مرزهای هوایی چگونه مشخص می‌شوند؟




 

چگونه مشخص شدن مرزهای هوایی

 

بلیط هواپیما سام سیر

 

مرزهای هوایی چگونه مشخص می‌شوند؟

 

برای جدا کردن چند چیز متفاوت باید خطی را بین آن‌ها در نظر بگیریم. همه‌ی ما با مفهوم مرز آشنا هستیم و می‌دانیم که همه‌ی نقاط و کشورهای روی کره‌ی زمین با استفاده از این حدومرزها از هم جدا می‌شوند. ممکن است این موضوع ذهن بسیاری از افراد را هنگام خرید بلیط هواپیما مخصوصاً بلیط خارجی درگیر خود کند که مرزهای هوایی را چگونه مشخص می‌کنند.

 

مرز یک کشور به آخرین حد قلمروی زمینی، هوایی، دریایی و حتی زیرزمینی آن کشور گفته می‌شود. تعیین مرزهای زمینی بسیار ساده و مشخص است و حتی مرزهای دریایی و زیرزمینی را هم می‌توان با استفاده از علامت‌های خاصی نشانه‌گذاری کرد، اما در آسمان پهناور و نامحدود چگونه عمل نشانه‌گذاری انجام می‌شود. با خواندن این مقاله هنگام خرید بلیط خارجی از راز مرزهای آسمانی باخبر خواهید بود.

 

قسمتی از جو بالای محدوده‌ی یک کشور را مرز هوایی آن کشور می‌‌نامند و کنترل آن باید توسط همان کشور صورت گیرد. به دلیل گسترش بسیار زیاد حاکمیت کشورها در تمامی نقاط نظیر زمین، دریا، زیرزمین و هوایی، مرزهای هر کشور در پایین‌ترین قسمت تا مرکز کره‌ی زمین و در بالاترین قسمت خود تا فضای ملی آن کشور ادامه دارد. شاید تاکنون هنگام تلاش برای پیدا کردن بلیط ارزان هواپیما به موضوع پیچیده‌ی مرزهای هوایی حتی فکر هم نکرده باشید اما باید بدانید که حتی مرزهای هوایی به‌طور کامل با موضوع هوافضا نیز متفاوت است.

 

قسمت‌ها و مناطق مختلف مرزهای هوایی تنها برای استفاده‌کنندگان از وسایل هوایی معنا و مفهوم دارد. بنابراین کاربرد آن در خریدوفروش بلیط هواپیما به‌خصوص بلیط خارجی برای این وسایل هوایی و سرنشینان و کادر پرواز است. طبق این تقسیم‌بندی‌ها، مرزها به مناطق مختلفی مانند مرزهای مراقبت شده و مرزهای مراقبت نشده تقسیم می‌شوند. پس مسئولین فروش بلیط هواپیما و کادر پرواز، با محدوده‌ی مرز هوایی و ممنوعیت و محدودیت در پرواز به‌خوبی آشنا هستند که موضوعاتی نظیر ضرورت کنترل و مراقبت هوایی  باید زیر نظر خود آن کشور باشد.

 

با در نظر گرفتن طول و عرض جغرافیایی زمین، مرزهای هوایی طبق مرزهای زمینی و دریایی مشخص‌شده و به‌وسیله‌ی مکان‌نماها محدوده یا مرز هر کشوری نشان داده می‌شود. همچنین هنگامی‌که بلیط هواپیما اعم از بلیط خارجی یا داخلی را برای سفر انتخاب می‌کنیم در آسمان در فضایی سه‌بعدی قرار می‌گیریم درنتیجه مرزها ازنظر افقی و عمودی محاسبه می‌شوند و طول و عرض و ارتفاع همه باهم برای مشخص کردن محدوده مورداستفاده قرار می‌گیرند.

 

برای مثال اگر شما برای کشوری به شکل مربع بلیط ارزان هواپیما خریده‌اید مرزهای زمینی آن را ضلع‌های مربع تشکیل می‌دهند اما برای تعیین مرزهای هوایی باید کشورها را به‌صورت مکعب مربع در نظر بگیریم. با توجه به این موضوع برای اندازه‌گیری مرز افقی، باید ۱۲ مایل را از خط ساحلی کشور موردنظر یعنی حدود ۲۲/۲ کیلومتر در نظر گرفت. برای حد عمومی قطعیت خاصی وجود ندارد اما طبق تعریفات مختلف از حدود ۳۰ تا ۱۶۰ کیلومتر را می‌توان برای حد عمودی مرزهای هوایی در نظر گرفت.

 

با در نظر گرفتن این موارد متوجه شدیم که مرزهای زمینی و دریایی برای تعیین مرزهای هوایی نقش بسزایی دارند. کشورهایی که به ابزار و فناوری مدرنی در این زمینه دسترسی دارند می‌توانند بلیط ارزان هواپیما را در اختیار مردم کشور خود قرار داده و به‌راحتی همه‌ی مرزهای فضایی را بپیمایند. همچنین طبق توافق اکثر دولت‌ها مرزهای هوایی در پایین‌ترین سطح عملی یعنی سطحی که اشیای فضایی بتوانند در مدار، سالم بمانند تعیین‌شده است و این فاصله‌ی مناسب ۱۰۰ کیلومتر از سطح زمین می‌باشد.

 

امیدواریم این مطلب برای افراد علاقه‌مند به این موضوع و مسافرانی که برای سفرهای خود بلیط هواپیما مخصوصاً بلیط ارزان هواپیما را خریداری می‌کنند جالب و مفید بوده باشد.



نظرتان را بنویسید







منو