علت و نحوه تخلیه کردن سوخت هواپیما در هنگام پرواز (بخش دوم)




 

تخلیه سوخت هواپیما

 

پرواز داخلی سام سیر

 

تخلیه سوخت بهترین راهکار برای فرودی ایمن

 

 

همانطور که ممکن است در طول اتفاق شما نیز به این نتیجه رسیده باشید خلبان هواپیما تصمیم میگیرد تا سوخت موجود در هواپیما را تا حدی از هواپیما خارج کند تا وزن هواپیما کاهش پیدا کند و خلبان قادر باشد هواپیما را برروی باند فرودگاه فرود آورد. با توجه به تصمیم که خلبان اتخاذ کرده باید هزاران گالن سوخت سفید در زمینهای اطراف فرودگاه از هواپیما خارج شود.

 

این فرآیند به شکلی کامل انجام شد و هواپیما بدون کمترین آسیبی به زمین نشست. برای این که هواپیماها سوخت خود را تخلیه نمایند باید در ارتفاع زیادی در حال پرواز خارجی یا پرواز داخلی  باشند در این صورت که سوخت خارج شده از هواپیمایی که تعداد زیادی مسافر با استفاده از بلیط داخلی یا خارجی در آن حضور پیدا کردهاند مانند باران برروی سر مردمان حاضر برروی زمین نخواهد ریخت.

 

ممکن استن در زمان خواندن این بخش تعجب کنید و تصور کنید که این کار فرآیندی زیان آور برای محیط زیست و اتمسفر موجود در کره زمین میباشد. نکتهای که باید در این رابطه گفت آن است که بالاخره این میزان سوخت وارد این فضا میشد چه به این حالت و چه به شکل گازهایی که بعد از سوخته شدن آن از این سوخت خارج میشد. نکته دیگری که در این رابطه میتوان به ان اشاره کرد آن است که وارد شدن این چنینی سوخت در اتمسفر زیانهای بیشتری را به آن وارد نخواهد کرد. همانطور که میدانید محل نگهداری سوخت در هواپیماها بالهای آن میباشد با توجه به این موضوع در این قسمت از هواپیماها نازلهایی نیز وجود دارند تا در صورت نیاز با استفاده از آنها سوخت موجود در بالها از آنها خارج شود.

 

 

 

تجربه پاتریک اسمیت

 

 

همانطور که گفته شد پاتریک یکی از خلبانان با تجربه در این زمینه میباشد که همه ساله افراد زیادی را که قصد انجام سفر هوایی دارند با انجام پرواز خارجی و یا پرواز داخلی به مقاصد مورد نظرشان منتقل خواهد کرد. این شخص نیز در وضعیت مشابهی قرار گرفته است و در این رابطه چنین گفته است: زمان وقوع این موضوع به حدود 20 سال پیش باز خواهد گشت در آن زمان در حال کنترل هواپیمایی بودم که افراد زیادی با خرید بلیط هواپیما در آن حضور پیدا کرده بودند و سیستم اکسیژن کادر پرواز خارجی یا پرواز داخلی در آن از کار افتاده بود.

 

به خودی خود قرار گرفتن هواپیما در چنین شرایطی اضطراری تلقی نمیشد اما این موضوع بدین معناست که اکسیژن مکمل در دسترس نخواهد بود و در صورتی که هواپیما در طول پرواز خارجی یا پرواز داخلی دچار کاهش فشار شود خدمه پرواز قدرت نفس کشیدن نخواهند داشت. پس از این اتفاق پاتریک تصمیم میگیرد تا در نزدیکترین فرودگاه با انجام فرودی اضطراری هواپیما را برروی زمین بنشاند و سلامت مسافرانی که با استفاده از بلیط داخلی در هواپیما حضور پیدا کرده بودند را با چالش روبرو نکند. وی مجبور بود برای عملی کردن تصمیم خود هزاران گالن سوخت را از هواپیما خارج کند تا با ایمنی بیشتر بتواند فرود بیاید.

 

این هواپیما برای آن که بتواند به شکلی امن برروی زمین بنشیند چندین ساعت در آسمان مشغول تخلیه سوخت خود بود. البته زمانهایی نیز وجود دارند که خلبان در آنها زمان کافی در اختیار ندارد و مجبور است در کمترین زمان و با بیشتری وزن هواپیما را برروی باند فرودگاه فرود بیاورد. در این حالت ممکن است سلامت مسافرانی که قصد انجام پرواز خارجی یا پرواز داخلی داشتند با خطری جدی مواجه شود.

 

برای مشاهده ی قیمت های پرواز داخلی وارد لینک پرواز-خارجی-داخلی/دانستنی-های-سفر/https://samseir.com/1194/Blog شوید.

 

نهایتا هواپیمایی که پاتریک مسئولیت هدایت آن را برعهده داشت با بیشترین ایمنی و با داشتن کمترین خسارت برروی زمین نشست و تمامی مسافرانی که در آن حضور داشتند توانستند در صحت و سلامت از هواپیما خارج شوند. این امکان در بسیاری از هواپیماها که در گذشته طراحی و ساخته شدهاند قابل مشاهده میباشد که در صورت لزوم خلبان میتواند از این امکان بهرهمند شود و هواپیما را به شکلی سالم و با کمتری میزان آسیب به زمین بنشاند.



نظرتان را بنویسید







منو