتفاعات بروید این تغییرات کمی بیشتر خواهد شد. اگر تابه‌حال با یک هواپیمای نظامی پرواز خارجی انجام داده باشید، خیلی متوجه تغییرات و تفاوت‌ها نخواهید شد. بدین منظور که برخی از این هواپیماها به‌طور کامل پوشیده نیستند و هوا به‌راحتی از درزهای درب عقب هواپیما جریان دارد و هنگامی‌که در ارتفاعات قرار می‌گیرد، برای حفظ توازن هوای داخل به بیرون می‌رود.

 

پرواز خارجی - سوراخ پنجره هواپیما - سام سیر

 

نقش دقیق منافذ روی پنجره هواپیما

 

اکنون نقش این منافذ روی پنجره‌ها چیست؟ این سوراخ‌های کوچک درواقع فشار هوایی که بر لایه وسطی وارد می‌شود را کاهش می‌دهد. لایه بیرونی نیز فشاری که در داخل کابین هواپیما است را می‌گیرد و به همین دلیل این تغییرات به‌تدریج بر مسافران اثر خواهد گذاشت. پس در یک پرواز خارجی طولانی‌مدت ممکن است در اوایل پرواز نقش این سوراخ خیلی قابل‌لمس نباشد.

 

پس متوجه شدیم که تعبیه روزنه‌ها به‌این‌علت است که فشار هوا در کابین مسافران و هوایی که در پنجره‌ها جریان دارد، به تعادل برسد. لایه بیرونی فشار هوای کابین را می‌گیرد و مانع از بروز مشکل می‌شود. حتی اگر طی اتفاقی لایه بیرونی دچار آسیب شود باز هم جای نگرانی نیست. زیرا لایه میانی همچنان به کمک مسافران خواهد آمد.

 

یکی دیگر از دلایلی که این روزنه‌ها تعبیه می‌شود جلوگیری از بخار گرفتگی شیشه‌ها در طول پرواز خارجی است. با تغییر ارتفاع نیز این مشکل به وجود نخواهد آمد. شاید چنین چیزی به نظر کوچک و بی‌اهمیت برسد اما درواقع مسئله‌ای حیاتی برای امنیت مسافران است.

 

اگر قصد خرید بلیط هواپیما خارجی دارید می‌توانید از قسمت جست‌وجوی سام سیر قیمت‌ها را با هم مقایسه کرده و سپس اقدام کنید. بی‌شک می‌توانید پرواز خارجی و داخلی مناسبی را پیدا کنید.



نظرتان را بنویسید







منو