تفاوت رنگ پاسپورت های مختلف چه علتی دارد؟




 

رنگ پاسپورت ها

 

بلیط هواپیما سام سیر

 

تفاوت رنگ پاسپورت های مختلف چه علتی دارد؟

 

اول از همه باید بدانید رنگ جلد پاسپورت به وسیله ی مقامات هر کشوری انتخاب می شود به همین دلیل رنگ پاسپورت در هر کشوری با کشور دیگر متفاوت است. هر رنگی که برای پاسپورت یک کشور انتخاب می شود حتما دلیل خاصی داشته است.

 

 

پاسپورت چیست؟

 

پاسپورت یک اوراق هویتی است که هر دولتی برای شهروندان خود در نظر می گیرد تا بتوانند با استفاده از آن در سطح بین المللی با بلیط هواپیما و پرواز خارجی رفت و آمد داشته باشند. محتوای همه ی پاسپورت ها عبارت است از مشخصات فرد، اطلاعات بیومتریک، صفحه های مخصوص برای ثت مهر ورود و خروج و ویزا و ... . احتمالا برای شما هم این سوال پیش آمده است که چرا رنگ پاسپورت هر کشور با کشور دیگر متفاوت است و اصلا این تفاوت رنگ به چه خاطر است و یا بر چه اساسی رنگ پاسپورت را انتخاب می کنند؟

 

برای انتخاب رنگ پاسپورت فقط چهار رنگ قرمز، آبی، سبز و مشکی وجود دارد که همه ی کشور ها باید یکی از این چهار رنگ را انتخاب کنند. جالب است بدانید رنگ پاسپورت برای هر کشور نماد آن محسوب می شود چون با توجه به معیارهای فرهنگی، مذهبی و سیاسی انتخاب می شود. هر رنگی دارای طیف های مختلفی است که همه کشورها با توجه به آن رنگ مورد نظر را انتخاب می کنند تا مردم بتوانند با بلیط هواپیما و پرواز خارجی به سایر نقاط جهان سفر کنند.

 

رنگ سبز نماد مذهب است و بیشتر برای کشورهای مسلمان و کشورهای غرب آفریقا مورد استفاده قرار می گیرد.

 

رنگ قرمز نماد اتحاد است و اکثر کشورهای جهان و اعضای اتحادیه اروپا از آن استفاده می کنند.

 

رنگ آبی نماد دنیای جدید است و در قاره آمریکا استفاده می شود.

 

رنگ مشکی نماد فرهنگی دارد که کشورهای کمی از آن استفاده می کنند.

 

 

پاسپورت سبز

 

رنگ سبز به نشانه ایمان است به همین دلیل اکثر کشورهای مسلمان این رنگ را برای پاسپورتی که مردمشان با بلیط هواپیما و پرواز خارجی سفر کنند انتخاب کرده اند. دلیل انتخاب این رنگ این است که پیامبر اسلام علاقه زیادی به رنگ سبز داشته است و حتی در آیات 30 و 30 سوره کهف در قرآن نیز به جایگاه بالای رنگ سبز اشاره شده است:

 

آن‌ها در اين بهشت‏‌ها به زيورهايى از دستبندهاى طلا آراسته می‌شوند، و لباس‏‌هاى سبزفام از سندس و استبرق مى‌پوشند...

 

علاوه بر کشورهای مسلمان کشورهای غرب آفریقا مثل نیجریه، غنا، سنگال و ... هم از این رنگ برای پاسپورت استفاده کرده اند.

 

 

پاسپورت قرمز

 

رایج ترین رنگ پاسپورت در تمام جهان رنگ قرمز است. همه ی کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا هستند به جز کرواسی برای نشان دادن اتحاد و همبستگی رنگ قرمز تیره را برای پاسپورت شهروندانی که قصد سفر با گرفتن بلیط هواپیما و پرواز خارجی چارتر را دارند انتخاب کرده اند. ناگفته نماند در سال 2019 انگلستان رنگ پاسپورت خود را از قرمز تیره به آبی تیره تغییر داد.

 

به غیر از کشورهای اتحادیه اروپا دو کشور کمونیستی روسیه و چین هم پاسپورت هایی به رنگ قرمز دارند. اما دو کشور کوبا و لائوس که کمونیستی هستند رنگ پاسپورتشان آبی تیره است به همین خاطر نمی توان آن را همه کشورها نسبت داد.

 

 

پاسپورت آبی

 

دومین رنگ پاسپورت رایج در دنیا رنگ آبی است که نشانه ی دنیای جدید می باشد. این رنگ پاسپورت برای شهروندان قاره آمریکا مثل ایالات متحده آمریکا، کانادا، برزیل، کاستاریکا و ... مورد استفاده قرار گرفته است و با استفاده از آن می توانند بلیط هواپیما بخرند و با پرواز خارجی به سایر کشورها سفر کنند.

 

 

پاسپورت مشکی

 

کمیاب ترین رنگ پاسپورتی که می توان در دنیا پیدا کرد رنگ مشکی است. در تمام دنیا فقط چند کشور مثل تاجیکستان، مالاوی، دومینیکن، ترینداد و توباگو از ان رنگ برای پاسپورت شهروندانشان استفاده می کنند. رنگ پاسپورتی که شهروندان نیوزلند با استفاده از آن بلیط هواپیما گرفته و با پرواز خارجی سفر می کنند نیر مشکی است که ریشه ی فرهنگی دارد و رنگ ملی این کشور است.



نظرتان را بنویسید







منو