سفر با تور نوروز

تور نوروز

 

 

سفر در عید نوروز با تور نوروزی

 

عید نوروز زمانی بسیار مناسب برای رفتن به یک تعطیلات آرامش بخش بعد از یک سال کاری و کلی خانه تکانی و دید و بازدیدهای عید است. نکته مهمی که برای این تعطیلات وجود دارد این است که اکثر مردم در هنگام تعطیلات عید تصمیم می گیرند برای چند روز یا کل تعطیلات به مسافرت داخلی یا خارجی بروند و چون جمعیت بسیار زیادی تصمیم به این کار می گیرند باید به خاطر داشته باشید که: از قبل - حدود 1 یا 2 ماه قبل - اقدام به برنامه ریزی برای تعطیلات خودتون بکنید و حتی اقدام به بلیط داخلی و بلیط خارجی خودتون به صورت قطعی بکنید؛ چون علاوه بر اینکه واقعا شلوغ میشه، حتی این امکان هم هست که نتوانید بلیط ارزان هواپیما گیر بیارید و یا اصلا بلیط هواپیما در کار نباشه و همه صندلی ها پر شده باشند!

 

شما می تونید به صورت گروهی یا انفرادی اقدام به برنامه ریزی تور نوروز خودتون بکنید و می تونید از آژانس سام سیر برای تنظیم و برنامه ریزی مسافرتتون مشاوره بخواید و از تورهای انفرادی و گروهی سام سیر برای نوروز 1398 استفاده کنید. 

 


 

 

تور نوروزی

 

 

هنگامی که مادر طبیعت از خواب زمستانی اش بیدار می شود، با خودش تولدی دوباره و شروعی مجدد می آورد. به همین دلیل ایرانیان در سراسر جهان سال نو، نوروز (به معنای واقعی کلمه، روز جدید) را با ورود بهار، یک فرصت واقعی زندگی جدید جشن می گیرند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مهمترین تعطیلات در ایران، 10 چیز را حتما بدانید:

 

 

در اعتدال بهاری اتفاق می افتد

 

به جای شمارش تا نیمه شب، سال نو ایرانیان در زمان دقیق این اعتدال بهاری شروع می شود، که هر سال این زمان دائما تغییر می کند. سال 1398 که، سال جدید ایرانیان می باشد در روز پنجشنبه 1 فروردین 1398 شمسی، 21 مارچ 2019 میلادی، 13 رجب 1440 هجری قمری و در ساعت 1 و 28 دقیقه و 27 ثانیه بامداد آغاز خواهد شد.

 

سفر بهاری

 

 

این فقط ایرانیان نیستند که جشن می گیرند

 

ایران در واقع این تعطیلات را با ده کشور دیگر به اشتراک می گذارد. تعطیلات رسمی عید نوروز در افغانستان، آلبانی، آذربایجان، گرجستان، کردستان عراق، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان، و در چند کشور دیگر هم تعطیلات غیر رسمی می باشد.

 

 

تور بهاری

 

 

سازمان ملل عید نوروز را به رسمیت می شناسد

 

مجمع عمومی سازمان ملل روز 21 مارچ هر سال را، روز جهانی نوروز در سال 2010 اعلام کرد. در سال 2016، به فهرست نمایندگان میراث فرهنگی و معنوی یونسکو افزوده شد.

 

 

تور نوروز

 

 

این تعطیلات از زرتشتی می آید

 

نوروز به حدود 3.000 سال قبل و زمان زرتشتیان باز می گردد که، یکی از قدیمی ترین مذهب های توحیدی جهان قدیم و یکی از مذاهب باستانی پارسی قبل از ورود اسلام به ایران در قرن هفتم می باشد.

 

 

تقریبا شبیه چند تعطیلات غربی است که یکجا جمع شده است

 

تخم مرغ های رنگی مانند عید پاک، دادن هدیه یا همان عیدی مانند کریسمس، حاجی فیروز مانند بابا نوئل و قاشق زنی در دم خانه ها برای دریافت آجیل/شکلات/پول مانند هالووین (البته باید روشونو کاملا بپوشونن)!

 

 

بسیاری از سنت ها و جشن های پیش از نوروز وجود دارد

 

اولین دیدگاه از حاجی فیروز، یک شخصیت سرخوش با چهره ای سیاه و لباس قرمز که آواز می خواند و دایره زنگی در دست دارد، معمولا بیان کننده این است که نوروز نزدیک است. خانه تکانی در هفته های منتهی به تحویل سال با عنوان بازسازی و تازه سازی در تمام ایران شروع می شود، اگر بخواهیم کلمه را معنی کنیم خانه را تکان دادن و یا تمیز کاری بهاری می شود. غیر عادی نیست که فرش ها را با چوب بتکانند، بشورند و از دیوار خانه ها آویزان کنند. سبزه سفر هفت سین را از چند هفته قبل با خسیاندن گندم و عدس رشد می دهند. سفره هفت سین که یک نماد هفت تایی از گیاهان است و همگی که با حرف «س» ایرانی شروع می شوند. و آخرین مقدمه شروع سال جدید چهارشنبه سوری یا چهارشنبه صوری است که در غروب آخرین سه شنبه سال و با آتش همراه است. خانه ایرانیان تمیز شده و خود ایرانیان هم با پریدن از روی آتش خودشان را تطهیر می کنند و انرژی گرمابخش آتش را به خود می گیرند.

 

 

تور نوروز

 

 

شما باید یک غذای سنتی سال نو داشته باشید

 

و یک وعده غذای سنتی نوروز که شامل سبزی پلو با ماهی است که از برنج با سبزهای معطر و ماهی سفید سرخ شده است تشکیل می شود و همراه آن کوکو سبزی نیز پخته می شود که شامل سبزی های مختلف از جمله گشنیز، شوید، جعفری، شنبلیله، ترخون و دیگر سبزیجات می باشد.

 

 

خانواده خود را ببینید، سپس آنها را دوباره ببینید

 

همان دید و بازدید خودمان. در طی این تعطیلات دو هفته ای، اعضای جوان هر خانواده ابتدا احترامات خود را به افراد سالخورده می گذارند و به دیدن آنها می روند، و بعد از آن، اعضای بزرگتر چند روز بعد از بازدید آنها را پس می دهند. بچه ها معمولا در این زمان پول نقد یا همان عیدی از بزرگترها می گیرند.

 

 

لباس های جدید می پوشند

 

چه بهونه ای بهتر از خرید شب عید که مجبورت می کنه که این کار رو انجام بدی؟ همه چیز حتی تا لباس های زیرتون باید نو بشه.

 

 

تور نوروز

 

 

جلوگیری از بدبختی با طبیعت گردی در روز 13 فروردین

 

روزهای سیزدهم و آخرتعطیلات عید نوروز، سیزده به در، روزی است که ایرانیان باید آن روز را در خارج از خانه خود بگذرانند تا در سال جدید خوش شانس باشند. در پارک ها، دشت ها، جاده های خوش آب و هوا شما مردم رو می بینید که پیک نیک کرده اند و غذاهای خودشون رو همراه با آش می خورند. سبزه سفره هفت سین که تمام انرژی منفی خانه ها را به خود گرفته است در این روز در آب های روان رها می شود و قبل از آن دختران مجرد سبزه ها را با آرزوی داشتن همراه و شانس خوب در سال جدید گره می زنند.

 

سبزه نوروزی

 

 

برای شما، خانواده اتان، دوستانتان و عزیزانتان آرزوی سال بسیار خوب و در آرامش و خوشبختی در سال 1398 از طرف کل پرسنل آژانس مسافرتی سام سیر آرزو می کنم.

 

سال نو مبارک!

 


 

 

تور نوروزی

 

 

تور نوروز در روستای تاریخی پالنگان، استان کردستان، ایران.

 

مردم کرد در لباس های سنتی در مراسم نوروز در کردستان.

 

پیش از اسلام گرایی مردم ایران در آسیا، دین زرتشت دین اجداد مردمان کرد امروزه ایران بود.

 

در مکتب دین زرتشتی، آتش یک نماد بینش، نیکی و تطهیر است. اهریمن یا انگره مَینیو، شیطان مخالف زرتشت، توسط زرتشتیان، از طریق ایجاد یک آتش بزرگ، هر ساله، به مبارزه طلبیده می شود، که نمادی برای بی اعتنایی و نفرت از شر و شیاطین است. 

 

 

تور نوروز در کردستان

 

 

در روستای پالنگان که ممکن است مانند شیراز و اصفهان شناخته شده نباشد، اما آنقدر جذاب است که گردشگران و کاوشگران بسیاری را به خاطر معماری منحصر بفردش، طبیعت دیدنی اش، غذاهای خوشمزه اش، زندگی روستایی اصیل اش و تاریخ مرموز اش به خودش جذب می کند.

 

پالنگان در حدود 50 کیلومتری شمال غربی شهرستان کامیاران در استان کردستان واقع شده است. طبق آخرین سرشماری، حدود 1.000 نفر در اینجا زندگی می کنند، و بیشتر در صنعت ماهیگیری محلی مشغول به کار هستند.

 

روستا در دو طرف یک دره شیب دار قرار گرفته است. در وسط این دره رودخانه تنگی ور جریان دارد، که در نهایت به رودخانه سیروان سرازیر می شود و به شرق عراق می رود. اتصال دو طرف روستا توسط چندین پل باریک است. مانند بسیاری از مناطق کردستان، طبیعت اطراف آن با نقاط دیدنی بی پایان برای کشف، پیک نیک و یا فقط استراحت کاملا مطابقت دارد.

 

پالنگان بیشتر به خاطر ساختار پلکانی خانه های سنگی خودش معروف است. سقف هر خانه، حیاط خانه بالایی اش می باشد. این طراحی دوستدار طبیعت باعث شده که کل روستا شبیه یک راه پله شیب دار که داخل یک دره عظیم کنده کاری شده باشد، به نظر برسد.

 

پالنگان تنها روستای ایران با این طرح نیست (ماسوله در ساحل دریای خزر نیز مشابه همین روستا است)، اما از دیگر روستاهای این سبکی به خاطر میراث فرهنگی روستایی کردی منحصربفردش کاملا متفاوت می باشد.

 

 

تور نوروزی

 

 

فرهنگ روستای پالنگان

 

پالنگان برای بازدید کننده هایش، شیوه زندگی را نمایش می دهد که از دنیای مدرن ناپدید شده است. دور از دیوانگی های بی پایان شهرهای بزرگ، زندگی ساده ای روستاییان پالنگان در آرامش و سکون کامل است.

 

 

روستای پالنگان

 

 

تماشای دام هایی که از روی پل عبور می کند، گوش دادن به صدای آرامش بخش رودخانه، و به سادگی در زیر سایه درختان توت فرنگی لم زدن به انسان اجازه می دهد تا دوباره با مادر طبیعت ارتباط برقرار کند و یک حس عمیق از صلح درونی برسد.

 

جمعه ها (روز استراحت در ایران) روستاییان در لباس سنتی کردی و بعد از نماز جمعه به خانه می روند تا استراحت کنند. برخی از فعالیت های اوقات فراغت در این روزها شامل مسابقات اسب سواری، طناب کشی و رقص های محلی کردی می باشد.

 

بدون شک بهترین زمان برای بازدید از پالنگان در جشن نوروز و سال نو است که معمولا در وسط ماه مارچ میلادی برگزار می شود (روز دقیق آن چند هفته پیش از سال جدید و توسط شورای روستا اعلام می شود و سال به سال متفاوت است اما همیشه چند روز قبل از سال جدید واقعی برگزار می شود).

 

 

تور نوروز در روستای پالنگان

 

در این زمان، کل روستا در کنار رودخانه جمع می شوند. مشعل بزرگی روشن می شود (و برای چند روز روشن می ماند)، بزرگان روستا سخنرانی می کنند و سپس آواز و رقص کردی سنتی شروع می شود.

 

 

تاریخچه روستای پالنگان

 

هیچ کس تاریخ دقیق تأسیس روستای پالنگان را نمی داند، اما از دوره پیش از اسلام ساکن داشته است. این روستا بارها تخریب شده است و باها هم سنگ به سنگ بنا شده است.

محل فعلی 500 سال پیش ساخته شده بود، و خرابه های روستای قبلی که در حدود 2 کیلومتری این روستا قرار دارد.

قطعات تاریخی در سراسر پالنگان پراکنده هستند.

یک قطعه دروازه باستانی توسط باستان شناسان در نزدیکی روستا کشف شد، با یک کتیبه کهن که تا امروز ترجمه نشده است. در رودخانه، چندین پل معلق وجود دارد که یکی از بهترین آثار به جا مانده از دوره صفوی است (حدود 500 سال)، اما قدیمی ترین آنها حداقل به 1000 سال پیش برمی گردد. علاوه بر این، روستا شامل یک قبرستان بسیار قدیمی است که دارای قبرهایی است که کتیبه هایی به خط کوفی دارد که به حدود قرن 8 میلادی برمی گردد.

کمتر از یک کیلومتر، در بالای کوه ها، خرابه های یک قلعه قدیمی قرار دارد. درست مثل روستا، هیچ کس واقعا نمی داند چه کسانی برای اولین بار آن را ساخته اند. داخل این قلعه پر از خانه و ویرانه های پل، مسجد و باغ است.

بسیاری از حاکمان و نجیبان مختلف از این مکان منحصر به فرد استفاده های استراتژیک و تفریحی کرده اند. این قلعه به مدت سه ماه تحت محاصره نیروهای عرب در قرن هفتم بود (هرچند پس از تسلیم مردمان آن همگی عفو شدند). قرن ها بعد، قلعه به عنوان قصر برای فرماندهان قبیله کلهر مورد استفاده قرار گرفت.

 

در سال 1215 میلادی، قبیله اردلان، کلهرها را به قتل رساند و قلعه را به دست گرفتند و کداخدامنشی (چون کدخدایان رفتار کردن) خود را تاسیس کردند. آنها تا اواسط دهه 1600 میلادی در این قلعه زندگی می کردند، تا زمانی که شاه صفی حاکم فارس تصمیم گرفت آن را نابود کند.

 

در نزدیکی قلعه، گورهای باستانی بیشتری وجود دارد که بر اساس افسانه های محلی متعلق به گروهی از بازماندگان یهودی می باشد که از در یک زمان فراموش شده از دست یک دشمن باستانی فرار کرده و به این منطقه آمده بودند.

 

 

روستای پالنکان

 

1 نظر



بسیار عالی



نظرتان را بنویسید







منو