حجاب در قطر اجباری است؟




 

 

دین رسمی کشور قطر اسلام است، اگرچه به اندازه سایر کشورهای مسلمان محافظه کار نیست، اما قطر نیز به عنوان یک کشور اسلامی استانداردهای خاص خود را دارد. بنابراین از گردشگران تور قطر انتظار می رود این قوانین را در طول سفر خود رعایت کنند. اگر شما نیز علاقمند به سفر با تور قطر هستید، این مقاله شما را برای داشتن یک پوشش استاندارد راهنمایی خواهد کرد. با ما همراه باشید تا شما را با قوانین حجاب در قطر به طور کامل آشنا کنیم. 

کلیات قوانین حجاب در قطر

استاندارد دقیق پوشش در دوحه و سایر شهرهای قطر به این بستگی دارد که در چه محیطی قرار دارید. به عنوان مثال نحوه پوشش زنان متناسب با اینکه در مکانی عمومی هستند یا خصوصی متفاوت خواهد بود. همچنین با توجه به اینکه در یکی از بهترین هتل های قطر هستید یا در یک استراحتگاه ساحلی خصوصی یا تصمیم گرفته اید که به یکی از مراکز خرید معروف یا بازار شلوغ در شهر بروید، استاندارد پوششی شما فرق خواهد کرد. 

قوانین حجاب در قطر مانند سایر کشورهای اسلامی سختگیرانه نیست. اما زنان گردشگر باید سینه ها، شانه ها و پاهای خود را از قسمت زانو به بالا بپوشانند. همچنین مردان نیز باید از پوشیدن پیراهن های بدون آستین یا شلوارک های خیلی کوتاه در مکان های عمومی خودداری کنند. قطر یک کشور اسلامی است و فرهنگ لباس پوشیدن آن تا حدی متاثر از قوانین اسلامی است. پس باید در نحوه پوشش خود دقت کرده و به فرهنگ عامه مردم احترام بگذارید. به عنوان مثال حضور با مایو یا لباس های خیلی باز چه برای مردان و چه زنان خارج از محدوده ساحلی پسندیده نیست.

پوشش اصلی مردان و زنان قطری

مانند اکثر شهر های جنوبی ایران، مردم محلی لباس های سنتی خود را می پوشند. این لباس سنتی برای مردان قطری به شکل پیراهن بلند روشن است که تمام بدن را تا مچ پا و کل دست را می پوشاند. همچنین با یک شال بلند در طرح های مختلف سر خود را مثل عمامه می پوشانند تا از نور مستقیم آفتاب جلوگیری کنند.

لباس محلی زنان قطری به شکل یک عبای تیره رنگ بلند است با این تفاوت که گشادتر از لباس مردان دوخته می شود. زنان نیز با شال یا روسری های بلند موهای خود را می پوشانند. در تور قطر شاهد زنان محلی سنتی تر نیز خواهید بود که کل صورت خود را به جز چشمها با نقاب یا شال سر پوشانده اند. البته پوشیدن نقاب دیگر به اندازه گذشته در بین مردم به خصوص ساکنان دوحه پایتخت قطر رایج نیست.

قوانین پوشش گردشگران در تور قطر

گردشگران ملزم به رعایت حجاب مانند افراد محلی نیستند. همچنین هیچ اجباری برای پوشش موی سر زنان وجود ندارد. با این حال رعایت برخی نکات مثل عدم پوشیدن لباس های یقه باز یا پیراهن های خیلی کوتاه در مکان های عمومی توصیه می شود. چرا که دولت حاکم قطر از گردشگران تقاضا دارد تا در حین تردد در شهر مطابق قوانین صادره از سوی مقامات دولتی، در خصوص اخلاق عمومی و رعایت سنت های ملی و آداب و رسوم قطر رفتار کنند. 

البته ناگفته نماند که برخی از مکان های گردشگری نظیر مسجد ها و موزه های اسلامی، قوانین سخت گیرانه تری نسبت به جاذبه های طبیعی برای پوشش دارند و بدون حجاب کامل، زنان حق ورود به این مکان ها را ندارند. به این نکته توجه کنید که اگر در طول سفر از طرف ماموران دولتی مثل پلیس در خصوص پوشش تذکراتی دریافت کردید، بحث نکنید. تنها کاری که به شما توصیه می کنیم انجام دهید، عذرخواهی و ادامه به سفر است. همچنین قوانین پوشش در ماه رمضان در قطر اهمیت بیشتری پیدا می کنند. 

قوانین پوشش زنان در تور قطر 

اگر چه گفته شد قوانین پوششی قطر برای توریست ها خیلی سرسختانه نیست، اما بهتر است پیش از سفر با تور قطر برخی از نکاتی که در ادامه ذکر می کنیم توسط گردشگران زن با حساسیت بیشتری دنبال شود:

  1. حتما در مکان‌های عمومی زانوها و شانه های خود را بپوشانید.

  2. مهم نیست که شلوار یا دامن بر تن دارید. بهتر است قسمت لخت پای خود را با استفاده از جوراب های شلواری بپوشانید.

  3. پوشیدن یک تی شرت یا بلوز معمولی به شرطی که یقه بسیار بازی نداشته باشد قابل قبول خواهد بود. اما لطفا به سمت گزینه هایی نظیر تاپ یا شلوارک کوتاه نروید.

  4. از پوشیدن لباس‌های چسبناک و تنگ خودداری کنید. هرچند به دلیل آب و هوای گرم این نحوه پوشش بهترین انتخاب خواهد بود.

  5. نیازی به پوشش موی سر با روسری، کلاه و یا هر چیز دیگری  نخواهید داشت.

  6. همچنین از لحاظ شرایط هوایی توصیه می شود لباس هایی از جنس نخ، کتان و ابریشم انتخاب کنید. بهتر است لباس های سبک و گرم نیز به همراه داشته باشید. زیرا جاذبه های گردشگری قطر به دلیل وجود آفتاب سوزناک معمولا سرپوشیده هستند و با استفاده از خنک کننده های قوی سرد می شوند. 

قوانین پوشش در پارک‌های آبی یا سواحل قطر

هر چند مقامات کشور قطر قوانین سختگیرانه ای را در مکان های عمومی و خیابان ها از لحاظ پوششی برای گردشگران وضع کرده است، اما در پارک های آبی و سواحل می توانید پوشش دلخواه خود را داشته باشید. پوشیدن مایو و لباس های باز برای زنان در محدوده این مکان ها آزاد است. البته توصیه می شود اگر تمایل به شنا در آب را ندارید، یک پارچه حریر روی مایو خود بپوشید.

همچنین فراموش نکنید که به هیچ وجه نباید با مایو در مکان‌های عمومی ظاهر شوید. لباس شنا خود را بعد از رسیدن به ساحل مدنظر بر تن کنید و از پوشیدن آن در طول مسیر بپرهیزید. همچنین بیشتر سواحل قطر دارای تابلوهایی هستند که حداقل لباس مورد تایید را نشان می دهد. آشنایی با قطر به شما کمک می‌کند تا از  قوانین و دستورالعمل‌های مقامات دولتی بهتر پیروی کنید و در طول سفر به مشکل نخورید. 

سخن پایانی

با توجه به موارد گفته شده میتوانید از طریق دفاتر یا سایت های گردشگری مجاز و معتبر همچون سام سیر سفر خود را برنامه ریزی کنید و در زمان مد نظر، تور قطر را انتخاب کنید.



نظرتان را بنویسید







منو