از حقوق مسافران در سفر هوایی چه می دانید؟ (بخش اول)




 

حقوق مسافران در سفر هوایی

 

خرید بلیط هواپیما سام سیر

 

از حقوق مسافران در سفر هوایی چه می دانید؟ (بخش اول)

 

خیلی از مسافرانی که خرید بلیط هواپیما یا بلیط ارزان هواپیما انجام می دهند ممکن است با مشکلاتی مثل تاخیر در پرواز، گم شدن چمدان و غیره مواجه شوند. خیلی از مسافران هیچ اطلاعی از حقوق در صورت بروز این مشکلات ندارند.

 

هدف از تدوین حقوق مسافر در آژانس های هواپیمایی رعایت حقوق مادی و معنوی مسافران هواپیمایی و حفظ شان و منزلت آن ها می باشد. آیین نامه ای که برای حقوق مسافران تصویب شده است سه بخش دارد که عبارت اند از: حقوق مسافر هنگام پذیرش در فرودگاه، نرخ بلیط، حقوق مسافر در حین و بعد از پرواز. گفتنی است رعایت این آیین نامه حقوقی برای تمامی شرکت های هواپیمایی اجباری است و همه ملزم به رعایت آن هستند.

 

حقوقی که باید در هر سفر هوایی برای مسافران رعایت شود را با مختصر توضیحی در ذیل برای شما آورده ایم تا در صورت خرید بلیط هواپیما یا بلیط ارزان هواپیما از تمامی حقوق خود مطلع باشید.

 

 

1- عدم تبعیض

 

طبق این قانون شرکت های هواپیمایی موظف هستند به تمامی مسافران سفرهای هوایی به صورت یکسان خدمات ارائه کنند.

 

 

2- ممانعت از سفر

 

اگر شما خرید بلیط هواپیما یا بلیط ارزان هواپیما را به درستی انجام داده باشید و بلیط شما تایید شده باشد اگر شرکت هواپیمایی به دلیل محدودیت های شرکت حمل کننده مثل بازرگانی، فنی یا عملیاتی از پذیرش شما برای سفر خودداری کند شرکت حمل کننده باید وجه پرداختی شما را بازگرداند و یک بلیط مانند بلیط خودتان یعنی در همان مسیر و با همان کلاس پروازی به صورت رایگان به شما بدهد.

 

این قاون یک تبصره دارد: ارائه ی یک بلیط مشابه بلیط شما در اولین فرصت زمانی انجام می شود و در صورتی که شما مجبور به استفاده از سایر خطوط هوایی شوید به هیچ گونه پرداخت هزینه یا مابه التفاوتی نیاز نیست و شرکت های هواپیمایی نیز خسارتی پرداخت نمی کنند.

 

 

3- ابطال پرواز توسط شرکت حمل‌کننده

 

اگر پرواز یک هواپیما از موقع خرید بلیط هواپیما تا یک هفته قبل از زمان انجام پرواز کنسل شود شرکت حمل کننده باید به طور کامل مبلغ پرداخت شده برای بلیط هواپیما یا بلیط ارزان هواپیما را برگرداند.

 

حال اگر شرکت حمل کننده از 6 روز تا 24 ساعت قبل از زمان پرواز آن را کنسل کند باید علاوه بر پرداخت کل مبلغ بلیط، خسارتی را هم بپردازد.

 

اگر کنسل شدن پرواز از 24 ساعت تا زمان انجام پرواز باشد شرکت حمل کننده باید وجه پرداختی بابت بلیط را به طور کامل برگرداند و یک مبلغی را به عنوان خسارت طبق جدولی که در اختیار دارند بپردازد که این مبلغ بیشتر از خسارتی است که برای کنسلی در 6 روز تا 24 ساعت قبل از پرواز می پردازند. نکاتی برای خرید بلیط هواپیما سام سیر که باید بدانید!

 

 

4- تأخیر در پرواز

 

در صورتی که در زمان انجام پرواز تاخیری رخ دهد شرکت های هواپیمایی برای حفظ شهرت و نام ایرلاین خود و هم چنین رقابت با سایر شرکت های هواپیمایی به مسافرانی که خرید بلیط هواپیما یا بلیط ارزان هواپیما انجام داده اند و پروازشان به تاخیر افتاده است پیشنهادهایی برای جبران خسارت می دهند. اقداماتی که این شرکت ها برای جبران خسارت انجام می دهند به دو بخش عمومی و اختصاصی تقسیم می شود.

 

این خدمات به مسافرانی که پروازشان تاخیر داشته یا لغو شده است تعلق می گیرد. البته گفتنی است که با توجه به قوانین بین المللی حمل و نقل هوایی جبران خسارت به پروازهایی تعلق می گیرد که بیشتر از نیم ساعت تاخیر داشته اند چون طبق این قانون تاخیر یک پرواز تا نیم ساعت عادی می باشد.

 

 

- اقدامات عمومی

 


اولین کاری که باید زمانی که یک پرواز تاخیر بیشتر از نیم ساعت دارد انجام شود این است که نماینده ای از شرکت هواپیمایی در جمع مسافرانی که خرید بلیط هواپیما یا بلیط ارزان هواپیما خارجی یا داخلی انجام داده اند حضور پیدا کند و با احترام و در آرامش این موضوع را به اطلاع مسافران برساند.

 

 

 

برای مشاهده چارترهای لحظه آخری آنلاین با تخفیف 8%، روی خرید بلیط هواپیما کلیک نمایید.

 

 



نظرتان را بنویسید







منو