درباره ی لاستیک هواپیما چه می دانید؟ (بخش دوم)




 

لاستیک هواپیما

 

 

بلیط خارجی سام سیر

 

 

آشنایی با لاستیک هواپیما

 

در ادامه به نحوه ساخت لاستیک هواپیمایی که مسافران را با بلیط هواپیما و بلیط داخلی به مقاصد مورد نظرشان خواهد رساند ، خواهیم پرداخت. واضح است که لاستیک بکار برده شده در هواپیما بسیار سختتر و با دوامتر از لاستیکهایی است که در خودروها بکار گرفته میشود و از استحکام بیشتری برخوردا میباشد.

 

در این نوع لاستیک وجوح تمایز زیادی با لاستیکهای معمولی وجود دارد که اولین آن مقاومت آن در برابر فشاری است که در هنگام فرود یک هواپیما به لاستیکهای آن وارد میشود، است.

 

 این لاستیکها باید به شکلی طراحی و ساخته شوند تا در طول فرآیند فرود هواپیمایی که با بلیط داخلی و خارجی مسافران را با پرواز خارجی وداخلی به مقصد خود میرساند شرایط یکسان وامنی را بوجود آورد تا هواپیما بطور کامل توقف کند.

 

در رابطه با فشاری که لاستیک یک هواپیما باید تحمل کند قوانین و استانداردهایی وجود دارد. طبق قوانین هوانوردی چرخها و لاستیکهای بکار گرفته شده در یک هواپیما باید بتوانند فشاری تا 4 برابر فشار محاسبه و ارزیابی شده را به مدت حداقل 3 ثانیه تحمل کنند.

 

 این موضوع در حالی است که قویترین چرخها باید بتوانند فشار فرود با سرعت حداکثر 463 کیلومتر را تحمل نمایند.

 

لاستیکهای هواپیماهایی که برای رسانده مسافرانی که با بلیط هواپیما و قصد انجام  پرواز خارجی و داخلی  دارند دارای یک عمر مفیدی میباشند که با استفاده از تعداد فرودهای آن هواپیما محاسبه میشود. به طور متوسط لاستیکهای هواپیما قابلیت استفاده در 500 را دارا میباشند و پس از آن باید تحت تعمییر و جایگزینی قرار بگیرند.

 

زمانیکه یک تایر هواپیما ترمیم میشود میتوان از آن تا 7 برابر عمر اولیهاش استفاده کرد. از نظر اندازه لاستیکهای هواپیما زیاد بزرگ نیستند اما اگر با تایر دیگر وسایل نقلیه مقایسه شوند بزرگ به نظر بیایند.

 

به عنواه مثال لاستیکی که در هواپیماهای ایرباسی که مسافران را با بلیط داخلی به مقصد مورد نظرشان میرساند بکار گرفته شده است دارای قطری 69 سانتیمتری و عرض 20 سانتیمتری میباشد که برروی یک رینگ 38 سانتی قرار گرفته است.

این اندازه در مقایسه با لاستیک یک تریلی که دارای قطر بیش از یک متر و عرض 50 سانت میباشد کوچک به نظر میآید. اما بدلیل استفاده از کابلهای نایلونی و یا یک پلیمر مصنوعی بانام آرامید در زیر آجهای این نوع لاستیک، تایرهای هواپیما از قدرت و استحکام بسیار بالایی برخوردار هستند.

 

در  لاستیکهای هواپیماها از آجهای ساده استفاده شده است که از سر خوردن هواپیما جلوگیری در زمان فرود جلوگیری خواهند کرد. همانطور که گفته شد در تایرهای هواپیماها از کابلهای تقویت کننده استفاده میشود که این امر سبب شده تا هواپیماهای مسافربری بتوانند با سرعت بیشتری برروی باند فرودگاه فرود بیایند.

 

در زمان فرود هواپیما یک کشیدگی بین لاستیک و سطحی که میخواهد برروی آن فرود بیاید رخ میدهد که  همین موضوع دلیل ایجاد دودی است که هنگام فرود هواپیما دیده میشود.

 

در این زمان بیشترین فشار به لاستیکها وارد میشود و بیشتر حوادت ترکیدن لاستیکها نیز در همین زمان رخ میدهد. این کشیدگی به دلیل ثابت بودن چرخها صورت میگیرد و یکی از مهمترین و حساسترین زمانها میباشد که ممکن است در آن در صورت ترکیدن لاستیک هواپیما به این وسیله نقلیه غول پیکر و سرنشینان آن آسیبهای جدی وارد شود.

 

گاهی ممکن است چرخها در هنگام فرود بترکند در صورتیکه همچنان ظاهری نو دارند. دلیل این اتفاق میتواند کم باد بودن لاستیکها باشد که به همین دلیل فشار مورد نیاز برای فرود در آنها وجود ندارد و از همین رو دز هنگام فرود خواهند ترکید.

 

برای مطالعه بیشتر می توانید به سایت آژانس هواپیمایی سام سیر مراجعه کنید.

 

با توجه به مطالبی که در بالا گفته شد ساخت لاستیکهای هوا کاری بسیار مهم است که نیازمند تخصص و دانش به روز میباشد. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و بکارگیری روشهایی نوین و کارآمد صنعت هواپیمایی با سرعت در حال پیشرفت میباشد و همین موضوع اعث افزایش کارایی و امنیت این وسیله نقلیه بوده است.

 

برای مشاهده چارترهای لحظه آخری سام سیر با تخفیف 8% بصورت انلاین، بر روی لینک بلیط هواپیما کلیک نمایید.



نظرتان را بنویسید







منو