درباره لاستیک هواپیما چه می دانید؟ (بخش اول)




 

لاستیک هواپیما

 

پرواز خارجی سام سیر

 

درباره لاستیک هواپیما چه می دانید؟ (بخش اول)

 

در جهان انواع مختلفی از وسایل نقلیه وجود دارد که از هرکدام از نوعی خاص از لاستیک با طراحی متفاوت و منحصر بفرد استفاده میکنند. این لاستیکهها در سایزهای مختلف و در جنسهای گوناگون ساخته میشوند در وسایل نقلیه مورد استفاده قرار خواهند گرفت. هواپیما یکی از این وسایل نقلیه میباشد که امروزه بسیار مورد استفاده قرار میگیرد و افراد با استفاده از بلیط هواپیما به سفرهای دور ودراز خواهند رفت.

 

در طراحی و ساخت این وسیله نقلیه غول پیکر نیز از لاستیک استفاده شده است که در ادامه به بررسی جنس و سایز لاستیکهای بکار برده شده در این وسیله نقلیه که همه ساله هزاران نفر با بلیط داخلی و خارجی قصد انجام پرواز خارجی و داخلی دارند را به مقاصد مورد نظرشان میرساند خواهیم پرداخت.

 

 لاستیکهای هواپیما به گونهای طراحی شدهاند که از دوام بالای برخوردار هستند از اینرو سرعت تخریب آنها بسیار پائین میباشد.

 

بهتر است بحث در مورد لاستیک هواپیما را از نوع جنس بکار رفته در آن آغاز کنیم و در مورد آن اطلاعات بیشتری بدست آوریم. جنسی که میتواند چند ده یا چند صد تن را تحمل کند و هواپیماها با استفاده از آن مسافرانی را که با بلیط هواپیما قصد سفر دارند را به مقاصدشان برسانند.

 

ممکن است برایتان سوال شده باشد که چرا لاستیکهای هواپیماهایی عظیمالجثه مانند ایرباس A380 که دارای وزنی 230 تنی هستند و با سرعتی حدود 270 کیلومتر برساعت فرود میآیند در طی این فرآیند نمیترکند.

 

لاستیکها یکی از اجزای تمامی وسایل نقلیه میباشند که میتوان آن را یکی از مهمترین اجزا در وسایل نقلیه نیز دانست زیرا بدون آنها عملا حرکت این وسایل ممکن نمیباشد. لاستیکها به شکلی طراحی شدهاند تا بتوانند دور تا دور چرخ را به شکلی متوازن و یکسان پوشش دهند.

 

 در وسایل نقلیه از لاستیکها برای محافظت از چرخها استفاده میشود و استفاده از آنها سبب عملکرد بهتر و روانتر نیز بوده است. استفاده از انواع مختلف لاستیک در وسایل نقلیه متفاوت سبب نرم حرکت کردن آنها نیز شده است.

 

تایرها که از لاستیک ساخته شدهاند برروی چرخهای یک وسیله نقلیه قرار میگیرند به شکلی که چرخها از طریق لاستیک همواره با سطح زمین در تماس باشند و با کاهش ضرباتی که از سطح به وسیله نقلیه وارد میشود سبب نرمتر و راحتتر حرکت کردن وسایل نقلیه خواهند شد.

 

 هواپیماهایی که مسافران با استفاده از بلیط داخلی و خارجی با انجام پرواز خارجی و داخلی به مقاصد خود میروند نیز از این قضیه مستثنی نخواهند بود  و فقط نوع لاستیکها در آنها متفاوت است.

 

در بیشتر موارد لاستیکهایی که در وسایل نقلیه مورد استفاده قرار میگیرند با هوا پر میشوند و از لاستیک و یا پلاستیک مصنوعی که کارایی یکسان و مشابهی دارند در ساخت آنها استفاده میشود. برای تقویت لاستیکها در ساخت آنها از نخ و سیم استفاده میشود.

 

 برای ساخت لاستیک هواپیماهایی که افراد با استفاده از بلیط هواپیما و با انجام پرواز خارجی و داخلی به مقاصد خود سفر میکنند نیز از موادی مشابه لاستیک خودرو استفاده میشود. تنها تفاوتی که در لاستیک هواپیماهایی که میتوان با بلیط داخلی و خارجی به پرواز خارجی و داخلی رفت با بقیه وسایل نقلیه وجود دارد میزان فشار باد بکار برده شده در لاستیک و همچنین میزان ماده استفاده شده در آن خواهد بود.

 

لاستیک هواپیمایی که مسافران با بلیط هواپیما از آن استفاده میکنند توانایی باد شدن تا 6 برابر لاستیک خودروها را دارا میباشد و با استفاده از فشاری که در آن بوجود آمده میتواند قدرت مورد نیاز برای چرخهای هواپیما را تامین کند.

 در صورتیکه نیاز باشد تایر هواپیمایی که مسافران با بلیط داخلی و خارجی برای پرواز خارجی و داخلی از آن استفاده میکنند تعویض شود باید سه مرحله گذرانده شود و با توجه به این استانداردهاست که مهندسین و تعمیرکاران فعال در صنایع هواپیمایی تصمیم به تعویض لاستیک یک هواپیما میگیرند.

در ابتدا لاستیکهای هواپیمایی که افراد را با بلیط هواپیما به مقصد مورد نظرشان میرساند از نظر فرسودگی و آسیب دیدگی توسط مهندسان مشغول در این عرصه بررسی خواهد شد و در صورتیکه تشخیص مهندسان بر این باشد که لاستیک آسیب دیده است و دیگر امکان استفاده کردن از آن وجود ندارد سریعا کارگران به تعویض لاستیک آن هواپیما مشغول میشوند.

 

برای مشاهده چارترهای لحظه آخری سام سیر با تخفیف 8% بصورت انلاین، بر روی لینک بلیط هواپیما کلیک نمایید.



نظرتان را بنویسید







منو