غذای سریلانکا؛ 12 تا از بهترین غذاهای این جزیره




 

 

 

 

قطره اشک هندوستان یا مروارید اقیانوس هند از مشهورترین القابی است که برای سریلانکا، انتخاب شده است. اما دقیق ترین توصیفی که می توان برای این کشور پر زرق و برق بکار برد؛ جزیره برنج و ادویه کاری است.

استفاده از افراطی از میوه های محلی، مانند نارگیل و جک فروت، غذاهای دریایی و انباری از ادویجات، آشپزی سریلانکایی غذاهای باورنکردنی به شما عرضه می کند.

 

 

سریلانکا را بدون خوردن این غذاها ترک نکنید:

 

 

Kottu roti

 

 

وقتی در خیابان های سریلانکا راه می روید، خیلی عادی است که صدای کسانی که در حال پختن Kottu هستند را بشنوید – این یک غذای خیابانی سریلانکایی است. این اساسا یک غذای سرخ شده است که به عنوان یک راه ساده برای استفاده از باقی مانده غذاها می باشد. از قطعات رتی (نان) همراه با سبزیجات خوب خرد شده یا قطعات گوشت، سس سویا، ادویه جات، زنجبیل و سیر بر روی یک سطح صاف فلزی، با کارتگ های فلزی مخلوط می شوند. معمولا، هنگام غروب آفتاب شما می توانید بساط این اغذیه فروشی را در بسیاری از خیابان های سریلانکا ببینید که از باقیمانده مواد غذایی روز، این غذا را آماده می کنند.  

 

 

 

 

Lamprais

 

 

این اسم از یک کلمه هلندی که به عنوان یک بسته غذا ترجمه می شود، گرفته شده است. این یک غذا است که معمولا توسط مردمان بورگر پخت می شود – بورگرها دو رگه های اروپایی و سریلانکایی هستند. این غذا شامل تخم مرغ پخته شده، بادمجان، فریکادلس (گوشت گاو هلندی)، گوشت گاو مخلوط (سویا برای گیاهخواران) و سامبول است. سپس با استفاده از هل، گل میخک، دارچین و برنج با یکدیگر مخلوط شده و در یک برگ موز پیچیده می شود و به مدت چندین ساعت در دمای اتاق پخته می شود.

 

 

 

 

Dhal curry

 

 

برنج و کاری غذای راحتی در سریلانکا است. Dhal curry از عدس قرمز که در شیر نارگیل پخته شده است، درست می شود. پیاز، گوجه فرنگی و فلفل سبز تازه، با ادویه جات ملایم تر، مانند زیره سبز، زردچوبه، شنبلیله، دانه های خردل و برگ پاندان، مخلوط می شوند. اگر در دیگ سفالی پخته شود، طعم فوق العاده ای خواهد داشت.

 

 

 

 

Gotu kola mallung (سالاد)

 

 

Mallung، تقریبا بخش مهمی از رژیم غذایی سریلانکایی را در بر می گیرد. سالادی سرشار از ویتامین ها، کربوهیدرات ها و پروتئین ها. Mallum یا Mallung با سبزی خرد شده و فلفل ها که با نمک، پودر فلفل و آبلیموه و همچنین زنجبیل، موسیر و نارگیل تازه رنده شده چاشنی زده می شود. برگ های Gotu kola (pennywort آسیایی) برای مزه تندشان استفاده می شوند، مثل سالاد taboulleh.

 

 

 

 

کلمه کلیدی: بلیط هواپیما

 

 

بادمجان (wambatu) moju

 

 

یکی از مشهورترین غذاهای مهمانی سریلانکایی با مقدار زیادی تغییرات منطقه ای در آن است. این غذا یک طعم کاراملی ترش مانند دارد و معمولا با برنج سرو می شود. تکه های بادمجان تا زمانی که قهوه ای شوند، سرخ می شود و سپس با پودر چیلی، دانه های خردل زمینی، میخک، نمک، شکر و سرکه ترکیب شده و یک سس تیره خوش طعم Moju درست می شود. سپس به آن موسیرهای سرخ شده، سیر خرد شده و زنجبیل خرد شده اضافه کنید و با برنج ساده سرو کنید.

 

 

 

 

Appam (Appa)

 

 

Appam (appa) نوعی پنکیک کوچک نازک با لبه های ترد است که تهیه شده از خمیر تخمیر شده آرد برنج و شیر و آب نارگیل و کمی شکر است. این غذا در جنوب هند، در ایالت کرالا و تامیل نادو و همچنین در سریلانکا بسیار محبوب است و اغلب برای صبحانه یا شام مصرف می شود. پنکک را در یک ظرف گود آهنی – Wok – می ریزند و آنقدر آن را می چرخانند که کل مایع سطح ظرف را بپوشاند و سپس ان را سرخ می کنند و در این هنگام یک تخم مرغ در آن می شکانند تا همراه با پنکک بپزد. به طور سنتی، این غذا در خانه بر روی خاکستر پوست نارگیل پخته می شوند. به تخم مرغ چاشنی های چیلی، آب لیمو و نمک زده می شود.

 

 

 

 

آبمیوه سیب چوبی

 

 

اگر شما در یک بازار سریلانکایی راه بروید، بینی شما، شما را به قفسه سیب چوبی هدایت می کند - این یک میوه آسیایی جنوبی است که یک خمیر قهوه ای در داخل پوسته سخت دارد. این میوه مزایای سلامتی زیادی دارد و برای هضم غذا بسیار مفید است. محبوب ترین نوع استفاده این میوه در بین محلی ها زمانی است که، اسموتی سیب چوبی همراه با شکر زرد و آب باشد. حتما در تور سریلانکا این آبمیوه را امتحان کنید.

 

 

 

 

کاری جک فروت سبز (polos)

 

 

جک فروت، نرسیده و رسیده هر دو در سریلانکا، بسیار محبوب است. جک فروت سبز جوان به نام polos به قطعات کوچک بریده می شود و تا زمانی که نرم می شود در آب می جوشد. سپس با پیاز، سیر، زنجبیل و ادویه جاتی مانند دانه های خردل، زردچوبه، پودر چیلی، پودر کاری و برگ پاندان پخته می شود. شیر نارگیل باید در انتهای پخت اضافه شود و برای کاهش بیشتر مایعات باید بگذارید تمام این چاشنی های زیبا به همراه تکه های مکعبی جک فروت، بجوشد.

 

 

 

 

ماهی Ambul Thiyal (ماهی ترش کاری)

 

 

این غذای ماهی تند، در جنوب سریلانکا – در دوران قدیم – به عنوان یک روش برای حفاظت از ماهی ها بوده است. ماهی مخروطی (معمولا ماهی تن) با ترکیب ادویه جاتی از جمله فلفل سیاه، دارچین، زردچوبه، سیر، برگ پاندان و برگ های کاری استفاده می شود. مهمترین چاشنی این غذا goraka خشک شده است، که یک میوه تمبرهندی مانند است که طعم مخصوصی به ماهی می دهد. تمام مواد تشکیل دهنده با مقدار کمی آب جوش داده شده و پخته می شوند تا مایع کاهش بیابد.

 

 

 

 

Watalappan

 

 

Watalappan تحت تاثیر آشپزی مالایی، که در بین مسلمانان سریلانکا بسیار محبوب است و برای بسیاری از جشن های مذهبی شان ضروری است. این غذا، یک جور فرنی تخم مرغ بخارپز شده است که با شکر زرد Kitul، شیر نارگیل و ادویه جاتی مانند دارچین، هل و جوز تهیه می شود.

 

 

 

 

 



نظرتان را بنویسید







منو