علت و نحوه تخلیه کردن سوخت هواپیما در هنگام پرواز (بخش اول)




 

تخلیه سوخت هواپیما

 

پرواز خارجی سام سیر

 

علت و نحوه تخلیه کردن سوخت هواپیما در هنگام پرواز (بخش اول)

 

هواپیماها یکی از وسایل نقلیه در جهان میباشند که امروزه بسیار مورد استقبال جهانیان قرار گرفتهاند و همه ساله افراد زیادی با خرید بلیط هواپیما از خدماتی که توسط این گونه از وسایل نقلیه ارائه خواهد شد بهرهمند میشوند و در کمترین زمان ممکن و با بیشترین سرعت به مقاصد مورد نظرشان منتقل خواهند شد.

 

در این صنعت که چندین سال است به شکلی گسترده در جهان در حال فعالیت است و خدمات با کیفیت و متفاوتی را به انسان ارائه میکند مواردی وجود دارد که شاید از نظر افراد زیادی عجیب به نظر آید.

 

یکی از این موارد تخلیه شدن سوخت موجود در آنها در هنگام پرواز میباشد. این کار اقدامی معمول در هنگام پرواز میباشد که در بسیاری از هواپیماها انجام میشود. هواپیماها گاها در مواقع اضطراری مجبور میشوند تا برای انجام فرود سوخت موجود در باک هواپیما را کاهش دهند تا وزن هواپیما کاهش پیدا کند و بتوانند با ایمنی بیشتری برروی باند فرودگاه اقدام به فرود آمدن نمایند.

 

البته باید توجه داشته باشید که این کار تنها در مواقع اضطراری انجام خواهد شد و در شرایطی خاص خلبان هواپیما اقدام به انجام چنین فرآیندی خواهد کرد. در ادامه به ارائه جزئیات بیشتری در خصوص این فرآیند خواهیم پرداخت.

 

در صورتی که قصد دارید با استفاده از بلیط داخلی و یا خارجی به سفری هوایی بروید و قصد دارید با جزئیات این فرآیند بیشتر آشنا شوید در ادامه با ما همراه باشید.

 

 

فرودگاه گتویک

 

در ماه دسامبر سال 2014 پروازی از فرودگاه گتویک به هوا بلند شد. بعد از جدا شدن هواپیما از باند فرودگاه خلبانی که وظیفه هدایت این غول فلزی را برعهده داشت و توسط آن قصد داشت تا مسافرانی که با خرید بلیط هواپیما قصد انجام پرواز خارجی داشتند را به مقصد مورد نظرشان منتقل کند متوجه میشود که در هواپیما مشکلی وجود دارد.

 

مشکلی که خلبان بعد از بلند شدن هواپیما با آن مواجه بود جمع نشدن کامل دنده فرود بود و بخشی از چرخها به شکلی جمع نشده از هواپیما بیرون مانده بودند. افراد زیادی با استفاده از بلیط داخلی در این پرواز حضور داشتند و قصد داشتند در کوتاهترین زمان ممکن به مقصد مورد نظرشان منتقل شوند.

 

خلبان این پرواز تصمیم میگیرد تا هواپیما را به فرودگاه باز گرداند و با انجام یک فرود اضطراری ایمنی مسافرانی که در این پرواز حضور داشتند را با کمترین چالش حفظ نماید.

 

بعد از گرفتن این تصمیم توسط خدمه پرواز علاوهبر موجود بودن تنها نیمی از چرخها مشکل دیگری نیز وجود داشت و آن سوخت موجود در هواپیما بوده که باعث افزایش وزن هواپیما برای فرود شده بودند.

 

در حالت عادی داشتن اضافه وزن در هنگام فرود هواپیما و خلبانان آن را با چالشهایی جدی روبرو خواهد کرد  و احتمال بروز مشکل را افزایش خواهد داد. حال تصور کنید این هواپیما نمیتواند برای فرود از تمامی چرخهای خودش نیز استفاده نماید.

 

این موضوع سبب شد تا شرایط برای افرادی که در هواپیما حضور داشتند و قصد  داشتند با انجام پرواز خارجی چارتر و یا داخلی به مقصد مورد نظرشان منتقل شوند بسیار سخت و اضطراب آور باشد.

 

پاتریک اسمیت خلبانی است که چندین سال در این زمینه فعالیت نموده است و دارای تجربههای زیادی در این باره میباشد. وی در خصوص وزن هواپیما در هنگام برخاستن و نشستن چنین اظهار نظر کرده است: وزن هواپیما در هنگام برخاستن بسیار بیشتر از وزن آن در هنگام نشستن میباشد.

 

این موضوع دلایل مختلفی دارد و یکی از واضحترین آنها در هنگام نشستن آن است که هواپیما در طول پرواز مقداری از سوخت موجود در هواپیما را مصرف کرده است و وزن هواپیما تا حدودی کاهش پیدا کرده است.

 

البته در زمان نشستن فشار بیشتری به هواپیما وارد خواهد شد و در صورتی که وزن هواپیما زیاد باشد باید با سرعت بیشتری عملیات فرود را انجام دهد که این موضوع سبب میشود متوقف کردن هواپیما کار دشوارتری باشد و سلامت افرادی که با خرید بلیط هواپیما در این نوع وسایل نقلیه حضور پیدا کردهاند با خطراتی جدی مواجه باشد.



نظرتان را بنویسید







منو