در صورت لغو یا تأخیر پروازهای داخلی و خارجی مسافران چه حق و حقوقی دارند؟




 

حق و حقوق مسافران 

 

پرواز خارجی سام سیر

 

آشنایی با حق و حقوق مسافران  در صورت لغو یا تأخیر پروازهای داخلی و خارجی

 

 

در پروازهای داخلی یا خارجی ممکن است بنا بر هر دلیلی لغو شود یا با تأخیر انجام شود. در این وضعیت مسافرانی بلیط داخلی یا خارجی تهیه‌کرده‌اند یکسری حق و حقوقی دارند که باید رعایت شود.

 

چنانچه مسافران از حقوق خود در صورت بروز لغو پرواز خارجی یا داخلی آگاه باشند، دیگر بین آن‌ها و شرکت‌های هوایی جنگ و دعوا پیش نمی‌آید و مسافران در صورت داشتن اعتراض می‌دانند باید چه کارهایی انجام دهند.

 

بر اساس ماده 5 قانون هواپیمایی که در سال 1354 توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، همه ی شرکت های هواپیمایی  موظف‌اند که حق و حقوق مسافرانی که بلیط داخلی یا خارجی خریداری کرده‌اند، رعایت کنند.

 

مسافران دارای یکسری دستورالعمل‌ها، قوانین، سیاست‌ها و استانداردها ی هستند که بایستی رفتار شرکت های هوایی بر اساس این موارد باشد. هدف اصلی وجود این موارد رعایت حق و حقوق مسافر در طول پرواز خارجی سام سیر یا داخلی است.

 

 

تأخیرهای پروازی

 

هواپیماها معمولاً وظیفه دارند که در ساعتی که روی بلیط داخلی یا خارجی نوشته شده پرواز کنند. چنانچه در این ساعت تأخیری به وجود بیاید شرکت هواپیمایی باید یکسری اقدامات عمومی و خصوصی انجام دهد.

 

 

اقدامات عمومی:

 

در این شرایط نماینده شرکت هواپیمایی بایستی در بین مسافران حضور پیدا کند و به آن‌ها اطلاع‌رسانی کند و همین طور توسط سیستم اطلاعات پرواز نیز باید اطلاع رسانی شود.

 

 

 

اما اقدامات خصوصی به چند دسته تقسیم می‌شود:

 

 

تأخیر بیش از یک ساعت تا دو ساعت: در صورت وقوع این اتفاق برای پرواز خارجی یا داخلی بایستی از مسافرانی که بلیط داخلی یا خارجی تهیه‌کرده‌اند پذیرایی شود.

 

تأخیر بیش از دو ساعت تا چهار ساعت : در این صورت علاوه بر اینکه از مسافرانی که بلیط داخلی یا خارجی تهیه‌کرده‌اند پذیرایی می‌شود، شرکت های هواپیمایی موظف‌اند که با انجام هماهنگی های لازم مسافران را با شرکت های هواپیمایی دیگر اعزام کنند و یا در صورت خواست مسافر کل مبلغ بلیط را به او بازگردانند.

 

تأخیر بیش از چهار ساعت: در صورت بروز این اتفاق برای پرواز خارجی یا داخلی شرکت های هواپیمایی باید جبران خسارت کنند و در صورت درخواست مسافر کل مبلغ را به او بازگردانند و جبران کنند.

 

 

پرواز آسان

 

چنانچه در صورتی که پرواز خارجی یا داخلی انجام شود اما به دلیل وجود مشکل فنی، هواپیما دوباره وارد فرودگاه شود ساعات تأخیر از زمان بازگشت هواپیما  محاسبه می‌شود و قوانین آن برای اشخاصی که بلیط داخلی سام سیر یا خارجی تهیه‌کرده‌اند دقیقاً مشابه با موارد بالا است.

 

در صورتی که مسافر با یک شرکت هواپیمایی دیگر اعزام شود دیگر مشمول دریافت جریمه نیست و مسئولیت تأخیر به عهده ی شرکت هواپیمایی اول نیست.

 

مسافران با آگاه بودن درباره ی قوانین لغو یا تأخیر پرواز خارجی یا داخلی می‌توانند با خونسردی از حق خود دفاع کنند و می‌دانند که باید چه اقداماتی را انجام دهند. در این وضعیت در صورت هرگونه توهین و خشونت از اقبال مردم یا شرکت های هواپیمایی پیگرد قانونی دارد.

 

همه جریمه ها برای جبران خسارت واردشده به مسافرانی که بلیط داخلی یا خارجی تهیه‌کرده‌اند، به صورت الکترونیکی واریز می‌شود تا مسافران به راحتی پولشان را تحویل بگیرند.

 

 حتماً مسافران توجه داشته باشند که بلیط داخلی یا خارجی خود را از سایت‌های معتبر خریداری کنند تا در صورت بروز این‌گونه مشکلات بتوانند جریمه خود را دریافت کنند.

 

 شما با خرید مطمئن از سایت های معتبر مثل سایت آژانس هواپیمایی سام سیر می‌توانید بدون داشتن استرس از حق و حقوق خود دفاع کنید. بنابراین حتماً قبل از خرید بلیط داخلی یا خارجی برای پرواز خارجی یا داخلی به این نکات توجه کنید.

 

زیرا اگر که شما از سایت معتبری خرید نکرده باشید در صورت بروز اتفاقاتی مثل لغو یا تأخیر در پرواز نمی‌توانید به حق و حقوق خود برسید و حق اتان پایمال می‌شود.

 

 

برای مشاهده چارترهای لحظه آخری آنلاین با تخفیف 8%، روی پرواز خارجی کلیک نمایید.



نظرتان را بنویسید







منو