فرهنگ روسیه؛ واقعیات، رسم و رسوم




 

 

 

 

فرهنگ روسیه دارای تاریخ فرهنگی طولانی و پرباری است که در ادبیات، باله، نقاشی و موسیقی کلاسیک متجلی شده است. در حالی که ممکن است مردم دنیا این کشور را یکنواخت و خسته کننده ببینند، روسیه دارای گذشته بسیار دیدنی است، از لباس های رنگارنگ محلی آن تا نمادهای مذهبی پر آب و تاپ آن. در اینجا یک مروری کوتاه از آداب و رسوم روسیه داریم.

 

 

وطــــن

 

 

طبق گفته تالیا واگنر، ازدواج و درمانگر خانواده با تخصص در پویایی های فرهنگی، فرهنگ روسیه ارزش زیادی در میهن و خانواده دارد. وی گفت: «قوانین اتحاد جماهیر شوروی تاثیر خود را بر فرهنگ روسیه گذاشته است، آن هم با ایجاد ترس و بی اعتمادی اساسی نسبت به کسانی که بیرون از خانواده و یا خویشاوندان نزدیک هستند." بیش از 70 سال است که حزب کمونیست روسیه به روسیه و قلمروهای مجاور خود حکومت می کرد و آنها را تحت عنوان اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیست یا USSR متحد می کرد. اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 از بین رفت.

واگنر ادامه داد: «چالش های خانواده هایی که تحت کمونیسم بودند، باعث شد که فردگرایی از بین برود و تمام خانواده برای برای ادامه حیات به یکدیگر وابسته شوند و منابع خود را با یکدیگر ترکیب کنند. این فرهنگی را ایجاد کرد که به شدت ارزش خانواده را افزایش داد و دوستی های نزدیک را حفظ کرد.»

 

 

 

 

هنگامی که بسیاری از مردم به تور روسیه فکر می کنند، به دشت های سرد، یخ زده و وسیع فکر می کنند. جغرافیای این کشور فقط همین نیست. دشت ها، تایگا – جنگل های شمالی / برفی، استپ ها – دشت هایی با پوشش گیاهی ضعیف و کوه ها وجود دارد.

 

به عنوان مثال، در سال 2017، آتشفشان روسی به نام Kambalny پس از تقریبا 250 سال خاموشی، فوران کرد. فوران غافلگیر کننده بود و دود از فضا دیده می شد.

 

 

 

 

یکی دیگر از ویژگی های شگفت انگیز جغرافیای روسیه دریاچه Baikal - قدیمی ترین دریاچه در جهان است. این بزرگترین دریاچه در جهان است و 20 درصد از عرضه جهانی آب شیرین را در اختیار دارد.

 

 

جمعیت و آرایش قومی

 

 

روسیه از نظر قلمرو بزرگترین کشور جهان است که مساحت آن 6،601،668 مایل مربع (17،098،242 کیلومتر مربع) است. در مقایسه با ایالات متحده که از 3،794،100 مایل مربع (9،826،675 کیلومتر مربع) تشکیل شده است، هم بزرگتر است.

با توجه به اطلاعات سال 2016 توسط بانک جهانی، جمعیت روسیه بیش از 144،000،000 نفر است که از اوج خود در سال 1992 با 148،689،000 هزار نفر رسیده است.

روسیه حداقل 190 گروه قومی دارد. 77.7% از روسیه را تبار روسی و بقیه جمعیت شامل 3.7% تاتار، 1.4% اوکراینی، 1.1% باشقیر، 1% چواش، 1% چچن و 10.2% دیگر اقوام، در حالی که 3.9% نامشخص است.

 

 

 

 

کلمه کلیدی: بلیط خارجی

 

 

زبان ها

 

 

در حالی که زبان رسمی روسی است، بسیاری از روس ها نیز انگلیسی به عنوان زبان دوم صحبت می کنند. امروزه، بیش از 100 زبان اقلیت در روسیه وجود دارد و صحبت می شود. مورد استفاده ترین زبان در روسیه Dolgang است که توسط بیش از 5.3% جمعیت کشور صحبت می شود. سایر اقلیت ها شامل تارتار، اوکراینی، چواش، باشیر، موردوین و چچن هستند. اگر چه این جمعیت اقلیت، درصد کوچکی از جمعیت کلی روسیه را تشکیل می دهد، اما زبان های آنان در سطح مناطق برجسته هستند.

 

 

 

 

مذهب ها

 

 

واگنر درباره مذهب گفت: «دین همواره جزء اصلی زندگی روسیه بوده است، حتی در زمان ظلم و ستم.»

نزدیک به 5000 انجمن مذهبی ثبت شده در روسیه وجود دارد. به گفته وزارت امور خارجه روسیه، بیش از نیمی از جمعیت روسیه از کلیسای ارتدکس روسیه پیروی می کنند.

اسلام دومین دین به لحاظ پیرو در روسیه است، حدود 10% تا 15% از روس ها مسلمان هستند.

سومین دین در روسیه پس از مسیحیت و اسلام، تنگریسم، نوعی دین که ترکیبی از شمن باوری (اعتقاد به ارواح)، روح باوری (در گیاهان و حیوانات)، توتم پرستی (ارتباط بین انسان ها با یک موجود فیزیکی مثل حیوان، گیاه و یا شی)، چند خدایی، یکتاپرستی و مرده پرستی می باشد.  تنگریسم از ترک ها و مغولان آسیای مرکزی ریشه گرفته است و در بخش هایی از روسیه احیا شده است.

 

 

 

 

هنــر، ادبیــات و معمــاری

 

 

باله یک سبک هنری قابل توجه است که به روسیه رسیده است. دو کمپانی معروف و جهانی باله در روسیه وجود دارد. یکی در مسکو در سال 1776 با نام Bolshoi Ballet تاسیس شد و دیگری به نام Mariinsky Ballet در سنت پترزبورگ قرار دارد.

پیتر ایلیچ چایکوفسکی، یکی از آهنگسازان روسی قرن نوزدهم، قطعات موسیقی معروفی مثل «دریاچه قو» و «1812 Overture» و چند قطعه دیگر متعلق به این هنرمند است. موزه های متعددی درباره این هنرمند برپا شده است از جمله خانه دوران کودکی و وسایل شخصی و مصنوعات موسیقی را به نمایش می گذارد.

ادبیات روسی نیز تاثیرات جهانی داشته است، با نویسندگانی مانند لئون تولستوی؛ رمان هایی معروفی مثل آنا کارنینا و جنگ و صلح؛ و فیودور داستایفسکی؛ رمان هایی معروفی مثل جرم و مجازات و برادران کارامازوف، که هنوز در سراسر جهان خوانده می شود.

عروسک های چوبی تو در تو روسی به عنوان نماد شناخته شده روسیه هستند. این دسته از عروسک ها، به نام عروسک های Matrioshka، که اغلب با شش یا بیشتر عروسک (از بزرگترین سایز تا کوچکترین سایز) درون یکدیگر قرار گرفته اند. نقاشی هر عروسک، که می تواند بسیار استادانه باشد، معمولا یک دختر روستایی روسی را در لباس سنتی نمایش می دهد.

 

 

 

 

گنبدهای رنگی که به شکل پیاز هستند، در دوره ایوان مخوف – یکی از تزاران روسیه – پدیدار شد. این معماری در روسیه رایج است و بیشتر کلیساهای روسیه از این ساختار استفاده می کنند. تصور می شود که این گنبدها، شمع های در حال سوختن یا گنبدهایی تا بهشت هستند، که معمولا در گروه های سه تایی به عنوان تثلیث مقدس ظاهر می شود.

 

 

غذا و نوشیدنی روسی

 

 

یکی از مشهورترین غذاهای سنتی روسیه که ممکن است برای افراد غیر روسی عجیب به نظر برسد، سوپ برش یا Borshch است. این یک سوپ چغندر پر از سبزیجات و گوشت است و به طور معمول با خامه ترش سرو می شود.

Pirozhkis نان پخته کوچکی است که می تواند با سیب زمینی، گوشت، کلم یا پنیر پر شود. (آنها نباید با Pierogis لهستانی اشتباه گرفته شوند، که پخته می شود و سپس سرخ شده و با گوشت، پنیر، سیب زمینی یا کلم ترش پر می شود.)

خاویار یا ikra که به طور سنتی از تخم های ماهیان خاویاری در دریای سیاه یا دریای خزر یافت می شود، اغلب بر روی نان تیره و ترد و یا با Blini، که شبیه به پنکیک یا کرپ است سرو می شود. Blini را با انواع مختلفی از مربا تا پنیر و پیاز یا حتی سس شکلات پر می کنند.

چای نیز به طور گسترده ای در روسیه، مصرف می شود.

 

 

 

 

فولکلور و تعطیلات

 

 

روسیه یک سنت غنی از داستان های قومی دارد که از شماری از اسطوره ها و سنت های اسلاوی استفاده می شود. کاراکترهای محلی روسیه بسیار رنگارنگ هستند و خیلی از داستان های باستانی را فاش می کنند: به عنوان مثال:

  • Baba Yaga یک زن جادوگر است که در جنگل و در یک خانه که با پای مرغ ساخته شده است و با جمجمه و استخوان احاطه شده است، زندگی می کند.
  • داستان دیگری درباره Fire Bird است که یک موجود مبهوت کننده با پرهای آتشین است که گرفتن این پرنده بسیار دشوار است، بنابراین گرفتن یکی از پرهای این پرنده برای قهرمانان چالش محسوب می شد.

هر دو Baba Yaga و Fire Bird می توانند خوب یا بد، وحشت آور و یا خیرخواه باشند، و می توانند انرژی های مطلوب یا خصمانه را به ارمغان بیاورند. بالاتر از همه، آنها نباید هرگز با یکدیگر مخالفت کنند!

بر طبق تقویم جولیان که توسط کلیسای ارتدکس روسی استفاده می شود، برخی از روس ها تاریخ 7 ژانویه را به عنوان تعطیلات عمومی کریسمس اعلام کرده اند، در حالی که بقیه دنیا آن را در 25 دسامبر جشن می گیرند.

روز روسیه در روز 12 جون جشن گرفته می شود. در این روز در سال 1990، پارلمان روسیه رسما اتحاد جماهیر شوروی را به فدراسیون روسیه نامگذاری کرد. در ابتدا، آن روز به نام استقلال روسیه نامگذاری شد، اما در سال 2002 به نام «روز روسیه» نامگذاری شد که این نام توسط Boris Yeltsin پیشنهاد داده شد.

 

 

 

 



نظرتان را بنویسید







منو