علت پرواز هواپیما در ارتفاع 11 هزار متری چیست؟




 

پرواز هواپیما در ارتفاع زیاد

 

پرواز خارجی سام سیر

 

علت پرواز هواپیما در ارتفاع 11 هزار متری چیست؟

 

دلایل زیادی در میزان ارتفاع گرفتن هواپیماها در طول یک پرواز خارجی و داخلی وجود دارد که پرنده‌ها یکی از این دلایل هستند.طبق گفته‌ی USA Today معمول‌ترین ارتفاعی که هواپیماهای تجاری حسن پرواز می‌گیرند بین 10 تا 13 هزار متر است یعنی 8 مایل بالاتر از سطحی که دریا قرار دارد. بقیه هواپیماها بین 10 تا 11 هزار متر ارتفاع می‌گیرند. برای اینکه راحت‌تر این اعداد را درک کنید باید بدانید که ارتفاع قله‌ی اورست 8848  متر است.

 

منطقه‌ای که هواپیماها در آن پرواز خارجی و داخلی می‌کنند به استراتوسفر معروف است. این ناحیه دقیقه بالای تروپوسفر و پایین‌تر اتمسفر قرار دارد. پرواز در این ناحیه مزیت‌های زیادی دارد و باعث شده که مسافران زیادی برای جا به جایی از مکانی به مکان دیگر بلیط هواپیما بخرند و پرواز را تجربه کنند.

 

 

صرفه جویی در مصرف سوخت

 

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شده هواپیماها در ارتفاع زیاد پرواز کنند صرفه جویی در مصرف سوخت است. زمانی که هوا رقیق می‌شود شدت کشش در هواپیما کاهش پیدا می‌کند و باعث مصرف سوخت کمتر برای ثابت نگه‌داشتن سرعت هواپیما می‌شود. یعنی هرچقدر که قدرت باد کمتر باشد مقاومت هواپیما بیشتر می‌شود و تلاش کمتری می‌کند بنابراین مصرف سوخت کمتر می‌شود. این مصرف سوخت کمتر به این معنی است که شرکت‌های هواپیمایی هزینه‌ی کمتری بابت آن می‌پردازند.

 

 

پیشگیری از ترافیک و خطرات احتمالی

 

 شاید با خودتان بگویید مگر در آسمان هم ترافیک وجود دارد؟ باید بگوییم بله! پرواز هواپیماها در ارتفاع بالا برای جلوگیری از ایجاد ترافیک و عدم برخورد با پرندگان، هواپیماهای سبک و هلی کوپترها می‌باشد چون موارد ذکرشده در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند. جالب است بدانید جهت هواپیما برای پرواز نیز در ارتفاع آن تأثیر دارد.

 

مثلاً اگر جهت پرواز خارجی یا داخلی هواپیما به سمت شرق باشد باید در ارتفاعاتی که عدد فرد دارند پرواز کند و سایر هواپیماها نیز در ارتفاعات دیگر پرواز کنند. برای مسیرهایی که در جهت یکسان قرار دارند جوری برنامه‌ریزی می‌کنند که هواپیماها به یکدیگر برخورد نکنند و 300 متر با یکدیگر فاصله داشته باشند. پس درصورتی‌که می‌خواهید بلیط هواپیما بخرید و به سفر بروید نگران برخورد هواپیماها نباشید.

 

 

شرایط آب و هوایی

 

اگر قبلاً هم بلیط هواپیما خریده باشید و یک پرواز خارجی یا داخلی را تجربه کرده باشید حتماً برایتان پیش‌آمده است که وقتی داخل هواپیما و در حال پرواز بوده‌اید مناظر اطراف را آفتابی دیده‌اید اما زمانی که به مقصد می‌رسید و هواپیما روی زمین می‌نشیند همه‌جا خیس است. ارتباط این موضوع با ارتفاع پرواز هواپیماست چون اتفاقات آب و هوایی در لایه‌ی تروپوسفر رخ می‌دهد و هواپیماها بالاتر از این لایه پرواز می‌کنند.

 

 

تربولانس یا چاله هوایی

 

زمانی که هواپیماها بین هوا و بادهای شدید گیر می‌کنند، افرادی که مسئولیت کنترل ترافیک‌های هوایی را دارند به خلبان پیشنهاد می‌کنند تا ارتفاع خود را عوض کند و از افتادن در چاله‌های هوایی پیشگیری کند. پرواز در ارتفاع بالاتر وقوع این اتفاقات را کاهش می‌دهد.

 

 

مواقع اضطراری

 

اگر می‌خواهید با گرفتن یک بلیط هواپیما به سفر بروید باید بدانید اگر شرایط اضطراری در طی پرواز خارجی یا داخلی پیش آید ارتفاع بالا به خلبان کمک می‌کند تا زمان بیشتری برای پیدا کردن محل فرود مناسب داشته باشد.

 

 

هواپیماهای مختلف و ارتفاعات مختلف

 

از جمله عواملی که روی ارتفاع یک پرواز خارجی و داخلی تأثیرگذار است می‌توان به وزن هواپیما و شرایط آب و هوایی اشاره کرد. هم‌چنین مسیر پرواز، چاله‌های هوایی و مدت‌زمان پرواز نیز روی ارتفاع تأثیر می‌گذارند.

 

 

چه افرادی در مورد ارتفاع پرواز تصمیم می‌گیرند؟

 

درست است که مسئولیت کنترل هواپیما بر عهده‌ی خلبان است اما آن‌ها نمی‌توانند درباره‌ی ارتفاع تصمیم بگیرند بلکه این کار توسط بخش کنترل ترافیک هوایی انجام می‌شود. بخش کنترل ترافیک هوایی مسئول برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری درباره‌ی مسیر و ردیابی هواپیما نیز هست. اگر قصد خرید بلیط هواپیما را دارید نگران ارتفاع پرواز نباشید چون این ارتفاع طی بررسی‌ها و تجربیات زیاد به خلبان اعلام می‌شود.

 

برای مشاهده چارترهای لحظه آخری سام سیر با تخفیف 8% بصورت انلاین، بر روی لینک بلیط هواپیما کلیک نمایید.

 



نظرتان را بنویسید







منو