علت پرواز هواپیماها در ارتفاع زیاد چیست؟




 

علت ارتفاع هواپیماها


بلیط خارجی سام سیر

 

آشنایی با علت پرواز هواپیماها در ارتفاع زیاد

 

چگونگی پرواز و ارتفاعی که هواپیما در آن پرواز می‌کند دغدغه‌ی مسافران نیست. معمولاً مسافران به فکر تهیه بلیط ارزان هواپیما و سفری راحت و به‌یادماندنی هستند. البته ناگفته نماند که انسان‌ها حس کنجکاوی دارند و ممکن است برای خیلی از افراد سؤال شود که هواپیما در چه ارتفاعی پرواز می‌کند. بیشتر افراد دراین‌باره اطلاعی ندارند. بدانید که هواپیماها در حدود 35 هزارپا پرواز می‌کنند. در این مقاله نکات جالب گفته‌شده پس با ما همراه باشید.

 

 

چرا هواپیماها در ارتفاع خیلی بالا پرواز می‌کنند؟

 

 

برخی از افراد فکر می‌کنند که جواب این سؤال خیلی راحت است: هرچقدر ارتفاع بیشتر بهتر! ولی این‌گونه نیست قطعاً دلایل علمی برای آن وجود دارند. برای مثال یکی از این دلایل این است که هواپیما هرچقدر در ارتفاع بیشتری پرواز داخلی یا خارجی کند هوا رقیق‌تر است و هواپیما راحت‌تر و سریع‌تر حرکت می‌کند و همچنین سوخت کمتری مصرف می‌کند و درنتیجه پول کمتری صرف می‌شود و بلیط ارزان هواپیما به مسافران ارائه می‌شود. بنابراین ارتفاع صحیح برای پرواز، حدود 35 تا 42 هزارپا است.

 

نکته دیگری که وجود دارد این است که ارتفاع هواپیما به وزن آن نیز بستگی دارد؛ زیرا این ارتفاع به‌اندازه‌ای بالا است که اکسیژن لازم برای سوخت هواپیما را پراکنده کند و به‌اندازه‌ای پایین است که در آن بیشترین اندازه مقاومت هوا وجود داشته باشد به همین دلیل هواپیمای سنگین در ارتفاع پایین و هواپیمای سبک در ارتفاع بالا پرواز داخلی یا خارجی می‌کند.

 

 

پرواز بر فراز ابرها

 

 

پیتر تِری که 30 سال خلبان هواپیما مسافربری است چنین می‌گوید: هر هواپیما متناسب با وزن خود ارتفاع خاص خود را دارد که دلیل آن به حداقل رساندن هزینه‌های سوخت است که این کار باعث می‌شود بلیط ارزان هواپیما وارد بازار شود. برای نمونه هواپیماهای کنکورد در ارتفاع 50 تا 60 هزار پایی پرواز داخلی یا خارجی انجام می‌دهند که هواپیمایی تا حالا در این ارتفاع نتوانسته پرواز کند. خلبان شرکت ایر کانادا به نام داگ موریس معتقد است هر چه ارتفاع بالاتر باشد بهتر است زیرا که هوا رقیق‌تر است و به هواپیما کشکش کمتر وارد می‌شود. در حقیقت توازنی بین مصرف سوخت و نیروی هواپیما وجود دارد.

 

 

 

هوا در آن ارتفاع چگونه است؟

 

پرواز داخلی یا خارجی‌ای که هواپیماها انجام می‌دهند چون در ارتفاع هزاران پایی است، از هوای آلوده‌ای که مردم روی زمین با آن مواجه‌اند، خبری نیست. گمان کنید بر روی صندلی هواپیما نشسته‌اید و تا زمان رسیدن به‌قصد هیچ‌چیز جز ابرهای زیبا نمی‌بینید. البته ممکن است چند قطره باران نیز در بعضی موارد مشاهده کنید. ( پس سعی کنید در هنگام خرید بلیط ارزان هواپیما یا بلیط معمولی صندلی اتان در کنار پنجره باشد) در حقیقت این ارتفاع که تروپوسفر است جزو نزدیک‌ترین لایه به اتمسفر است، این ارتفاع مکانی به‌منظور ایجاد بیشتر پدیده‌های جوی است. این ارتفاع به دلیل اینکه اندازه‌ی آن به 36 هزارپا می‌رسد، ارتفاعی است که بیشتر احتمال دارد باران و بادهای سنگین را مشاهده کنید. هواپیماها، پرواز در استراتوسفر را که از تکان‌های کمتری برخوردار است بیشتر ترجیح می‌دهند.

 

 

اجتناب از ترافیک شدید

 

پرواز داخلی یا خارجی هواپیماها در ارتفاع بالا یک دلیل دیگر نیز دارد آن‌هم این است که از ترافیک دیگر هواپیمای سبک مثل هلی‌کوپترها و پرندگان که ارتفاع پروازشان پایین است، دور می‌شوند. این نکته را نیز بدانید که هواپیمای سبک از کابین های پرفشار برخوردار نیستند به همین دلیل در ارتفاع زیر 10 هزار پایی پرواز می‌کنند. در پرواز داخلی یا خارجی در ارتفاع زیاد خلبان برای حفظ هوشیاری خود از ماسک اکسیژن استفاده کند.

 

 

در هنگام بروز موقعیت اضطراری چه اتفاقی می‌افتد؟

 

در حالتی که در پرواز داخلی یا خارجی  در ارتفاع 35 هزار پایی اتفاقی برای هواپیما بیفتد؛ مثلاً قدرت یکی از موتورهای خود را از دست بدهد، در این ارتفاع کار خلبان دشوارتر می‌شود ولی در ارتفاع 10 پایی آن‌قدر کنترل آن دشوار نیست. ممکن است احمقانه به نظر برسد ولی بدانید که اگر قدرت دو موتور هواپیما نیز از کار بیفتد هواپیما با ایمنی کامل می‌تواند فرود بیاید. پس در زمان انتخاب بلیط ارزان هواپیما یا بلیط معمولی هواپیما برای وسیله حمل‌ونقل سفر خود استرس سقوط هواپیما را نداشته باشید.

برای خواندن مطالب بیشتر می توانید به سایت آژانس هواپیمایی سام سیر بروید. 

 

هوا در این ارتفاع چقدر سرد است؟

 

هرچقدر که ارتفاع بیشتر باشد دمای هوا نیز سردتر می‌شود. چنانچه دمای هوا در سطح زمین 20 درجه سانتی‌گراد باشد، در ارتفاع 40 هزار پایی منفی 57 است و همین‌طور در 35 هزار پایی منفی 54 خواهد بود.

 



نظرتان را بنویسید







منو