رویه و مقررات صدور بلیط هواپیما




مقررات صدور بلیط هواپیما

قوانین خرید بلیط هواپیما

 

 

رویه و مقررات صدور بلیط هواپیما

 

قوانین عمومی صدور بلیط هواپیما

 

مسافران هواپیما به سه دسته تقسیم می‌شوند: دسته‌ی 1 بزرگ‌سالان (افرادی که بالای 12 سال هستند)، دسته‌ی 2 خردسالان (افرادی که بین 2 تا 12 سال سن دارند)، دسته‌ی 3 نوزادان ( افراد زیر 2 سال). خریداران بلیط هواپیما علاوه بر اینکه بر اساس سن دسته‌بندی می‌شوند بر اساس شرایط خاص نیز دسته‌بندی می‌شوند این گروه‌ها عبارت‌اند از: افرادی که به خدمات خاص احتیاج دارند (بیماران، معلولین، کودکان بی همراه و...) و مسافرانی که درخواست‌های به خصوصی دارند مثل غذای خاصی که در صورت وجود شرایط در پروازهای طولانی ارائه می‌شود. تمامی این دسته‌ها بایستی قبل از خرید بلیط هواپیما اطلاعات مربوطه را کامل پر کنند.

 

 

بلیط هواپیما برای خردسال و نوزاد

 

برای مسافران خردسال و نوزاد هم بعد از خرید بلیط هواپیما باید بلیط صادر شود، هزینه خرید بلیط هواپیما برای خردسالان در پرواز داخلی 50% و در پرواز خارجی 75%، هزینه خرید بلیط هواپیما برای بزرگسالان طبق شرایط خودش محاسبه می‌شود، و هزینه خرید بلیط هواپیما برای نوزادان 10% بلیط بزرگ‌سالان است.

نکته: بعد از شناورسازی نرخ فروش بلیط هواپیما در 25 خرداد 1393، هزینه خرید بلیط هواپیما برای خردسالان در برخی ایرلاین‌ها 75% قیمت بلیط بزرگسال محاسبه می‌شود.

مسافری که به همراه خود دو نوزاد دارد نمی‌تواند بر اساس قوانین و ایمنی سفر به‌تنهایی همراه با دو نوزاد سفر کند، مگر اینکه یکی از نوزادها توانایی نشستن بر روی صندلی را داشته باشد چون ازنظر ایمنی یک نفر نمی‌تواند دو نوازد را در آغوش بگیرد. بنابراین هزینه خرید بلیط هواپیما برای نوزادی که قرار است روی صندلی بنشیند 50% محاسبه می‌شود.

 

 

مفقود شدن بلیط هواپیما

 

مفقود شدن بلیط هواپیما کاغذی شرایط دارد، آسان‌ترین راه به‌منظور سفر کردن در همچین شرایطی رفتن به ایستگاه شرکت هواپیمایی که خرید بلیط هواپیما ازآنجا صورت گرفته و اعلام سفر شما در فرودگاه مبدأ است. در این شرایط بلیط جدید با توضیحاتی درباره‌ی مفقودی به‌منظور سفر شما صادر می‌شود و باید یک‌بار دیگر هزینه خرید بلیط هواپیما را به‌صورت یکجا پرداخت کنید و پس‌ازاینکه به شهر مقصد رسیدید با مراجعه به دفتر مرکزی شرکت هواپیمایی می‌توانید بهای پرداختی را دریافت کنید.

 

حتماً بخوانید: آیا بلیط هواپیما کاغذی لازم است

 

درباره‌ی بلیط های الکترونیکی در صورت مفقود شدن این‌چنین نیست و شما این امکان را دارید بدون اینکه پرینت بلیط هواپیما را داشته باشید و تنها با ارایه کارت ملی یا شناسنامه و کد رزرو  بلیط هواپیما را دریافت کنید.

 

 

تأخیر یا لغو پرواز خارجی و داخلی

 

درزمانی که پرواز به‌وسیله‌ی شرکت هواپیمایی به خاطر هر چیزی لغو شود و یا با تأخیر بیشتر از دو ساعت همراه باشد، شخص می‌تواند با مراجعه به دفتر موجود در فرودگاه و اعلام شرایط به وجود آمده، سفر خود را کنسل کند و همه‌ی هزینه خرید بلیط هواپیما را دریافت کند ولی اگر از قبل مسافر را از تأخیر پرواز از طریق تماس توسط شرکت هواپیمایی یا ایرلاین‌ها مطلع کرده باشند؛ شخص اجازه کنسل کردن بلیط هواپیما و دریافت مبالغ پرداخت‌شده را ندارد.

 

حتماً بخوانید: تأخیر در پرواز خارجی و داخلی

 

 

صندلی اضافه ‌زمان خرید بلیط هواپیما

 

چنانچه مسافری قصد داشته باشد کالای سنگین، بزرگ، حساس و ارزشمندی را با خود به داخل هواپیما بیاورد (اشیای تزیینی گران‌بها، آلات موسیقی حساس و ...) با پرداخت هزینه خرید بلیط هواپیما که با نرخ بزرگسال محاسبه می‌شود، امکان‌پذیر است. ناگفته نماند که نباید حجم کالا بیش‌ازحد بزرگ باشد و به‌آسانی روی صندلی جا شود. خرید بلیط هواپیما دوم برای افرادی از جثه‌ی بزرگ برخوردارند نیز امکان‌پذیر است.

 



نظرتان را بنویسید







منو