از حقوق مسافران در سفر هوایی چه می دانید؟ (بخش دوم)




 

حقوق مسافران در سفر هوایی

 

بلیط خارجی سام سیر

 

از حقوق مسافران در سفر هوایی چه می دانید؟ (بخش دوم)

 

 

- اقدامات اختصاصی

 

الف) طبق قوانین اگر پرواز کسانی که خرید بلیط هواپیما انجام داده اند حال چه بلیط خارجی باشد و چه داخلی بیشتر از یک ساعت و کمتر از دو ساعت تاخیر داشته باشد باید از مسافران پذیرایی نوع اول انجام شود. البته این پذیرایی به شرطی انجام می شود که باعث تاخیر بیشتر در پرواز نشود.

 

ب) اگر تاخیر پرواز برای مسافرانی که بلیط خارجی یا داخلی خریده اند بین 2 تا 4 ساعت باشد باید یک پذیرایی مناسب حداقل نوع اول پذیرایی انجام شود سپس باید در صورت درخواست مسافر پرواز تغییر داده شود. باید به همه ی مسافرانی که خرید بلیط هواپیما انجام داده اند امکانات اطلاع رسان داده شود و در صورت تمایل مسافر به کنسلی بلیط باید تمام وجه پرداختی به او بازگردانده شود.

 

ج) در صورتی که پرواز هواپیما بیشتر از 4 ساعت تاخیر داشته باشد شرکت باید علاوه بر مواردی که در مورد ب گفتیم به میزانی که از قبل مشخص شده نیز خسارت بپردازد.

 

د) اگر پروازی بیشتر از 4 ساعت تاخیر داشته باشد شرکت باید به کسانی که خرید بلیط هواپیما داخلی یا خارجی و خرید بلیط خارجی ارزان یا داخلی ارزان انجام داده اند یک بلیط مشابه از نظر مسیر و کلاس پرواز با 30 درصد تخفیف در اختیار مسافران قرار دهد. البته ناگفته نماند این در صورتی است که تاخیر پرواز دلایلی به جز شرایط آب و هوایی یا جو امنیتی فرودگاه مبدا و مقصد داشته باشد در این صورت شرکت فقط موظف است از مسافران پذیرایی کند و در صورت درخواست مسافر وجه پرداختی بلیط را به طور کامل بازگرداند.

 

 

5- تغییر مسیر اجباری در طول پرواز

 

اگر هواپیما در فرودگاهی به جز فرودگاه مقصد توقف کند شرکت هواپیمایی وظیفه دارد به یکی از روش هایی که گفته خواهد شد مسافر را به مبدا یا مقصد پرواز برساند:

 

الف) انتقال مسافر به مبدا پرواز و بازگرداندن کل وجه پرداختی برای بلیط خارجی یا داخلی

 

ب) در صورتی که مسافر بخواهد به مقصد برود شرکت هواپیمایی باید با هر وسیله ی نقلیه زمینی که امکان دارد مسافر را به مقصد برساند و تمام هزینه های آن را نیز پرداخت کند.

 

 

6- فروش بلیط بیشتر از ظرفیت پرواز

 

در صورتی که یک شرکت هواپیمایی بیشتر از ظرفیت پرواز بلیط خارجی یا داخلی بفروشد ابتدا باید کسانی که تمایل دارند را از لیست مسافران خارج کند و سپس اگر این کار کافی نبود تعدادی از رزرو کننده ها باید یا با پرواز بعدی به مقصد بروند یا می توانند به طور کامل وجه پرداختی خود را پس بگیرند.

 

 

7- گم شدن یا آسیب دیدن چمدان

 

در صورتی که خرید بلیط هواپیما انجام دهید و چمدان یا بارتان گم شود یا آسیبی ببیند شرکت حمل کننده باید با جست و جو یا جبران خسارت رضایت شما را به دست آورد. در صورت بروز چنین اتفاقی مسافر باید فهرست بار و یا چمدان را به شرکت حمل کننده تحویل دهد. در صورتی که در تحویل چمدان تاخیری رخ دهد مسافر باید حداکثر تا 21 روز به صورت کتبی مراتب را به شرکت حمل کننده اعلام کند.

 

 

8- مسافران توانخواه

 

به دلیل راحتی و آسایش افراد توانخواهی که بلیط خارجی یا داخلی می خرند شرکت های هواپیمایی طبق یک سری دستورالعمل های مخصوص کارهایی که باعث رفاه این مسافران می شود را انجام می دهند. شرایط مسافر توانخواه باید زمان خرید بلیط هواپیما و حداکثر تا 48 ساعت قبل از پروازبه شرکت هواپیمایی اعلام شود. هم چنین این مسافران باید با شرکت هواپیمای تماس بگیرند تا در رابطه با نحوه ی ارائه ی خدمات اطلاعاتی را کسب کنند. لازم است بدانید کسانی که در دوران بعد از جراحی یا دوان نقاهت هستند جزو افراد توانخواه محسوب نمی شوند و با آن ها طبق مقررات حمل بیمار رفتار خواهد شد.

 

 

9- شفاف سازی نرخ بلیط و خدمات هوایی

 

تمامی شرکت های هواپیمایی و دفاتر نمایندگی آن ها وظیفه دارند تمامی مشخصات بلیط اعم از بهای پایه، عوارض، هزینه های اضافی و .... را به کسانی که خرید بلیط هواپیما انجام داده اند ارائه دهند.

 

برای مشاهده چارترهای لحظه آخری آنلاین با تخفیف 8%، روی بلیط خارجی کلیک نمایید.

 



نظرتان را بنویسید







منو