با زیباترین کلیساها در سراسر جهان آشنا شوید. (بخش ششم)




 

زیباترین کلیساهای جهان

 

پرواز خارجی سام سیر

 

با زیباترین کلیساها در سراسر جهان آشنا شوید. (بخش ششم)

 

 

- کلیسای هاتکریمسکیرکا (Hallgrímskirkja)، ایسلند

 

یکی از بلندترین بناهایی که در کشور ایسلند قرار دارد کلیسای هاتکریمسکیرکا می باشد که یک کلیسای لوتریانیسم است و 74.5 متر ارتفاع دارد. طراحی منحصر به فرد این کلیسا از کوه ها، یخچال های قطبی و ستون های بازالتی آتشفشانی الهام گرفته شده است که در سراسر این کشور دیده می شوند. این کلیسا که روی یک تپه در شهر ریکیاویک قرار گرفته است سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند که با پرواز داخلی یا پرواز خارجی به آنجا سفر می کنند.

 

ساخت این کلیسا از سال 1945 شروع شد و در سال 1986 به پایان رسید. لیف اریکسون یک کاوشگر اسکاندیناوی بود که 500 سال قبل از کریستف کلمب وارد آمریکای شمالی شد در واقع او نخستین فرد اروپایی بود که به آن منطقه پا گذاشت و اکنون می توانید مجسمه او را در جلوی کلیسای هاتکریمسکیرکا که به افتخار یک شاعر ایسلندی به نام هالگریمور پتورسون به این نام معروف است ببینید.

 

این کلیسا که به سبک معماری اکسپرسیونیستی ساخته شده است جزو مهم ترین جاذبه های گردشگری اسلند می باشد که منظره های پانارومایی که دارد یک سفر شگفت انگیز را برایب کسانی که با پرواز داخلی یا پرواز خارجی به دیدنش رفته اند رقم می زند.

 

 

- کلیسای جامع سنت باسیل (St. Basil’s Cathedral)، روسیه

 

یکی از معروف ترین و شناخته شده ترین سازه های جذاب دنیا کلیسای جامع سنت باسیل در کشور روسیه است. این کلیسا آنقدر رویایی است که با ددین آن فکر می کنید وسط کتاب قصه های پریان برای کودکان هستید. این کلیسای جذاب که سالانه گردشگران زیادی برای دیدنش با پرواز خارجی از تهران و سایر نقاط یا پرواز داخلی به مسکو سفر می کنند به دستور ایوان مخوف در سال 1561 ساخته شد.

 

در تاریخ آمده است که ایوان مخوف طوری غرق در زیبایی این کلیسا شده بود که دستور داد چشم های معمار آن را کور کنند تا دیگر نتواند چنین بنایی با مناره های سحرآمیز و گنبدهای پیازی شکل بسازد. سنت باسیل از 10 کلیسای مختلف که به هم وصل هستند تسکیل شده و هر طرفش را که نگاه کنید با رنگ های روشن و الگوهای راه راه مواجه می شوید.

 

بیشتر معروفیت و محبوبیت کلیسای جامع سنت باسیل به خاطر ظاهر بیرونی آن است اما اگر فضای داخلی را ببیند متوجه می شوید که به اندازه نمای بیرونی سحرآمیز است. فضای داخلی سنت باسیل را تندیس ها و نقاشی های دیواری پر کرده اند.

 

در سال 1929 حکومت شوروی کلیسای سنت باسیل را به مکانی غیر مذهبی و سکولار تبدیل کرد و حتی قصد خراب کردن آن را داشت که خوشبختانه این اتفاق نیوفتاد. اگر قصد داشتید با پرواز داخلی یا پرواز خارجی به مسکو بروید دیدن این کلیسا را جزو اولویت های خود قرار دهید.

 

 

- کلیسای جامع سنت پیتر، واتیکان

 

مقر اصلی پاپ و کلیسای کاتولیک شهر واتیکان است که بزرگترین کلیسای جهان یعنی کلیسای جامع سنت پیتر نیز در این شهر قرار دارد. ساخت این کلیسا به وسیله ی پاپ جولیوس دوم از سال 1506 شروع شد و در سال 1626 به پایان رسید و در نهایت بزرگترین مقر مسیحیت در جهان شناخته شد.

 

گردشگران زیادی با پرواز داخلی ارزان قیمت و پرواز خارجی به دیدن این کلیسا می روند. خیلی ها این کلیسا را زیباترین کلیسای جهان می دانند چون کسانی مثل رافائل، میکل آنژ و بارمانت در ساخت و طراحی این کلیسا نقش داشته اند.

 

نام این کلیسا که به سبک معماری رنسانس ساخته شده است از قدیسی با همین نام برداشته اند که در همین کلیسا به خاک سپرده شده است. مجسمه های شگفت انگیزی که در این کلیسا قرار دارد و زمینی که تمام مرمر است و هم چنین آثار هنری که چند صد سال قدمت دارند همگی شما را حیرت زده خواهند کرد. گردشگرانی که با پرواز داخلی یا پرواز خارجی به دیدن این کلیسا می روند همیشه به یاد این شاهکار معماری می مانند.



نظرتان را بنویسید







منو