مالزی، یک بهشت گرمسیری در قلب آسیای جنوب شرقی




 

 

 

مالزی،بهشتی گرمسیری در قلب آسیای جنوب شرقی

 

مالزی در جنوب تایلند و واقع در شبه جزیره مالای است. مالزی با ساحل هاش، جنگلهای سرسبزش، طبیعت و منظره های منحصر به فردش بشناخته شده. پایتخت مالزی، کوالالامپور است که بلندترین برج دوقلوی دنیا در این شهر است. در حالی که جزیره های این کشور بهترین مکان برای غواصی، شیرجه و شنا هستند.

 

در مالزی چه شما بخواید کوهنوردی کنید یا غواصی یا در ساحل استراحت کنید و یا وقتتون رو در شهر بگذرونید، ارزش دیدن رو واقعا داره.

 

 


 

 

 اطلاعات مفید درباره تورمالزی

 

 

ارز رایج مالزی

 

 رینگت مالزیایی که هر 100$ میشه حدودا 400 MYR و هر 100 میشه 470 MYR

 

ویزا مالزی

 

 سفر به مالزی برای ایرانیان به شرطی که نخوان بیشتر از 14 روز بمونن، به ویزا نیازی نداره. ولی اگر می خواید بیشتر از 14 روز در مالزی اقامت داشته باشید باید قبل از سفر ویزا رو خودتون با مراجعه به سفارت تهیه کنید.  

 

امنیت در مالزی

 

مالزی واقعا کشور امنی هستش به جز بعضی از قسمتاش مثل شرق Sabah که تو جزایر Borneo آدم ربایی تو ساحل های این منطقه زیاد شده، زیاد به این سمت از مالزی نرید تا سفر راحت و بی دغدغه ایی داشته باشید. تو شهرهای بزرگی مثل کوالالامپور، جیب بری و دزدی میتونه مشکل ساز باشه، پس مراقب وسایلاتون باشید! و خوب واضحه که بدون بیمه مسافرتی نباید سفر کنید.

 

زبان رایج مالزی

 

زبان رسمی مالایی هست که در اکثر کشور مالزی به همین زبان حرف می زنند ولی زبان انگلیسی یه جورایی زبان دوم این کشور هستش و به شکل فراگیری صحبت میشه، پس فکر نکنم زیاد تو مالزی به مشکل بربخورید!!

 

فستیوال ها و جشن ها در مالزی

 

 مالزی و سنگاپور یه عالمه فستیوال سنتی دارند، ولی فستیوال های مالزی خصیصه ها خودشون را دارند. از فستیوال های رنگارنگ بگیر تا روزهای مذهبی، این کشور با توجه به فرهنگ سنتی و منحصر به فردش جشن های زیادی داره!

 

 

 

 

Hari Raya Aidilfitri یا عید فطر

 

 تعطیلات سنتی مسلمانان در پایان ماه رمضان. مردم مالزی بعداز گرفتن 1 ماه روزه، آماده گرفتن جشن هستند که شامل سفر به گوشه و کنار کشور، مهمونی دادن و مهمونی رفتن میشه! تو این زمان شما یه عالمه غذای محلی و دسرهای مالایی می تونید بخورید.

 

 

 

 

 

Vesak Day یا روز بودا

 

 این یک تعطیلات مهم برای جامعه بودایی مالزی در ماه می (اوایل اردیبهشت تا اوایل خرداد) که تولد، روشن فکری و مرگ بودا رو جشن می گیرند. این تعطیلات از تعطیلات سال نو خیلی جدی تر هستش.

 

« در این روز بودایی‌ها به معابد می‌روند و با تقدیم هدایا به راهبان، از آن‌ها می‌خواهند که برایشان دعا کنند. روشن کردن شمع و عود، به صدا درآوردن زنگ‌های ناقوسی‌شکل، تبرک شدن با آب‌های دعا خوانده، غسل مجسمه‌های بودا و پیشکش کردن غذا، لباس و میوه به راهبان از جمله آیین و رسوم متداول در روز وساک است.»

 

 

 

 

Deepavali یا فستیوال چراغ

 

در سنت هندو این جشن، پیروزی نور بر تاریکی و خوب در برابر شر است. در طول این جشن که معمولا در اکتبر یا نوامبر – مهر تا آبان یا آبان تا آذر، هندی های  مالزی شهرها را با چراغ های روشن، رنگ های پر جنب و جوش و جشن های با انرژی بالا زنده می کنند. حتما سعی کنید، برای یکبار هم تور مالزی رو در یکی از این جشنواره ها امتحان کنید.  

 

 

 

 

 

حمل و نقل در مالزی

 

رفتن از یک قسمت شهر به یک قسمت دیگه اش در مالزی بسیار آسان هستش. پیشنهاد میشه برنامه های Skyscanner و وب سایت 12Go رو برای دیدن حرکت قطارهای زمان بندی شده، قایق ها و اتوبوس ها در گوشی های خودتون، دانلود کنید و استفاده کنید.

 

 

 


 

 

تاریخچه مالزی

 

شواهد و مدارکی از زندگی انسان های مدرن در مالزی به 40،000 سال پیش برمی گردد که به نام Negritos بودند. تاجران و مهاجران از هند و چین در اوایل قرن اول میلادی وارد بندرهای تجاری و در قرن دوم و سوم وارد شهرهای ساحلی شدند. همین حضور مهاجران کافی بود تا فرهنگ هندی و چینی وارد این شبه جزیره بشه و مردمانش آیین بودا و هندو را بپذیرند.

 

 

 

اولین پادشاهی مالزی Langkasuka از اوایل قرن دوم تا اوایل قرن 15 در ناحیه شمالی این شبه جزیره تاسیس شد و ادامه داشت. در قرن 13 و 14 امپراطوری Majapahit به بیشتر مناطق شبه جزیره مالای تسلط پیدا کرد. در قرن 15، Parameswara پادشاه فراری سنگاپور به پیوستن به دربار قدیمی Srivijayan سلطنت مالاکا را تاسیس کرد و ان را تبدیل به یک مرکز تجاری مهم در منطقه کرد. اسلام در قرن 14 وارد شبه جزیره مالای شد. در طول جنگ جهانی دوم، ارتش ژاپن برای بیش از سه سال، شبه جزیره مالای، شمال Borneo، ساواراک و سنگاپور را تحت اشغال و تصرف خود درآورد. در طول این دوره ملی گرایی در این مناطق رو به رشد رفت. دوره رشد سریع اقتصادی و شهرنشینی از دهه 1980 آغاز شد.

 

 

 

 


 

 

فـرهـنـگ مردم مالزی

 

مالزی دارای چند نژاد، فرهنگ و زبان است. اما فرهنگ اصلی و غالب آن از قبایل بومی مالایی است که در آن منطقه زندگی می کردند. فرهنگ های چین و هند در مالزی خیلی تاثیرگذار بودند و بعد از آن فرهنگ های فارسی، عربی و انگلیسی تاثیرات خود را داشتند. در سال 1971، دولت مالزی «سیاست ملی – فرهنگی» را بوجود آورد و فرهنگ مالزی را تعریف و اعلام کرد: « فرهنگ مالزی باید بر اساس فرهنگ بومیان مالزی باشد، که ممکن است عناصر مناسب را از سایر فرهنگ ها در بر گیرد و اسلام نیز باید در آن نقش داشته باشد.»

 

 

 

 

هنرهای دستی در تور مالزی

 

 

هنر مالزی سنتی عمدتا در حوزه های حکاکی، بافندگی و نقاشی های سنتی متمرکز است، هنر سنتی از سبدهای دست ساز از مناطق روستایی به نقره کاری های دریار مالایی ادامه دارد. آثار هنری مثل ornamental kris، مجموعه مهره های سوسک و طراحی و چاپ بر روی پارچه و پارچه های ترمه می باشد. مالزیایی های محلی بومی برای ماسک های چوبی خود شناخته می شوند. هر گروه قومی دارای هنرهای نمایشی متفاوت از همدیگه هستند که با آنها همخوانی دارد. با این حال، هنر مالایی تحت تاثیر فرهنگ شمال هند طی سالیان دراز است. موسیقی سنتی مالایی و هنرهای نمایشی آن از منطقه Kelantan-Pattani تحت تاثیر هند، چین، تایلند و اندونزی است. این موسیقی بر اساس سازهای ضربه ای (طبل و دنبک) است، مهمترین آن گدانگ (نوعی طبل) است. حداقل 14 نوع از گدانگ های سنتی وجود دارد. گدانگ و دیگر آلات موسیقی سنتی اغلب از مواد طبیعی ساخته شده اند. موسیقی به طور سنتی برای داستان سرایی، جشن رویدادهای چرخه زندگی و برداشت محصول استفاده می شود. در شرق مالزی، ابزار موسیقی با پایه گانگ (تقریبا شبیه سنج ولی بزرگتر) معمولا در مراسمی مانند مراسم تشییع جنازه و مراسم عروسی استفاده می شود.

 

 

 

 

آشپزی و غذا در تور مالزی

 

 

غذاهای مالزی نشان دهنده چند قومیتی این کشور است. بسیاری از فرهنگ های داخل کشور و اطراف آن بر روی نحوه آشپزی مالزی تاثیر گذاشته اند. بیشتر این تاثیرات از فرهنگ های مالایی، چینی، هندی، تایلندی، جاوه ای و سوماتری آمده و به دلیل این است که این کشور از دوران باستان در مسیر تجارت ادویه بوده است. آشپزی مالزی بسیار شبیه سنگاپور و برونئی است و شباهت هایی هم به غذاهای فیلیپینی دارد. هر ایالت مالزی غذای سنتی و محلی خود را دارد و با غذای اصلی هر ایالت متفاوت است. سبک آشپزی مالزی حتی بر رستوران های چینی، مالزی هم تاثیر گذاشته و اونها به جای سرو غذای چینی، غذای مالایی سرو می کنند و یا بعضی از غذاهای چینی یا هندی به روش مالایی پخت می شوند و یا بالعکس ولی این باعث نمی شود که هویت غذاهای مالزیایی از بین برود. برنج در مالزی محبوب است و جزء هر غذایی در مالزی است. چیلی هم بیشتر در غذاهای محلی پیدا می شود.

 

 

 

 

 


 

 

بهترین زمان برای مسافرت به مالزی

 

 

مالزی در تمام سال گرم است و رطوبت بالایی دارد و بین فصل های آن تفاوت زیادی  وجود نداره! فقط فصل بارانی مالزی از ماه نوامبر یا دسامبر شروع و تا اوسط فوریه ادامه دارد – اوایل آبان یا آذر تا اوایل اسفند. توصیه میشه اگر در این زمانها قصد دارید، تور مالزی ثبت نام کنید به سمت ساحل های شرقی مثل Terengganu یا Pekan جزیره نرید مگر اینکه دلتون بخواد تمام روز تو هتل بمونید و در عوض به سمت ساحل های غربی یعنی کوالالامپور، لنگکاوی و پنانگ برید!! اما خوبی مالزی اینه که تور مالزی در هر زمانی از سال باعث می شه از سواحل حسابی لذت ببرید ولی باید منطقه مسافرتتون رو خوب انتخاب کنید.  در ضمن زمان ثبت نام تور مالزی خوب به خاطر داشته باشید که شما به یک کشور شرجی سفر می کنید، پس لباس های نخی و نازک رو تو چمدونتون بذارید و یادتون نره که چتر هم با خودتون ببرید و از اونجایی که این کشور مسلمان هستند حتما مراقب لباس پوشیدنتون باشید!!!  

 

 

 

 

تورهای مناسب مالزی

 

تور مالزی بسیار ارزان تر از سایر کشورهای جنوب شرقی آسیا مثل تایلند است. اگر مشکلی با هتل های ارزان قیمت و غذاهای خیابانی ارزان ندارید می تونید بودجه مسافرتتون رو با روزی 30 دلار تا 40 دلار تنظیم کنید ولی اگر بخواید خیلی ریخت و پاش کنید و هتل های بهتر با غذاهای سالم بخواید باید روزی 50 دلار تا 60 دلار هزینه کنید.

 

 

 

برای اطلاعات بیشتر تور مالزی روی این لینک کلیک کنید!


 



نظرتان را بنویسید







منو