همه‌چیز درباره اولین پرواز خارجی و داخلی با هواپیما (بخش اول)




 

اولین پرواز با هواپیما

 

بلیط داخلی سام سیر

 

همه‌چیز درباره اولین پرواز خارجی و داخلی با هواپیما (بخش اول)

 

اغلب کسانی که برای بار اول به فرودگاه می‌روند چه بلیط داخلی تهیه‌کرده باشند و چه بلیط خارجی، استرس عجیبی می‌گیرند و مدام در ذهن خود سؤالاتی را طرح می‌کنند مانند: چند ساعت قبل پرواز باید به فرودگاه بروم؟نکند مدارکم تکمیل نباشد؟اگر چیزی را فراموش کرده باشم و از پرواز جا بمانم چکار کنم؟

 

اگر شما نمی‌خواهید درگیر این سؤالات شوید و استرس زیادی را تحمل‌کنید با ما همراه باشید.

 

 

1- بلیط داخلی دارید یا بلیط خارجی؟

 

بعضی از کارها بین پرواز خارجی و داخلی مشترک است یعنی در هر دو پرواز شما بازرسی می‌شوید، اگر بار دارید آن را تحویل می‌دهید و سپس کارت پرواز دریافت می‌کنید. در پروازهای خارجی باید چند کار اضافه‌تر هم انجام دهید که در ادامه به آن می‌پردازیم.

 

 

2- کی حرکت کنیم؟

 

اگر بلیط داخلی دارید باید 2ساعت قبل از پرواز و اگر بلیط خارجی دارید 3 ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حاضر باشید.

شما از شلوغی یا خلوتی فرودگاه اطلاعی ندارید پس برای احتیاط باید زودتر به فرودگاه بروید. حال ممکن است یک‌بار 2 ساعت زودتر بروید و در آخر فقط 15 دقیقه وقت اضافه داشته باشید ولی سری بعدی 1 ساعت وقت بیاورید.

 

 

3- عبور از گیت بازرسی

 

هنگامی‌که به فرودگاه رسیدید هم در پرواز خارجی و هم داخلی ابتدا باید از گیت انتظامی برای بازرسی عبور کنید.

ورودی بانوان و آقایان در این بخش جداست و در گیت بازرسی شما باید همه‌ی وسیله‌هایتان را روی تسمه‌نقاله بگذارید تا بررسی شوند دقت کنید که اگر لپ‌تاپ همراه خود دارید باید به صورت جداگانه روی تسمه قرار دهید یعنی نباید داخل چمدان باشد. خودتان نیز باید از گیت عبور کنید و یک مأمور شما را بازرسی بدنی می‌کند. زمانی که بازرسی خودتان تمام شد و از گیت عبور کردید وسیله‌هایتان را از روی تسمه‌نقاله برمی‌دارید.

 

اگر شما بلیط داخلی خریده‌اید و به یک سفر داخلی می‌روید همراه شما یعنی کسی که فقط برای بدرقه آمده است و پرواز ندارد می‌تواند از گیت عبور کند اما اگر پرواز خارجی دارید کسی نمی‌تواند همراه شما به آن طرف گیت بیاید چون در گیت پروازهای خارجی پاسپورت همه چک می‌شود و کسانی که پاسپورت نداشته باشند اجازه عبور پیدا نمی‌کنند. 

 

 

4- پس از وارد شدن به سالن فرودگاه کجا برویم؟

 

اگر مشکلی در بازرسی برایتان پیش نیامد و وارد سالن شدید باید به دنبال کارت پروازتان بروید.

سؤال اینجاست که کارت پرواز را  از کجا بگیریم؟ تابلوهایی در سالن فرودگاه وجود دارند که مقصد، ساعت و شماره پرواز را نمایش می‌دهند.

شما باید پرواز خارجی یا داخلی خود را روی این تابلو پیدا کنید. شماره کانتری که باید کارت پروازتان را از آن بگیرید جلوی پروازتان نوشته شده است.

 

اگر بلیط داخلی دارید و همراه خود چمدان یا بار دیگری ندارید می‌توانید از دستگاه‌هایی که در فرودگاه نصب شده است استفاده کنید به این صورت که کد ملی و شماره پروازتان را وارد می‌کنید و کارت پرواز را تحویل می‌گیرید. اما اگر بار همراهتان باشد باید به کانتری که به آن ارجاع داده‌شده‌اید بروید و شناسنامه یا کارت ملی خود را تحویل دهید تا اطلاعاتتان را وارد سیستم کنند و کارت پرواز برای شما صادر شود. سپس باید چمدان‌ها را برای اتیکت زدن روی تسمه قرار دهید تا با وسایل دیگران اشتباه نشود.

 

در پرواز خارجی علاوه بر کارت ملی و شناسنامه، پاسپورت نیز باید همراهتان باشد. پس‌ازاینکه اطلاعات شما وارد سیستم شد و همه‌چیز درست بود کارت پرواز برایتان صادر می‌شود.

فراموش نکنید که برای پروازهای خارجی باید پاسپورتتان حداقل 6 ماه از تاریخ انقضایش باقی‌مانده باشد در غیر این صورت به شما اجازه پرواز داده نخواهد شد.

 

ادامه مطالب را در بخش دوم مقاله بخوانید!

 



نظرتان را بنویسید







منو