فرهنگ ایرانیان در سفر با هواپیما




 

فرهنگ ایرانیان در هواپیما

 

بلیط خارجی سام سیر

 

فرهنگ ایرانیان در سفر با هواپیما چگونه است؟

 

ممکن است شما هم ماجرای حمله‌ی مسافران به خلبان بوئینگ ۷۲۷ را شنیده باشید. دلیل این اتفاق این بود که به هواپیمایی که دارای مشکلات فنی بود اجازه‌ی پرواز دادند اما هنگامی که خلبان و مسافران به ابتدای باند رفتند مشخص می‌شود که مشکل هواپیما برطرف نشده و افرادی که بلیط هواپیما تهیه‌کرده‌اند باید به پارکینگ برگردند.

 

پس از مدتی دوباره اعلام می‌کنند که مشکل هواپیما رفع شده و درواقع این رفت‌وبرگشت مسافران سه بار اتفاق افتاد تا اینکه پرواز لغو شده و هواپیمایی دیگر جایگزین می‌شود. شنیدن این خبر باعث خشم خریداران بلیط هواپیما شده و آن‌ها با فحاشی به سمت خلبان و خدمه پرواز حمله می‌کنند. شاید مسافرانی که بلیط خارجی و داخلی خود را از یک شرکت هواپیمایی خریداری می‌کنند، سه بار بازگشت آن‌هم در گرمای تابستان برایشان خوشایند نباشد اما این اقدام خشونت‌آمیز در برابر کادر پرواز حتماً نیاز به فرهنگ‌سازی دارد. 

 

رعایت فرهنگ و سنت توسط افراد یک کشور مخصوصاً در اماکن عمومی نشان‌دهنده‌ی سطح فرهنگی آن ملت است. اما متأسفانه گاهی کسانی که برای خرید بلیط خارجی هزینه کرده‌اند و یا حتی افرادی که موفق به خرید بلیط ارزان هواپیما شده‌اند باکم تحملی خود، باعث ایجاد بحث‌وجدل با کارکنان هواپیما شده‌اند.

 

یکی از موارد ساده‌ای که پس از خرید بلیط هواپیما اعم از بلیط خارجی یا داخلی باید رعایت کنیم این است که قبل از توقف کامل هواپیما از جای خود بلند نشویم زیرا درهای هواپیما تنها زمانی باز می‌شوند که هواپیما به‌طور کامل توقف کند، اما باوجوداینکه مهمانداران چندین بار با احترام این خواسته را تکرار می‌کنند، مسافران از جای خود بلند شده و به دنبال جمع‌کردن وسایل خود هستند.

 

گاهی اوقات با انجام حرکاتی که شایسته‌ی فرهنگ غنی این کشور نیست باعث می‌شویم که پس از خرید بلیط هواپیما و سوارشدن به آن، مسافری کم فرهنگ و یا بی‌فرهنگ شناخته شویم. افرادی که زیاد به مسافرت می‌روند و به همین دلیل تجربه‌ی زیادی در خرید بلیط ارزان هواپیما دارند می‌دانند که وظیفه‌ی اصلی مهمانداران هواپیما حفظ امنیت و جان مسافران در مواقع ضروری است اما در کنار این وظیفه پذیرایی از مسافران را نیز انجام می‌دهند، پس آن‌ها گارسون نیستند که با سوت و یا صداهای عجیب صدایشان کنیم.

 

 برخی از مسافران که پرواز بلیط خارجی یا داخلی آن‌ها با تأخیر انجام‌شده است گاهی اوقات برای نشان دادن اعتراض خود، از هواپیما پیاده نمی‌شوند و حق مسافران پرواز بعدی را ضایع می‌کنند. آیا به نظر شما این روشی مناسب برای بیان اعتراض است و یا تنها ریشه در بی‌فرهنگی ما دارد؟ بهتر است برای رفع این مشکل به‌صورت بنیادی، از راه درستی وارد شویم.

 

همان‌طور که انتظار داریم بلیط ارزان هواپیما در اختیار ما قرار بگیرد ما هم باید بافرهنگی بالا از این وسیله استفاده کنیم. سعی کنیم با خواندن نمونه‌هایی که قصد داریم در ادامه به آن‌ها اشاره‌کنیم لذت سفر با بلیط ارزان هواپیما را با کادر پرواز و سایر هم‌سفران خود شریک شویم.

 

- از ریختن غذاها و خوراکی‌های مختلف و انواع زباله‌ها در کف کابین خودداری کنیم.

- اگر روی صندلی اشتباه نشستیم به‌سرعت بلند شده و سرجای خودمان بنشینیم.

- از دادن شماره تلفن به مهمانداران هواپیما اجتناب کنیم.

- به‌هیچ‌عنوان روی روکش صندلی‌ها و بدنه‌ی هواپیما یادگاری ننویسیم و یا با چاقو و چیزهای تیز به هواپیما آسیب نزنیم.

- هرگز جسمی را نظیر کش و یا... به‌طرف مهمانداران پرتاب نکنیم.

 

خیلی از ما پس از خرید بلیط هواپیما، پرواز به موقعی را به مقصد خود نداشته‌ایم که یکی از دلایل مهم آن نقص فنی هواپیما بوده است اما باید بدانیم که در حال حاضر صنعت حمل‌ونقل هوایی به دلیل مشکلات مالی، نمی‌تواند وضعیت بهتری را برای خریداران بلیط خارجی و داخلی ایجاد کند پس ما با انجام دادن این حرکات کاری از پیش نمی‌بریم و تنها به فرهنگ کشور خود صدمه می‌زنیم.

 



نظرتان را بنویسید







منو