آشنایی با انواع سوخت‎هایی که در هواپیما استفاده می‎شود. (بخش دوم)




انواع سوخت های هواپیما

بلیط هواپیما سام سیر

 

آشنایی با انواع سوخت‎هایی که در هواپیما استفاده می‎شود. (بخش دوم)

 

برای به پرواز درآمدن این غول‎های آهنی از سوخت‎های مخصوص استفاده می‎شود که با استفاده از آنها هواپیماها قدرت پرواز کردن را بدست خواهند آورد و مسافرانی را که با تهیه بلیط داخلی و خارجی قصد انجام پرواز خارجی و داخلی دارند را به مقاصد مورد نظرشان خواهند رساند.

 

در این مطلب به ادامه ی معرفی برخی از سوخت‎های هواپیما خواهیم پرداخت که به کمک آنها هواپیماها به پرواز در خواهند آمد و افراد می‎توانند با تهیه بلیط ارزان هواپیما از آنها استفاده کنند.

 

 

سوخت JP3

 

بهد از دوسال در سال 1947 این نوع سوخت طراحی و ساخته شد و در اختیار هواپیماها قرار داده شد تا مسافرانی را با بلیط هواپینا قصد سفر دارند را به مقاصد مورد نظرشان برساند. در این نوع سوخت از 65 الی 70 در صد از بنزین استفاده شده است و مابقی آن را نفت تشکیل میدهد. در این سوخت از بنزین بیشتری استفاده شده است و همین موضوع سبب شده تا دیگر هواپیماها در روشن کردن موتورهای خود در هوای سرد مشکلی نداشته باشند.

 

همچنین هواپیماهایی که از این سوخت استفاده میکردند در روشن کردن موتور در ارتفاعات نیز از مشکل کمتری برخوردار بودند. با استفاده از این نوع سوخت مسافرانی که با بلیط داخلی و خارجی قصد انجام پرواز خارجی و داخلی را داشتند با خیالی آسودهتر از هواپیماها استفاده میکردند تا به مقاصد خود برسند. یکی از مشکلات اصلی این نوع سوخت آن بود که تمایل زیادی به بخار شدن داشت و در موقعی سبب خاموش شدن موتور هواپیما میشد.

 

 

سوخت JP4

 

این سوخت که در ساخت آن از 65 درصد گازوئیل و 35 درصد بنزین استفاده شده است در سال 1951 طراحی و ساخته شده است. این نوع سوخت از فشار تبخیر بسیار پائینی برخوردار بود و بین 2 تا 3 درصد فشار را دارا بود. این کاهش فشار در تبخیر سبب میشد که این سوخت در تانک تبخیر نشود و موتور بر اثر تبخیر شدن سوخت خاموش نگردد.

 

 

سوخت JP5

 

این نوع سوخت نسل بعدی سوخت هواپیما بوده است که از نقطه اشتعال بسیار بالایی برخوردار بود و میزان تبخیر آن بسیار پائین بود. هواپیماهایی که از این سوخت استفاده میکردند مشکل روشن نشدن موتور در ارتفاعات را نداشتند و در زمینه بهبود چشمگیری داشتهاند.

 

 

JP6 

 

این سوخت نسل ششم از سوختهای هواپیما میباشد که برای این وسیله نقلیه به بازار ارائه شد. این نوع سوخت برای هواپیماهایی طراحی شده است که از موتورهای جت استفاده میکنند و سرعت مافوق صوت دارند و مسافرانی را که با بلیط ارزان هواپیما قصد سفر دارند با سرعت زیادی به مقصد مورد نظرشان میرسانند.

 

این سوخت مورد استفاده در دماهای پائین میباشد زیرا نقطه انجماد آن 65- درجه فارنهایت است ور از این رو در ارتفاعات بالا نیز قابل استفاده میباشد. بسیاری از هواپیماهایی که مسافرانی را که با بلیط داخلی و خارجی قصد انجام پرواز خارجی و داخلی را دارند جابجا میکنند از این نوع سوخت بهره میبرند.

 

 

 JP7 

 

در صورتیکه یک هواپیما برای انجام ماموریتهای ویژه انتخاب شود از این نوع سوخت در آن استفاده میشود. در برخی از موارد از این نوع سوخت در هواپیماهای نظامی نیز مورد استفاده قرار میگیرد. بدلیل کیفیت بالا در این سوخت این مورد جایگزین مناسبی برای سوخت هواپیما میباشد.

 

در سال 1995 سوخت شماره 8 جایگزین سوخت شماره 4 شد. این اقدام توسط نیروی هوایی آمریکا صورت گرفت. از مشخصات این نوع سوخت میتوان به نقطه اشتعال بالا، بقاپذیری بیشتر و میزان ترکیبات سرطانزا کمتر اشاره کرد. در بسیاری از هواپیماهایی که افراد با استفاده از بلیط ارزان هواپیما از آنها بهره میبرند از این نوع سوخت استفاده میشود. این نوع سوخت ساختاری شبیه به LP5 دارد اما نقطه اشتعال پائینتری دارد.

 

این سوخت دارای نکات منحصربفردی بوده است که تا سال 2025 در خدمت نیروی هوایی آمریکا قرار گرفته است. سوخت شماه 9 از ترکیبات مختلفی استفاده شده است که برخی از آنها عبارتند از بازدارنده انجماد آب درون سوخت، بازدارنده خوردگی موتور که توسط سوخت رخ میدهد، روان کننده و مواد ضد الکتریسیته ساکن.

 

امروزه در بسیاری از هواپیماهای مسافربری که مسافرانی را که با بلیط داخلی و خارجی قصد انجام پرواز خارجی و داخلی دارند را منتقل میکنند از این نوع سوخت استفاده میشود.

 

در این نوع سوخت از بنزین که مادهای سرطانزا و هگزان که ماده سمی است و از نقطه اشتعالپذیری بالا و بقاپذیری بیشتری نیز برخوردار است کمتر استفاده شده است. به دلیل داشتن مزیتهای ذکر شده در بالا و پارهای دیگر از مسائل این نوع سوخت مورد توجه افراد زیادی به عنوان سوخت هواپیما قرار گرفته است.

برای مشاهده چارترهای لحظه آخری آنلاین با تخفیف 8%، روی بلیط داخلی کلیک نمایید.



نظرتان را بنویسید







منو