آشنایی با هواپیمای ایرباس A320




 

آشنایی با هواپیمای ایرباس

پرواز خارجی سام سیر

 

با هواپیمای ایرباس A320 آشنا شوید:

 

شرکت هواپیمایی ایرباس دومین شرکت هواپیماسازی جهان است که همواره با رقیب سرسخت خود یعنی بوئینگ در حال دست‌وپنجه نرم کردن می‌باشد. این شرکت کار خود را در سال 1956 میلادی بعد از جنگ جهانی در قاره اروپا شروع کرد. این در حالی بود که اکثر کشورهای اروپایی کارخانه‌ها و صنایع خود را به دلیل جنگ ازدست‌داده بودند.

 

این شرکت توانست اولین هواپیمای خود را به کمک سه شرکت هواپیمایی آلمانی، فرانسوی و انگلیسی طراحی و به مرحله ساخت برساند. A300 اولین خانواده از سری هواپیماهایی است که این شرکت کار خود را با آن شروع کرده است.

 

همچنین این خانواده جزو اولین هواپیماهای پهن پیکر نیز محسوب می‌شوند که مسافران با خرید بلیط هواپیما می‌توانستند به پرواز خارجی خود برسند. هرچند این نوع هواپیما در سال 2007 از چرخه تولید خارج شد اما همچنان در ناوگان هوایی ایرلاین به فعالیت خود ادامه داده است و مسافران حتی با خرید بلیط ارزان هواپیما می‌توانند این هواپیماها را از نزدیک ببینند.

 

بعد از اتمام پروژه خانواده A300 وظیفه تأمین و ساخت قطعات این هواپیما به هرکدام از این سه شرکت محول شد ولی به دلیل خارج شدن انگلستان از این پروژه و تلاش آلمان‌ها برای افزایش دادن سهام خود و رساندن آن به 50 درصد درنهایت این شرکت توانست تحت عنوان ایرباس در سال 1970 به فعالیت خود ادامه دهد تا بتواند برای بار دیگر به مسافرانی که با خرید بلیط هواپیما خواهان پرواز خارجی بودند خدمات خود را ارائه دهد.

 

بعد از دو سال فعالیت اولین هواپیمای این شرکت وارد بازار جهانی شد تا مسافران بتوانند با خرید بلیط هواپیما در سرتاسر دنیا از خدمات این شرکت هواپیمایی بهره‌مند شوند. هرچند امروزه ایرباس در رتبه دوم جهان در این صنعت قرار دارد اما در ابتدا سرعت رشد آن بسیار پایین بوده است.

 

همچنین معرفی اولین هواپیمای این شرکت با رونمایی از هواپیما فراصوت کنکورد در یک بازه زمانی رخ داد که همین نیز دلیلی برای معرفی نشدن مناسب این شرکت هواپیمایی به جهانیان بود.

 

بعدازاین موضوع ایرباس تلاش بسیاری را برای پیشرفت این خانواده بکار برد و بعد مدتی خانواده A320 را به بازار عرضه داشت که با استقبال قابل‌توجهی برخوردار شد. طوری که مسافران با خرید بلیط هواپیما از شرکت‌های دارای این نوع هواپیما و هم‌چنین استفاده شرکت‌ها از این نوع هواپیما برای پرواز خارجی گامی بزرگ در شهرت آن برداشتند.

 

ایرباس قبل از اولین پرواز خود توانست به‌صورت قطعی 400 فروند از این هواپیما را به فروش برساند تا شرکت‌های متقاضی بتوانند از این مدل برای پرواز خارجی خود بهر ببرند.

 

همچنین وجود این نوع پرنده‌ها باعث شد تا مسافران با خرید بلیط ارزان خارجی با هزینه کمتری به گشت و گزار در جهان بپردازند. در این هواپیما از دو موتور چت استفاده‌شده که سایزهای کوچک‌تر آن نیز طراحی‌شده است که نام‌های متفاوتی دارند.

 

سیاست طراحی و ساخت این نوع هواپیما با دیگر سازنده‌ها که در حال پهن کردن و بزرگ‌تر کردن سازه‌های خود بودند در تضاد بود ازاین‌رو این نوع دارای بدنه‌ای باریک و کشیده می‌باشند که این طراحی در کاهش مصرف سوخت نقش بسزایی دارد. درنتیجه این کاهش هزینه‌ها مسافران می‌توانند با خرید بلیط ارزان هواپیما در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کرده باشند.

 

اولین هواپیما از این خانواده در سال 1987 تولید  و روانه بازار جهانی شد. ایرفرانس اولین شرکتی بود که این هواپیما را خریداری کرد. دیگر کشورهایی که بعد از ایرفرانس اقدام به خرید این نوع هواپیما کردند آمریکا و چین بودند. مسافران حتی شده با خرید بلیط ارزان هواپیما از ایرفرانس سفر خود را با این نوع هواپیما تجربه می‌کردند.



نظرتان را بنویسید







منو