فرود اضطراری هواپیما روی آب




 

فرود اضطراری

 

بلیط هواپیما سام سیر

 

فرود اضطراری هواپیما روی آب

 

ممکن است در یکی از مواقعی که با بلیط هواپیما یا بلیط ارزان هواپیما در حال سفر هستید یک نقص فنی برای هواپیما پیش آید که خلبان مجبور شود فرود اضطراری در فرودگاه یا روی آب داشته باشد.

 

همه ی دنیا می دانند هواپیما یکی از مهم ترین و پیچیده ترین اختراعات بشر است که روی زندگی انسان ها تاثیر زیادی گذاشته و توانسته جاگاه مهمی را در زندگی روزمره و حرفه ای مردم کسب کند. انسان ها با استفاده از هواپیما می توانند به هرجای زمین که دوست دارند سفر کنند فقط کافی است بلیط هواپیما یا بلیط ارزان هواپیما تهیه کنند.

 

11 سال از روزی که پرواز 1549 هواپیمایی آمریکا که از نیویورک به سمت کانادا در حال پرواز بود و روی آب فرود آمد می گذرد. کاپیتان این هواپیما که سالی نام داشت خلبان ایرباس 320A بو که در ژانویه ی سال 2009 به دلیل وجود مشکلات فنی برای هواپیما مجبور به فرود اضطراری روی رودخانه ی هادسون در نیویورک شد.

 

جالب ترین موضوع در رابطه با این حادثه این است که تمامی 155 سرنشین این هواپیما که با بلیط هواپیما خارجی یا بلیط ارزان هواپیما به کانادا سفر می کردند هیچ آسیبی ندیدند و به سلامت از آن خارج شدند. این مهم ترین دلیلی بود که آوازه ی کاپیتان سالی در همه ی دنیا پیچید و حتی کلینت ایستوود فیلم سالی را در سال 2016 ساخت که تام هنکس در آن ایفای نقش کرده است.

 

در طول تاریخ موارد مختلفی برای فرودهای اضطراری هواپیما رخ داده است. یکی از این فرودهای اضطراری پرواز ALM در سال 1970 بود که هواپیما به دلیل تمام شدن سوخت مجبور شد روی دریای کارائیب فرود اضطراری داشته باشد که در این حادثه 20 نفر از کسانی که با بلیط هواپیما یا بلیط ارزان هواپیما سوار هواپیما شده بودند جان خود را از دست دادند.

 

یکی دیگر از حادثه های دلخراش در سال 1996 رخ داد که هواپیمای پرواز اتیوپی ربوده شد و خلبان به دلیل اتمام سوخت هواپیما مجبور شد وی آب فرود اضطراری داشته باشد که متاسفانه در این فرود هواپیما سه تکه شد و 125 نفر از مسافران آن جان خود را از دست دادند.

 

طبق تحقیقات و بررسی های انجام شده فرود اضطراری روی آب پرواز 1549 که روی رودخانه هادسون رخ داد موفق ترین مورد فرود اضطراری روی آب بوده است که هیچ کس در آن جان نباخت. همین مسئله باعث شد تا تحقیقاتی برای فهمیدن اینکه بی دردسرترین فرود اضطراری روی آب چگونه باید انجام شود شکل بگیرد. در همین زمینه سوالاتی از جان ترنر که یکی از حرفه ای ترین افراد در زمینه ی این صنعت است پرسیده ایم که در ادامه آن ها را می خوانید.

 

 

آیا هواپیماها برای فرود روی آب هم طراحی شده‌اند؟

 

قطعا هواپیماهایی هستند که توانایی فرود روی آب را دارند حتی برای ساخت برخی از هواپیماها مثل هواپیمای 600AG که کشور چین آن را می سازد این توانایی در نظر گرفته می شود. این گونه هواپیماها بال های بزرگتری دارند و برای آن ها شناور در نظر گرفته می شود تا در صورت فرود روی آب جان مسافرانی که با بلیط هواپیما یا بلیط ارزان هواپیما سوار آن شده اند به خطر نیفتد.

 

 

کم ‌خطرترین روش برای فرود روی آب چیست؟

 

مهمت رین موردی که یک خلبان باید هنگام فرود روی آب آن را در نظر بگیرد این است که هواپیما هم جهت و موازی با جریان آب فرود بیاید نه مخالف آن که این مسئله هنگامی که روز است و خلبان دید بهتری نسبت به اراف دارد آسان تر است.

 

 

وظیفه سرنشینان در زمان فرود روی آب چیست؟

 

همانطور که گفتیم امروزه طراحی هواپیماها به گونه ای شده است که حالت شناوری روی آب را برای آن ها در نظر می گیرند به همین دلیل خیلی از مشکلات حل شده است. برای تمامی سرنشینان هواپیما که با بلیط هواپیما یا بلیط ارزان هواپیما سوار آن می شوند جلیقه های نجات وجود دارد که در صورت بروز حادثه باید از آن ها استفاده کنند.



نظرتان را بنویسید







منو