اطلاعاتی جالب در مورد جعبه سیاه هواپیما (بخش دوم)




 

 جعبه سیاه هواپیما

 

خرید بلیط هواپیما خارجی

 

آشنایی با اطلاعاتی جالب در مورد جعبه سیاه هواپیما

 

در ساخت این قطعه که در هواپیماهایی که همه ساله افراد زیادی با استفاده از بلیط هواپیما و بلیط خارجی به انجام سفرهای هوایی میپردازند بکار گرفته میشود از رنگهای زردو نارنجی و شب رنگ استفاده میشود.

 

حال ممکن است این سوال پیش آید که چرا از این رنگها برای این قطعه از هواپیما استفاده میشود؟ پاسخ این سوال بسیار راحت است. این قطعه یکی از ارزشمندترین قطعات یک هواپیما میباشد که مسافرانی را که با بلیط هواپیما و بلیط ارزان هواپیما قصد سفر هوایی دارند را باید به سلامت به مقصد مورد نظر برسانند.

 

در صورتیکه این هواپیما دچار سانحه هوایی شود باید پیدا کردن این قطعه از هواپیما و بررسی اطلاعات موجود در آن از بیشترین الویت برخوردار است. از اینرو برای رنگآمیزی ایت قطعه از رنگهایی استفاده میشود که به توان به راحتی آن را مشاهده کرد.

 

جعبه سیاه صرفا یک دستگاه نمیباشد در واقع هر فروند هواپیمایی که ساخته میشود در طراحی و ساخت آن معمولا از دو جعبه سیا استفاده میشود که یکی از این دو جعبه سیاه وظیفه دارد تا تمامی اطلاعات پرواز را ثبت و ضبط میکند. از دستگاه دوم که در هواپیما تعبیه شده است برای ضبط تمامی مکالماتی که در کابین هواپیما شکل میگیرد استفاده میشود. دستگاه اول را به اختصار FDR و دستگاه دوم را  CVR مینامند.

 

 در تمامی هواپیماهایی که مسئولیت جابجایی مسافرانی را دارند که با بلیط خارجی و بلیط ارزان هواپیما قصد انجام سفر هوایی  را دارند از این دو جعبه سیاه استفاده خواهد شد. از دستگاه اول یا همان FDR برای ثبت اطلاعات پرواز استفاده میشود. این دستگاه اطلاعاتی چون نحوه کنترل هواپیما و عملکرد موتورها را در خود ذخیره میکند.

 

CVR در هواپیماها همانطور که گفته شد وظیفه دارد مکالماتی که در کابین انجام میشود مورد ثبت  و ضبط قرار دهد. در این دستگاه تمامی مکالمات خلبانها با یکدیگر و تمامی مکالماتی که با برج مراقبت انجام میدهند ضبط خواهد شد. در صورتی که هواپیمایی که حاوی مسافرانی است که بلیط خارجی سام سیر و بلیط ارزان در حال استفاده از آن هستند دچار سانحه هوایی شود از اطلاعات موجود در این دو جعبه سیاه استفاده میشود تا دلیل حادثه مشخص شود.

 

تمامی جعبه سیاههایی که در هواپیماها به کار گرفته میشوند دارای تنظیماتی به زبان انگلیسی میباشند. اما بدلیل حضور پررنگ فرانسویها در این صنعت از زبان فرانسوی به عنوان زبان دوم جعبه سیاهها استفاده میشود. این در صورتی است که برای آزمایش کردن حافظه دستگاه دستورات را به زبان فرانسوی نیز تکرار میکنند.

 

 تمامی هواپیماهای که مسافران با بلیط خارجی و با بلیط ارزان هواپیما از آنها استفاده میکنند ملزم به استفاده از این نوع دستگاهها خواهند بود.

 

نکاتی درباره پیدا کردن بلیط ارزان هواپیما

 

این قطعات به شکلی طراحی و ساخته شدهاند که در هیچ شرایط آسیب نمیبینند و اطلاعات درون آنها از بین نخواهد رفت. قبل از اینکه یکی از این قطعات برروی یک هواپیما نصب شود برروی آن آزمایشات بسیار سنگینی انجام میشود تا میزان مقاومت آن را مورد بررسی قرار دهند.

 

 در صورتی که این قطعه بتواند به خوبی از پس این آزمایشها بربیاید میتوانند آن را برروی هواپیمای مورد نظر نصب کنند.

 

 آزمایشاتی که برروی این قطعات انجام میشود آزمایش مقامت در برابر آب نمک، انواع مواد شیمیایی، ضربه، فشار عمقهای مختلف دریا، مقاومت در برابر آتش و دستگاهای نفوذی از آزمایشاتی است که برروی این قطعه انجام خواهد شد.

 

مهمترین بخش از این قطعه حافظه آن میباشد که دارای اطلاعات بسیار مهمی بوده است و باید در هر شرایطی از آن محافظت شود تا دچار آسیب نشود. در ساخت این قطعه از مواد بسیار مقاوم استفاده خواهد شد.

برای مشاهده چارترهای لحظه آخری آنلاین با تخفیف 8%، روی بلیط هواپیما کلیک نمایید.



نظرتان را بنویسید







منو