چقدر از تاریخچه‌ی شب یلدا می‌دانیم؟




شب یلدا

شب یلدا سام سیر

 

شب یلدا در میان ایرانیان

 

چقدر از تاریخچه‌ی شب یلدا می‌دانیم؟

 

هزاران سال است که طولانی‌ترین شب سال، یلدا این جشن باستانی با رنگ و بوی اصیل آریایی و ایرانی در اکثر کشورهای آسیای مرکزی برگزار می‌شود. آنچه همه ما از شب یلدا به خاطر داریم طعم انار و هندوانه و تخمه شکستن‌ها و قصه‌خوانی‌ها می‌باشد که البته در سال‌های اخیر رنگ و طبعی متفاوت‌تر پیداکرده است.

 

 

بریم به استقبال شب یلدا

 

فلسفه شب یلدا

 

یلدا از غروب آخرین شب پاییز و اولین روز زمستان آغاز و پایان می‌گیرد. در داستان‌های دین باستانی زرتشت گفته‌شده که در اوایل آخرین شب پاییز اهریمن بیدار و قدرتمند دنیا را مدیریت می‌کند و با شروع سپیده‌دم صبح اهورا مزدا روشنی را نوید می‌بخشد.

میترا الهه روشنایی و آفتاب روشنی و گرمابخش روزهای زمستان در صبح یلدا رو برمی‌گشاد و زمستان فصلی از بازی رنگ سپید و درخشش طلایی آفتاب می‌کند.

 

یلدا از آن نظر بلندترین شب سال شده چون اهریمن و دوستانش در ساعات اولیه تاریکی شب بر دنیا حکمرانی می‌کنند.

 

 

در شب یلدا چه بخوریم؟/ خوراکی‌های شب یلدا

 

یکی از شیرین‌ترین فستیوال‌های ایرانیان از باستان تا الآن شب یلدا است. هر خوراکی بامعنا و اشاره‌ای خاص بر سر خوان‌های ایرانی ظاهر می‌شود. انار با شکل دوار مانند و رنگ سرخ و دانه‌های سفید نشان‌دهنده‌ی چرخه‌ی زندگی و سرخی طلوع خورشید و پاکی زندگانی هستند. هندوانه مرهمی تابستانی برای گرما بخشی به زمستان است و انواع شیرینی‌های دوست‌داشتنی ایرانی نماد دل‌نشینی دنیا در کنار عزیزان خواهد بود.

 

در فرهنگ ایران باستان و آیین زرتشت صبح روز یلدا یعنی اولین روز زمستان به " خرم روز" معروف است. روزی که اهورا مزدا بر اهریمن پیروز می‌شود و شعاع آفتاب بر دشت‌های سبز می‌درخشد.

 

 

جشن یلدا و کریسمس

 

در قدیم‌الایام شب یلدا و تولد حضرت مسیح به‌صورت یکجا برگزار می‌شد، این به دلیل تطابق زمانی دو رویداد بوده، در حال حاضر هم شب یلدا و جشن کریسمس با فاصله‌ی کمی از هم توسط ایرانیان و مسیحیان برگزار می‌شود.

 

 

یلدا در چه کشورهایی برگزار می‌شود؟/ یلدا در هفت کشور آسیایی

 

این جشن باستانی در کشورهای آسیای مرکزی مثل ایران، آذربایجان، افغانستان، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ارمنستان با ویژگی‌های خاص فرهنگی هر کشور برگزار می‌شود.

برگزاری جشن و سرور و خیریه‌ها برای شریک کردن همه در یک شادی همگانی از رسوم زیبا و تحسین‌برانگیز یلدایی‌ها می‌باشد.

 

چه خوب است که در این شب به یاد افراد نیازمندی که مثل همه‌ی ما در انتظار شب یلدا هستند هم باشیم.

 

 

یک اتفاق جالب در شب یلدا

 

در ایران باستان رسم بر این بوده که پادشاه لباس ساده می‌پوشید و در میان مردم می‌رفت و شخصی از مردم در لباس شاه بر روی تخت سلطنت می‌نشسته، این یک بازی جالب برای مردم و هماهنگی پادشاه و مردم حتی برای یک شب بوده است.

 

 

جشن یلدا و شاهنامه خوانی

 

مرسوم بوده که در شب یلدا شاهنامه ورق به ورق خوانده می‌شده و داستان‌های رستم و سهراب و اسفندیار با هنرنمایی نقال و مرشد به تصویر کشیده می‌شد، پیرو جوان و کوچک و خرد دست بر زیر چانه مبهوت شاهنامه‌خوانی‌ها می‌شدند. اما امروزه این سنت به‌غیراز بعضی محافل فرهنگی و هنری چندان موردتوجه قرار نمی‌گیرد.

 

 

 برگزاری تورهای شب یلدا

 

با رشد گردشگری در سال‌های اخیر، تورهای شب یلدا در سطح فعال و محبوب مسافرین را به مناطق مختلف و مناسب می‌برند، مناطق ییلاقی اطراف هر شهر معمولاً مقصد تورهای شب یلدا هستند. در این تورها غریبه و آشنا گرد هم بر سر یک سفره تخمه می‌شکنند و انار دان می‌کنند و از خاطرات حرف می‌زنند. یکی از بهترین‌ها، تور شب یلدا ابیانه با جذابیت‌های آن روستای بومی و هنری است.

 

 

یلدا گردی در میان بومیان

 

یکی از کارهای خوب برای هیجان انگیزها، گشت‌وگذار در میان اقوام مختلف و مشاهده رسوم مختلف در میان اقوام بومی داخلی و خارجی است. هر قبیله‌ای مثل بختیاری و قشقایی در ایران و یا اقوام تاجیک فلسفه و سبک و سیاقی خاص در پشت یلدای طولانی خوددارند.

 

 

شب یلدا در تورهای خارجی

 

هم فال است و هم تماشا

 

وسعت صنعت توریسم به برگزاری تورهای مناسبتی هم رسیده، شاید برای مخاطبین جالب باشد که بدانند شب یلدا در تور باکو آذربایجان چطور به صبح می‌رسد. این تورها معمولاً با برنامه‌ریزی اقامت سه یا چهار شب اجرا می‌شوند و انتخابی مناسب و به‌صرفه برای اهل سفرها خواهد بود، هم تجربه‌ی یک سفر با هواپیما است و هم خارج از مرزهای کشور.

 

 

یلدا، رویدادی با خاطرات بلند

 

یلدا فرصت خوبی برای دورهمی های خانوادگی و یا دل به سفر زدن است. یلدا یک تجربه است، تجربه‌ای از جنس ایران باستان، یلدا نام ایران کهن را بر دوش می‌کشد و ازاین‌رو به طولانی‌ترین و یکی از محبوب‌ترین شب‌های سال نام‌گرفته است. یلدا شبی است برای اندیشیدن به فلسفه‌ی عجیب و پر از برکت، شبی که در لابه‌لای کاسه‌های انار و صدای خندیدن زن‌های فامیل و چاق‌سلامتی مردان و بازیگوشی کودکان به چیزی فراتر از باهم بودن می‌رسد، به برکت، به طلوع روشنایی بعد از سکوت ظلمانی شب!

 

 

سخن پایانی

 

پیشنهاد ما به شما مسافران عید نوروز این است که برای خرید بلیط هواپیما حتماً از همین حالا به فکر باشید. همیشه هرچه به زمان موردنظر سفر نزدیک‌تر شوید، مبلغ بلیط گرانتر خواهد شد ویا بلیط هواپیما ناموجود می‌گردد. اگر به فکر خرید تور نوروزی هستید برای مسیرهای برزیل و آفریقای جنوبی به قسمت تور برزیل و تور آفریقای جنوبی مراجعه کنید.



نظرتان را بنویسید







منو