آشنایی با هواپیماهایی که می‎توانند برروی آب فرود بیایند. (بخش دوم)




 

فرود روی آب هواپیماها

 

بلیط خارجی سام سیر

 

آشنایی با هواپیماهایی که می‎توانند برروی آب فرود بیایند. (بخش دوم)

 

قبل از جنگ جهانی دوم و ورود هلیکوپتر و هواپیماهای پیشرفته افراد زیادی از این نوع هواپیما استفاده میکردند و با تهیه بلیط خارجی و بلیط ارزان هواپیما از خدماتی که توسط آن ارائه میشد بهره میبردند. علاوهبر این بعد از جنگ استفاده از هواپیماهای نظامی آب نشین بطور کلی متوقف شد و دیگر هیچ کشوری در زمینه نظامی از آنها استفاده نکرد. البته در بسیاری از هواپیماهای مدرنی که امروزه در اختیار مسافران قرار داده میشود و میتوانند با استفاده از بلیط ارزان هواپیما از خدمات آنها بهرهمند شوند انواع شناورها به شکلی بالقوه وجود دارد که تحت گواهینامه تکمیلی و به عنوان تغییرات ثالث در نظر گرفته میشود.

 

 

قایقهای پرنده

 

گونهای دیگر از هواپیماهای آب نشین قایقهای پرنده میباشند که در صنعت هوایی در حال فعالیت میباشند. این نوع هواپیماها نیز از نوع هواگرد ثابت بال به حساب خواهند آمد که برخلاف گونه قبلی که برای فرود از یک پایه استفاده میکرد به شکلی مستقیم و با استفاده از بدنه خود برروی آب فرود خواهد آمد.

 

در این نوع هواپیما بای فرود و یا تیک آف از هیچ کونه پایه  و یا ارابهای استفاده نشده است. این هواپیما به شکلی طراحی و ساخته شده است با استفاده از بدنه بتواند به راحتی برروی آب فرود بیاید. این نوع هواپیما و با دیگر هواپیماهای آب نشین تفاوت دارد زیرا بدنه آن به شکلی طراحی شده است که هواپیما قادر است با استفاده از آن برروی آب فرود بیاید و برروی آن شناور بماند.

 

این ویژگی سبب شده تا این نوع هواپیما بسیار مورد توجه قرار گیرد و افراد زیادی تمایل به استفاده از آن را داشته باشند و برای سوار شدن به آن خرید بلیط خارجی انجام دهند و بلیط ارزان هواپیما تهیه کنند. در زیر بالهای این نوع هواپیما شناورهایی قرار داده شده است که این امکان را به این نوع هواپیما میدهد تا در آب ثابت بماند و کج نشود.

 

 

هواپیماهای آبی خاکی

 

دو گونه از هواپیماهای آب نشینی که در بالا توضیحاتی در رابطه با آنها داده شد میتوانند به یک هواپیمای آبی خاکی و یا هواپیمای منحصرا  آبی تبدیل شوند. هواپیماهای آبی خاکی که در زبان انگلیسی همان نامی را که حیوانات دوزیست دارند را دارا میباشند هواپیماهایی هستند که توانایی فرود و برخاستن در آب و خاک را با هم دارند.

 

در صورتیکه در هواپیماهای آبی از ارابههای فرودی استفاده شود که قابلیت جمع شدن در بدنه را داشته باشند میتوانند برروی خشکی نیز مورد استفاده قرار گیرند. زمانی که چرخها در این نوع هواپیما باز میباشند مانند هواپیماهای معمولی قادر به فرود برروی خشکی نیز میباشند. داشتن این قابلیت سبب شده تا این نوع هواپیما در بسیاری از موارد دشوار و سخت قادر به پرواز باشند و در هر شرایطی امکان فرود آمدن را داشته باشند. نکاتی درباره پیدا کردن بلیط ارزان هواپیما که باید بدانید.

 

 

کاربردهای این نوع هواپیما

 

امروزه هواپیماهای مدرن بسیاری در جهان تولید شده است که قابلیت فرود برروی آب را دارند و در موارد مختلفی از آنها استفاده میشود. این نوع هواپیماها به دلیل اینکه میتوانند در مناطق مختلف و در شرایط گوناگون به پرواز دریایند و اقدام به فرود کنند برای حمل و نقل بسیاری از وسایل به نقاطی که از دسترسی سختی برخوردار هستند مورد استفاده قرار خواهند گرفت و با توجه به این ویژگیها بسیار مورد توجه برخی از ارگانها نیز قرار گرفته است. برخی از هواپیماهای آب نشینی که کمی قدیمی شدهاند در اختیار آتش نشانی قرار گرفتهاند و خدماتی در همین راستا را ارائه میکنند.

 

همانطور که این نوع هواپیماها دارای مزایای زیادی هستند معایبی را نیز به همراه دارند. یکی از معایب بزرگی که در این نوع هواپیما وجود دارد آن است که آنها تنها میتوانند در آبهای ساکن و بدون موج شدید فرود بیایند. شدت موج در منطقهای که این نوع هواپیماها قصد فرود دارند باید بسیار کم و ناچیز باشد تا مشکلی در زمان فرود برای هواپیما پیش نیاید و به سلامت فرود بیاید. اندازه هواپیما یکی از عوامل مهم مقاومت این هواپیما در مقابل امواج میباشد.



نظرتان را بنویسید







منو