آشنایی با بال‎های هواپیما




 

بال‎های هواپیما

 

پرواز خارجی سام سیر

 

آشنایی با بالهای هواپیما

 

بعد از بدنه که از اصلیترین و مهمترین اجزای سازنده یک هواپیما به شمار میآید به بالهای آن خواهیم رسید که از نظر اهمیت در درجه بالایی قرار دارد. همه هواپیماها برای اینکه بتوانند به پرواز درآیند و در آسمان شناور شوند نیاز به بالهایی دارند تا این وظیفه مهم و اساسی را به بهترین شکل ممکن انجام دهند تا مسافرانی که با تهیه بلیط هواپیما قصد سفر دارند با آرامش و آسایش و به سلامت به مقاصد خود برسند.

 

برای اینکه هواپیماها دارای سرعت بیشتری باشند و با هوا اصطحکاک کمتری داشته باشند بالها را به شگل منحنی و با سطحی بسیار صاف طراحی میکنند. همین موضوع باعث میشود که هواپیماها یکی از سریعترین وسایل نقلیه باشند که افراد برای انجام پرواز خارجی و پرواز داخلی از آنها استفاده میکنند. یکی از دلایلی که هواپیماها بسیار مورد توجه قرار گرفتهاند و مردم برای سفرهای خود از بلیط هواپیما که می تواند بلیط هواپیما داخلی و خارجی باشد استفاده میکنند همین سرعت بالای آنها میباشد.

 

اصل طراحی اولیه بالها با استفاده از تحقیقات انجام شده بر روی پرندگان رخ داده است. همین الگو برداری و استفاده از آن در این صنعت سبب شده تا این وسیله نقلیه سرعت بالایی داشته باشد و تکنولوژی آن بسیار سریعتر از بالنها در کل جهان گشترس پیدا کند.

 

بالها به شگلی طراحی و ساخته شدهاند که به گونهای عمل میکنند که در زمان پرواز خارجی یا پرواز داخلی هوایی که در حال عبور از بالای بالها میباشد از سرعت کمتری نسبت به هوایی که در پائین بالها جریان دارد برخوردار است. همین موضوع سبب ایجاد اختلاف فشار میشود و نتیجه آن شناور شدن هواپیما در آسمان بوده است. در تمامی هواپیماها برای جابجایی مسافرانی که  با بلیط هواپیما داخلی و خارجی قصد سفر و انجام پرواز خارجی و پرواز داخلی دارند از همین سیستم استفاده میشود.

 

طراحی این بالها بسیار با اهمیت میباشد بطوریکه هرچه این طراحی دقیقتر و ارگونومیتر باشد اختلاف فشار گفته شده در بالا بیشتر بوده و همین موضوع سبب میشود تا هواپیما سریعتر از زمین بلند شود و با سرعت بیشتری حرکت کند. از عواملی که در میزان سرعت هواپیما و چگونگی صعود و فرود آن تاثیر گزار است و تاثیر مستقیم دارند میتوان به اندازه بالها و طراحی آنها اشاره کرد.

 

امروزه در طراحی هواپیماهایی که توسط شرکتهای بزرگ هواپیما سازی طراحی و ساخته میشوند تغییراتی را در شکل بالها شاهد هستیم. در این طراحیهای جدید در انتهای بالهها یک نوع خمیدگی دیده میشود که به سمت بالا در نظر گرفته شده است. از شرکتهایی که در هواپیماهای خود از این نوع طراحی جدید استفاده میکند میتوان به ایرباس اشاره کرد.

 

این طراحی برای این منظور استفاده شده است تا در زمان صعود هواپیما زمان کمتری را نیاز داشته باشد و در واقه سرعت صعود هواپیما را افزایش میدهند. علاوهبر این این نوع طراحی بالهای هواپیما سبب میشود در زمان پرواز داخلی یا پرواز خارجی نیز سرعت هواپیما بیشتر از قبل باشد و راحتتر در آسمان شناور باشند.

 

وجود این شکستگی در بالهای هواپیما علاوهبر مزایای ذکر شده در بالا سبب میشود تا کیفیت پرواز داخلی یا پرواز خارجی هواپیما نیز افزایش قابل توجهی داشته باشد و مسافرانی که با این نوع هواپیما سفر میکنند از رضایت بیشتری در هنگام پرواز خارجی یا پرواز داخلی برخوردار باشند.

 

این طراحی سبب شده تا بالها بتوانند وزن بیشتری را تحمل کنند و به همین دلیل در برخی از هواپیماهای بزرگ نیز از این نوع بال استفاده شده است تا بتوانند با طول کمتری از بال وزن بیشتری را تحمل کنند. در واقع با بالهای کوچکتر هواپیماهای بزرگتری را بسازند.

 

در برخی از هواپیماها از بالها به عنوان محلی برای ذخیره سوخت هواپیما استفاده میشود از این رو به ابالها ایرفویلز سوخت هوایی نیز میگویند. در این مطلب سعی داشتیم تا دو عنصر مهم و اساسی که در هواپیماها نقشی مهم ایفا میکنند را معرفی کنیم. بالها و بدنه دو قسمت مهم هواپیما هستند که با توجه به کاربری هواپیما طراحی میشوند.

 

 

برای مشاهده چارترهای لحظه آخری سام سیر با تخفیف 8% بصورت انلاین، بر روی لینک پرواز خارجی کلیک نمایید.

 



نظرتان را بنویسید







منو