دانستنی‌های جالب درباره هواپیماربایی (بخش سوم)




 

دانستنی‌های جالب درباره هواپیماربایی

 

بلیط داخلی سام سیر

 

دانستنی‌های جالب درباره هواپیماربایی (بخش سوم)

 

در بخش‌های قبلی این مقاله درباره کارهایی که امنیت پرواز خارجی  را به خطر می‌اندازند و یا باعث تهدید جان کسانی می‌شوند که با خریدن بلیط داخلی قصد پرواز دارند و جرم محسوب می‌شوند و مجازات در نظر گرفته‌شده در کنوانسیون‌های مختلف و ایران را بررسی کردیم.

در این بخش نیز مطالبی را با شما در میان می‌گذاریم که احتمالاً تا الآن اطلاعی از آن نداشته‌اید پس با ما همراه باشید.

 

 

مجازات کبوتر پرانی

 

احتمالاً برایتان تعجب‌آور است که کبوتر پرانی ممکن است باعث مجازات کسی شود. در قانونی که سال 51 در خردادماه به تصویب رسید به‌طور واضح گفته‌شده که برای حفظ امنیت پرواز، اگر کسی تا شعاع 40 کیلومتری از فرودگاه و منطقه‌هایی که توسط وزارت جنگ ممنوع شده است، کبوتر پرانی کند به 3 سال حبس محکوم می‌شود.

 

اگر به نظرتان این مجازات بی‌دلیل است بهتر است بدانید از سال 1998 تا الآن حدود 195 نفر از کسانی که در پرواز خارجی بودند یا با تهیه بلیط داخلی برای سفر در کشور خود سوار هواپیما شده بودند به خاطر برخورد هواپیما با پرندگان و سایر حیوانات کشته شدند و هم‌چنین 168 فروند از هواپیماهای موجود به‌طور کامل از بین رفته‌اند.

 

از سال 1983 حدود 17 هواپیما در آمریکا به خاطر برخورد با گوزن خراب‌شده‌اند و قادر به پرواز نیستند.

 

طبق صحبت‌های یکی از خلبانان بر اساس قوانین ICAO و FAA همه‌ی هواپیماهای جت و ملخ‌دار که مسافربری هستند باید موقع بلند شدن تا زمانی که به ارتفاع 000/10 پایی برسند و موقع فرود قبل از اینکه به این ارتفاع برسند باید همه چراغ‌هایشان روشن باشد چون پرندگان علاقه دارند تا در این ارتفاع زندگی کنند و از نور زیاد دوری می‌کنند. پس رعایت این قانون برای حفظ جان کسانی که بلیط داخلی خریدند یا قصد رفتن به یک پرواز خارجی رادارند اجباری است.

 

طبق قانون به دلیل اینکه پرندگان روی درخت‌ها آشیانه می‌سازند نباید درخت‌های بلند در اطراف فرودگاه کاشته شود تا از هرگونه تردد پرندگان در آن محل جلوگیری شود.

 

همچنین برای جمع‌آوری زباله‌هایی که در هواپیما است مثل غذاهای مانده مسافران، بهتر است آن‌ها را بسته‌بندی کنند تا موقع حمل توسط ماشین زباله روی باند نریزد و از تجمع پرنده‌ها جلوگیری شود.

 

 

جرم‌های درج‌شده در قانون مجازات اسلامی

 

در قانونی که سال 75 در مجازات اسلامی برای جرم‌های به خطر انداختن امنیت پرواز خارجی و داخلی به تصویب رسید، دو نوع جرم در نظر گرفته‌شده است:

 

الف- خراب کردن هواپیما و تأسیسات مربوط به آن

 

ب- تهدید یا ادعا به بمب‌گذاری

 

مجازات خرابی‌هایی مثل آتش‌سوزی که به‌وسیله مواد منفجره صورت بگیرد بیشتر از حالت‌های دیگر است.

 

 

تهدید یا ادعا به گذاشتن بمب داخل هواپیما

 

طبق ماده‌ی 511 اگر کسی با قصد به هم زدن امنیت و تشویش اذهان عمومی، ادعا کند که در یک وسیله نقلیه عمومی، هواپیما و کشتی بمب گذاشته است و یا تهدید به بمب گذاشتن در آن کند غیرازاینکه باید خسارتی که به دولت واردشده را بپردازد به 6 ماه تا 2 سال حبس نیز محکوم می‌شود.

 

این مجازات در مقایسه با کنوانسیون‌های لاهه، توکیو و مونترال خیلی کم است. این کنوانسیون‌ها برای کسانی که امنیت مسافران یک پرواز خارجی را به خطر بی اندازند یا باعث تشویش اذهان کسانی شوند که بلیط داخلی خریده‌اند و به مقصدی در داخل کشور سفر می‌کنند، مجازات خیلی سنگین‌تری در نظر گرفته‌اند.

 

با استفاده از امکانات امروزی  می‌توان با بازرسی دقیق فرودگاه، افرادی که بلیط داخلی یا خارجی دارند، وسایل مسافران و داخل هواپیما احتمال هرگونه تهدید علیه امنیت پرواز خارجی یا داخلی را بسیار پایین آورد و از انجام هرگونه جرمی جلوگیری کرد.

 

هم‌اکنون در کشورهایی مثل آمریکا، امارات و سنگاپور از دستگاه‌های پیشرفته‌ای مانند اسکن مردمک چشم و استخوان مچ دست در فرودگاه‌ها استفاده می‌شود.

 

برای مشاهده چارترهای لحظه آخری سام سیر با تخفیف 8% بصورت انلاین، بر روی لینک پرواز خارجی کلیک نمایید.



نظرتان را بنویسید







منو