شناخت هواپیمای خود قبل از سفر




 

شناخت هواپیما قبل از سفر

 

پرواز خارجی سام سیر

 

آشنایی با هواپیمای خود قبل از سفر

 

یکی از مهم‌ترین مسائل قبل از سفر، شناخت دقیق و کامل وسیله‌ی نقلیه‌ای است که قصد داریم با آن به مسافرت برویم. این امر به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مسافران در سفرهای زمینی و هوایی تبدیل شده است. زیرا ایمنی سفر موضوعی است که نمی‌توان به سادگی از کنارش گذشت. در اینجا قصد داریم با تحلیل و بررسی ناوگان هوایی ایران اطلاعاتی در مورد انواع هواپیما و شیوه‌ی شناخت آن‌ها در اختیارتان قرار دهیم.

اکثر مسافران قبل از خرید بلیط هواپیما داخلی تمایل به دانستن این موضوع  دارند که این پرواز داخلی با چه نوع هواپیمایی انجام می‌شود. اگر اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید بعد از مطمئن شدن از نوع هواپیمای خود می‌توانید بلیط داخلی مورد نظر را تهیه کرده و با خیالی آسوده با پرواز داخلی خود به مقصد برسید.

افرادی که در حوزه‌ی هواپیمایی تخصص دارند به خوبی از تفاوت بین هواپیماها آگاه هستند و براحتی می‌توانند انواع مختلف هواپیماها را از هم تشخیص بدهند برای مثال شاید مسافران عادی نتوانند ایرباس و توپولوف را از هم تشخیص بدهند اما اهل فن قرار گرفتن این دو اسم را کنار هم عجیب می‌دانند. ممکن است در بین افراد عادی که بیشتر از بلیط داخلی استفاده می‌کنند و با هواپیماهای ناوگان هواپیمایی ایران پرواز داخلی انجام می‌دهند اینگونه جا افتاده باشد که هر هواپیمایی که موتور آن زیر باله‌ نصب شده باشد ایرباس است و تمام هواپیماهایی که موتورشان روی دم و در انتهای هواپیما نصب شده است توپولوف هستند، اما باید بگوییم که لزوما اینگونه نیست. پس از خواندن ادامه‌ی این مطلب قادر خواهید بود هنگام خرید بلیط هواپیما داخلی به منظور پرواز داخلی به هر نقطه از ایران، تصور و شناخت دقیقی از هواپیمای خود داشته باشید.

 

 

هواپیمای دم صلیبی

 

دم برخی از هواپیماها به شکل T و یا دم صلیبی است. این هواپیما به دلیل آنکه موتورش در قسمت انتهایی و دم آن قرار دارد به این صورت طراحی شده است. قرار گرفتن موتور در این قسمت باعث اعمال تغییراتی در مکان جایگیری سکان افقی و جا به جایی آن به طرف بالا شده است. اگر تا کنون پرواز داخلی را با این مدل از هواپیما تجربه کرده‌اید باید بگوییم که در این نوع طراحی، امکان انفجار موتور در محلی که فرمان‌های کنترلی هواپیما قرار دارند بسیار زیاد بوده و به دلیل احتمال وقوع همین خطرات و مشکلات فنی، استفاده از این طرح در مدل‌های جدید هواپیما منسوخ شده است.

 

 

توپولوف ۱۵۴

 

یکی از مشهورترین هواپیماها با این طراحی توپولوف ۱۵۴ بوده است که سه موتور قدرتمند آن در عقب هواپیما نصب شده و با تولید نیرویی زیاد یکی از پرچمداران عظیم دم صلیبی به حساب می‌آید، که  مطمئنا بسیاری از مسافران تجربه‌ی خرید بلیط داخلی برای این هواپیما را دارند.

 

 

هواپیمای ام دی

 

هیچ کدام از ما نمی‌توانیم خاطرات غم‌انگیز مربوط به سقوط‌های پشت سر هم توپولوف‌های روسی را فراموش کنیم که در چند پرواز داخلی جان بسیاری از هموطنان ما به خطر افتاد. پس از این اتفاقات مسافران زیادی برای خرید بلیط هواپیما داخلی یا خارجی دچار تردید شدند در نتیجه راه برای ورود، هواپیماهای ام دی باز شد. این جایگزین آمریکایی، دمی صلیبی شکل دارد که با نیروی دو موتوری که در انتهای آن تعبیه شده‌ است، پرواز می‌کند.

 

 

فوکر ۱۰۰

 

از دیگر هواپیماهای موجود در ناوگان هوایی ایران می‌توان به فوکر ۱۰۰ اشاره کرد. این مدل بیشترین شباهت را از نظر ظاهری با هواپیمای ام دی دارد. اگر بلیط داخلی خریده‌اید و به دنبال راهی برای تشخیص این دو هواپیما از هم هستید، یکی از بهترین روش‌ها برای تفکیک این دو از هم مقایسه‌ی اندازه‌ی بدنه و موتور آن‌ها هنگامی که در حالت پارک قرار دارند، است. در واقع بدنه‌ی ام دی در مقابل فوکر ۱۰۰ کشیده‌تر بوده و موتورهایش نیز بزرگتر است. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت آژانس هواپیمایی سام سیر بروید.

برای مشاهده چارترهای لحظه آخری سام سیر با تخفیف 8% بصورت انلاین، بر روی لینک خرید بلیط هواپیما کلیک نمایید. 

 



نظرتان را بنویسید







منو