سقوط ‎هایی که صنعت حمل و نقل هوایی را دگرگون کرد (بخش دوم)




 

سقوط هواپیما

 

پرواز خارجی سام سیر

 

سقوط ‎هایی که صنعت حمل و نقل هوایی را دگرگون کرد (بخش دوم)

 

 

سانحه هوایی در سال 1978

 

یکی دیگر از سوانح هوایی که به دلیل وقوع ان تغییرات زیادی در این صنعت بوجود آمد در سال 1978 بوقوع پیوست. در این سانحه یک هواپیمای داگلاس دی سی-8 حضور داشت که به دلیل وجود مشکلاتی در سیستم فرود ان نتوانست فرود بیاید.

 

بعد از ان که سوخت موجود در آن به انتها رسید سقوط کرد. بعد از این که این هواپیمای مسافربری که در حال انتقال مسافرانی بود که قصد داشتند با انجام پرواز داخلی و یا پرواز خارجی به مقاصد مورد نظرشان برسند تغییرات زیادی در هنگام آموز خلبانان صورت گرفت و در بخش انجام کار تیمی آموزشهای موثری داده شد.

 

در گذشته یک موضوع وجود داشت که در ببین بیشتر افراد مقبول بود و آن همه فن حریف بودن خلبانان بود که این موضوع سبب میشد بیشتر کار و فعالیت بردوش خلبانان باشد.

 

بعد از وقوع این رویداد این موضوع به شکلی کامل از بین رفت و کار تیمی در بین کادر پرواز بیشتر مورد توجه قرار گرفت. این کار سبب شد تا تقسیم کار در زمان پرواز صورت پذیرد و امنیت مسافرانی که با خرید بلیط هواپیما در این نوع وسایل نقلیه حضور پیدا کردهاند افزایش چشمگیری پیدا کند.

 

 

سانحه هوایی در سال 1983

 

از دیگر سوانح هوایی که در طول زمان فعالیت این نوع وسایل نقلیه بوقوع پیوسته است میتوان به پرواز هواپیمایی که به شرکت هواپیمایی ایر کانادا تعلق داشت اشاره کرد.

 

این هواپیما از مبدا دالاس به مقصد تورنتو در حال حرکت بود و افراد زیادی با استفاده از پرواز داخلی در آن حضور پیدا کرده بودند که در میانه راه دچار سانحه میشود. در دستشویی این هواپیما آتش سوزی روی میدهد که دود زیادی از آن وارد هواپیما شده بود که با توجه به این موضوع خلبان پرواز تصمیم میگیرد در منطقه سینسینانی اقدام به انجام فرود اضطراری کند.

 

در همین حین انفجاری در هواپیما روی میدهد که به دلیل آن 23 مسافر جان خودشان را از دست میدهند. بعد از این سانحه هوایی بود که طراحان فعال در این زمینه تصمیم گرفتند تا سیستم تشخیص دود در هواپیماها را طراحی کنند و از آن در این نوع وسایل نقلیه استفاده نمایند تا سلامت تمامی مسافرانی که قصد دارند با انجام پرواز خارجی ارزان و یا پرواز داخلی به مقاصد مورد نظرشان منتقل شوند در طول پرواز حفظ شود و با کوچکترین چالشی روبرو نشود.

 

 

1985 سانحه هوایی دیگر

 

در این سال نیز یکی دیگر از هواپیماهای موجود در سیستم حمل و نقل هوایی دچار سانحه خواهد شد که با وقوع آن تغییرات زیادی در این صنعت بوجود آمد. در این سانحه یک هواپیما که  به سمت دالاس در حال حرکت بود و به شرکت هواپیمایی دلتا تعلق داشت در میانه راه با آب و هوایی خشن و بادهای شدید موجه شد که در طول این فرآیند هواپیما در باند یکی از فرودگاهها سقوط میکند و در این سانحه 137 نفر از سرنشینان که با بهترین پرواز داخلی یا خارجی در حال سفر بودند جان خودشان را از دست میدهند.

 

بعد از وقوع این سانحه هوایی دلخراش که جان مسافران زیادی را با خطر مواجه کرد و تعدادی از آنها نیز جان خود را از دست دادند ناسا به مدت 7 سال تحقیقاتی انجام  داد و پس از آن تجهیزاتی ساخته شد که در هواپیماها از آنها استفاده میشد.

 

این تجهیزات ردیابهایی بودند که توسط آنها میشد وجود چنین بادهایی را پیش بینی کرد. با روی کار آمدن چنین تجهیزاتی هواپیماها بیش از پیش امن شدند و مسافرانی که با پرواز خارجی یا پرواز داخلی در آنها حضور پیدا میکردند با خیالی آسوده به مقاصد مورد نظرشان منتقل میشدند.

 

البته این تنها اتفاق این سال نبود و سانحه بعدی که در این سال روی داد به بوئینگ 747 ژاپن بازخواهد گشت. این هواپیما در منطقه خارج از شهر توکیو به دلیل اعمال تعمیرات ضعیف دچار سانحه خواهد شد و نتیجه آن سقوط هواپیما بوده است.

 

بعد از وقوع این سانحه هوایی تمامی شرکتهای هواپیمایی که در این زمینه در حال فعالیت میباشند مجبور شدند تا با دقت بیشتری برروی اقدامات تعمیری برروی هواپیماها نظارت داشته باشند. این نوع نظارات سبب شده تا هواپیماهای تعمیری با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گیرند و بعد از تعمیر هواپیماها در بهترین حالت وارد سیستم حمل و نقل هوایی شوند.



نظرتان را بنویسید







منو