برای جلوگیری از جت لگ چه کنیم؟




جت لگ در پرواز طولانی مدت

خرید بلیط هواپیما مقاصد خارجی دور - سام سیر

 

 

برای جلوگیری از جت لگ چه کنیم

 

چنانچه شما جزو آن دست از افرادی هستید که زیاد سفر می‌کنید. پروازهای طولانی شما را اذیت می‌کند. همین‌طور حس می‌کنید درجایی کوچک و بسته زندانی شده‌اید و نمی‌توانید تحرک کنید. اگر در طول پرواز همیشه دچار سردرد و خستگی می‌شوید و از این مسئله رنج می‌برید پس به نکاتی که در ادامه برای شما شرح می‌دهیم به‌خوبی دقت کنید. هیچ‌کدام از این نکات را در هنگام خرید بلیط هواپیما ندارید، پس این مطالب را در مورد (jet lag) قبل از خرید بلیط خارجی برای مقاصد طولانی حتماً بخوانید.

  1. در طول پروازهای طولانی شما بایستی نصف وزن خودتان آب بنوشید (نسبت پوند به اونس). یعنی چنانچه شما دارای وزن 140 پوند یا همان 63 کیلو هستید بایستی 70 اونس یا همان 2 لیتر آب بخورید.

پس وقتی قصد خرید بلیط خارجی را دارید حتماً به این نکته توجه داشته باشید.

  1. چنانچه پرواز شما در موقعیت زمانی متفاوتی است ساعت خود در هر موقعیت متناسب با آن زمان تغییر دهید. یعنی اگر قصد خرید بلیط هواپیما تورنتو را دارید، ساعت خود را به‌وقت محلی تورنتو تنظیم نمایید.
  2. چنانچه ذهن شما درگیر مسئله‌ای است و خوابتان نمی‌برد، تلاش کنید بنویسید.
  3. به‌هیچ‌عنوان در طول سفر کافئین نخورید هم باعث بی‌خوابی می‌شود هم آب بدن را کم می‌کند. فقط زمانی که گرسنه بودید غذا بخورید.
  4. به‌منظور اینکه گردش خون در بدن در حالت نشسته اتفاق بیفتد، هر ساعت این حرکات را تکرار کنید: انگشت‌های پا، قوزک پا و زانوها را بلند کنید و تکان دهید.
  5. مسافرانی که بلیط خارجی می‌خرند و پروازهای طولانی‌مدت دارند مانند مسیر تهران تورنتو، تمرین خورشید که یکی از تمرین‌های یوگا هست را انجام دهند. این حرکت به این صورت هست که دو کف دست را به هم چسبانده و مقابل سینه قرار دهید و دم و بازدم کنید.

همین‌طور که دارید این کار را انجام می‌دهید دستتان را بالا ببرید و دست و کمر خود را کش بدهید سپس دستانتان را روی زانوی پای چپ قلاب کنید و کمر خود را صاف کنید و حرکت کششی انجام دهید و همین کارها را برای پای راست کنید سعی کنید در این کار سینه به سمت جلو باشد. بعدازاین کارها دوباره کف دست‌ها را به هم بچسبانید و در مقابل سینه قرار دهید و با نفسی عمیق خود به حالت عادی برگردید.

  1. برای آرام شدن مغز و قلب چشم‌های خود را ببندید و نفس عمیق بکشید و آن را خارج کنید این کار را در بازه زمانی 20 الی 30 دقیقه انجام دهید.
  2. به‌منظور شاداب کردن بدن خود، آن را ماساژ دهید مثلاً با دست‌هایتان شقیقه‌هایتان را با حرکات دورانی ماساژ دهید همچنین گردن و گوش خود را نیز ماساژ دهید.

هیچ‌کدام از این نکات را در هنگام خرید بلیط ارزان هواپیما به شما نمی‌گویند، شما خودتان باید این مطالب را قبل از خرید بلیط خارجی برای مسیرهای طولانی حتماً بخوانید.

 

 

جت لگ

 

یک تعریف کوتاهی از پدیده جت لگ در مواقعی که بلیط خارجی برای مسیرهای طولانی می‌خرید ارائه دهیم تا این موضوع برای شما بهتر قابل‌درک باشد.

وقتی در پروازی طولانی قرار دارید که منطقه زمانی در آن تغییر می‌کند مثلاً تهران به تورنتو ساعت فیزیولوژیک بدن تنظیم خود را از دست می‌دهد و خواب شما نامنظم می‌گردد. درحالی‌که این پدیده برای پرواز طولانی که در یک منطقه زمانی باشد رخ نمی‌دهد مثل تهران به ماداگاسکار.

 

 

4 روز پیش از پرواز، این رژیم غذایی ضد Jet lag را رعایت کنید.

 

صبحانه و ناهار بایستی دارای مواد غذایی پروتئین دار باشد. برای تنظیم خواب مواد غذایی با کربوهیدرات مصرف کنید. توجه داشته باشید که هیچ‌کدام از این نکات را هنگام خرید بلیط هواپیما به شما نمی‌گویند.

غذاهایی مثل: کباب، تخم‌مرغ، حبوبات

رعایت رژیم سبک باعث می‌شود کبد شما پاک‌سازی شود و همین‌طور بدن شمارا برای ساعت جدید در مقصد آماده می‌کند. غذاهایی مثل: میوه، سوپ‌های ملایم، نان.

هورمونی که در بدن انسان چرخه زیستی را بهبود می‌بخشد ملاتونین نام دارد. به‌عنوان نمونه برنامه خواب انسان را تغییر می‌دهد و با شرایط جدید وقف می‌دهد. سطح هوشیاری 2 برابر می‌کند. یکی از میوه‌هایی که ملاتونین سرشار دارد گیلاس است. حتماً قبل از پرواز گیلاس بخورید. قبل از خرید بلیط خارجی حتماً مطالب مفید و نکات مهم را مطالعه کنید.

 

 

نکات پایانی:

 

  1. در طول پرواز حتماً گاهی اوقات بایستید و در راهرو هواپیما راه بروید.
  2. کاری که بلافاصله بایستی بعد از ورود به هواپیما انجام دهید این است ساعت خود را با ساعت مقصد یکی کنید.
  3. توجه داشته باشید 3 الی 4  ساعت پیش از پرواز به‌هیچ‌عنوان کافئین نخورید.
  4. شب قبل از پرواز حسابی ورزش کنید ولی طوری نباشد که بدتر بدنتان کوفته شود.
  5. برای اینکه بیدار و هوشیار باشید از عرق گیاهی رزماری استفاده کنید؛ برای اینکه ذهن و بدن خود را آرام نگهدارید اسطوخدوس مصرف کنید؛ برای جلوگیری از جت لگ نیز چای سبز استفاده کنید.

اگر قصد خرید بلیط ارزان هواپیما را دارید ویا اگر به دنبال خرید بلیط خارجی به مقاصدی مانند کانادا هستید، در قسمت جستجوی پرواز سایت سام سیر بلیط هواپیما تورنتو را بررسی نمایید.



نظرتان را بنویسید







منو