چگونه در سفرهای هوایی از لخته شدن خون جلوگیری کنیم؟




 

لخته نشدن خون در سفر هوایی

خرید بلیط هواپیما سام سیر

 

جلوگیری از لخته شدن خون در سفر هوایی

 

یکی از مهم‌ترین عوامل سفر، ایمنی است. شما ممکن است برای مسافرت از وسایل نقلیه‌ی متفاوتی استفاده کنید. هر روشی چه زمینی، چه دریایی و چه هوایی خطرات خاص خودش را دارد. دانستن یکسری از نکات می‌تواند مانع از بروز مشکلات جبران‌ناپذیر شود. برای مثال در پرواز خارجی به دلیل طولانی بودن مسافت ممکن است در برخی از اندام‌های بدن خون لخته شده و اگر در زمان مناسب تشخیص داده نشده و درمان نشود امکان دارد جان مسافر به خطر بیفتد. در این مقاله قصد داریم به بررسی نکاتی بپردازیم که باید رعایت شوند تا پس از خرید بلیط هواپیما خارجی و در طول پرواز خارجی و یا داخلی بلندمدت مشکلی سلامتی شمارا تهدید نکند.

 

 

لخته شدن خون در سفر هوایی

 

اگر برای پرواز خارجی یا داخلی خود اقدام به خرید بلیط هواپیما کرده‌اید، باید بدانید که لخته شدن خون در طول پرواز امری طبیعی بوده و اکثر لخته‌های به وجود آمده پس از مدتی خود را رها کرده و مشکلی به وجود نمی‌آورند اما در برخی از مواقع باعث بروز مشکلاتی جدی در مسافرانی خاص می‌شود. قبل از خرید بلیط هواپیما خارجی حتماً این مطلب را مطالعه کنید.

هنگامی‌که یک لخته‌ی خون در دیواره‌ی داخلی یک سیاهرگ تشکیل می‌شود، بسته شدن تقریبی و یا کامل جریان خون در رگ را به همراه دارد. این عارضه که ترومبوز وریدی نام دارد و به دی وی تی نیز مشهور است، به‌طورمعمول در سیاهرگ‌های اندام تحتانی اتفاق می‌افتد و در مواردی نیز لخته خون به ریه رفته و آمبولی ریه را ایجاد می‌کند.

 

از علائم و نشانه‌های این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

به وجود آمدن تورم طولانی‌مدت و یا غیرعادی در یکدست یا پا

هنگام لمس ناحیه‌ای داشتن احساس حساسیت و یا درد ناگهانی

ملتهب و قرمز شدن رنگ پوست

با شایع‌ترین علائم این عارضه آشنا شدید درنتیجه در طول پرواز خارجی با مشاهده‌ی این موارد و یا مواردی نظیر این حالات مانند سخت شدن تنفس، تپش قلب و یا ریتم نامنظم ضربان قلب، احساس ناراحتی در ناحیه‌ی سینه و یا سرگیجه حتماً خدمه‌ی پرواز را مطلع کنید و فورا به پزشک مراجعه کنید. در صورت داشتن سابقه‌ی بیماری حتماً قبل از خرید بلیط هواپیما با پزشک خود مشورت کنید.

 

 

افرادی که بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند

 

لازم است قبل از خرید بلیط هواپیما خارجی یا داخلی نگاهی به این لیست بیندازید

افراد سالخورده مخصوصاً مسافران بالای ۶۰ سال

افراد دچار چاقی مفرط و وزن اضافه

کسانی که اخیراً عمل جراحی انجام داده‌اند و یا دارای آسیب‌دیدگی هستند.

خانم‌هایی که برای پیشگیری از بارداری از استروژن استفاده می‌کنند.

بانوان باردار و کسانی که تازگی زایمان کرده‌اند.

مبتلایان به سرطان یا افرادی که بهبودیافته‌اند.

افراد دارای سابقه‌ی خانوادگی در لخته شدن خون

افرادی که ورزش نمی‌کنند و تحرک کمی دارند.

اشخاصی که از نارسایی قلبی، سکته‌ی مغزی و غلظت خون رنج می‌برند.

افراد مبتلابه واریس

در ادامه باید اضافه کنیم که احتمال لخته شدن خون در پرواز خارجی و داخلی بسیار کم است و موارد بالا ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. اگر شما جزء یکی از گروه‌های بالا هستید و خرید بلیط هواپیما را انجام داده‌اید با ما همراه باشید تا با راه‌های پیشگیری از لخته شدن خون آشنا شوید.

 

 

جلوگیری از لخته شدن خون

 

پس از خرید بلیط هواپیما خارجی، بهترین راهکار یعنی تحرک در طول پرواز خارجی را فراموش نکنید. افرادی که حس می‌کنند مستعد ابتلا به این بیماری هستند باید هر یک ساعت یک‌بار از جای خود بلند شده و در راهروی هواپیما قدم بزنند. اگر این موضوع شمارا از خرید بلیط هواپیما منصرف می‌کند، می‌توانید هنگامی‌که روی صندلی نشسته‌اید اندام خود را حرکت دهید.برای مثال پاها، کمر، مچ پا و زانو خود را به‌طور مداوم خم کرده و حرکت دهید.

 

 



نظرتان را بنویسید







منو