تایلند؛ سرزمین تای یا سرزمین حوری




 

 

 

 

تایلند؛ سرزمین تای یا سرزمین حوری

 

تایلند، در یک منطقه حاصلخیز و گرمسیری در قلب آسیای جنوب شرقی قرار دارد و موزاییکی از تنوع و فرهنگ است. کشوری با بیش از 60 میلیون نفر، که هویت تایلندی با بودیسم و ​​سلطنت متحد است. این کشوری است که به استقلال، میراث و سنت غنی افتخار می کند، اما تغییرات سریع ناشی از جهانی شدن را نیز پذیرفته است.مردم تایلند در همه ی حوزه های زندگی، در تمام سطوح، به طور فزاینده ای در فعالیت های عمومی شرکت می کنند و از حقوق و آزادی هایی که با دموکراسی همراه است، برخوردار می شوند. صدای آنها شنیده می شود و منافع آنها به همان اندازه شناخته شده است. تایلند مدرن یک دموکراسی است که مبتنی بر حکومت داری خوب، حاکمیت قانون، حقوق بشر، شفافیت و پاسخگویی است و این، منجر به توسعه پایدار می شود. سفر به سرزمین تای یا سرزمین حوری را با سام سیر تجربه کنید.

 

 

اقتصاد در تایلند

 

 

تایلند دارای یک اقتصاد پویا است – که مبتنی بر بازار آزاد و بخش خصوصی که به سمت اقتصاد جهانی هدایت می شود. تایلند، بیش از یک مقصد توریستی برتر است، موقعیت استراتژیک تایلند، به معنای واقعی کلمه بر روی تقاطع بین جنوب و شرق آسیا، یک دروازه به روی بازار رو به رشد نزدیک به 600 میلیون نفر جمعیت است. همراه با زیرساخت های قوی، ارتباطات جهانی، حمل و نقل در سطح جهانی، کیفیت منابع انسانی و محیط زیست تجارت پسند، تایلند باعث جذب تعداد زیادی از سرمایه گذاران است. در حالی که تایلند مدرنیزه سازی و صنعتی شدن را پذیرفته است، همانطور هم در مسیر اقتصاد خلاق قرار دارد، کشاورزی بخش مهمی در اقتصاد کشور تایلند است. تایلند مدت هاست سیاست خارجی «رو به جلو» را درک کرده است. این تلاش برای ارتقای روابط دوستانه با کشورهای دیگر است و به طور کامل و فعالانه در سازمان های بین المللی و منطقه ای شرکت می کند. تایلند یکی از اعضای بنیانگذار انجمن ملل آسیای جنوب شرقی (ASEAN) است. تایلند همچنان نقش فعال در جامعه جهانی به خصوص در سازمان ملل متحد دارد. این کشور از تلاش های بین المللی برای ترویج توسعه اقتصادی و اجتماعی، صلح و ثبات و همچنین حقوق بشر و امنیت انسانی حمایت کرده است. تایلند همچنین رهبر ایجاد ارتباط بین سازمان های منطقه ای در آسیا با سازمان های منطقه ای در نقاط دیگر جهان است. جامعه باز، پر جنب و جوش و متنوع که دارای میراث فرهنگی غنی و زیبایی طبیعی است، تایلند، سرزمین لبخندها و سرزمین فرصت ها است که منتظر شماست، تا آن را کشف کنید.

 

 

 

 

جغرافیای تایلند

 

تایلند، کمی کوچکتر از یمن و کمی بزرگتر از اسپانیا است.

 

تایلند از چندین منطقه جغرافیایی متمایز تشکیل شده که تا حدی مربوط به گروه های استانی است. شمال کشور، منطقه کوهستانی Thai Highlands است، که بالاترین نقطه آن کوهستان Doi Inthanon در محدوده Thanon Thong Chai با 2،565 متر بالاتر از سطح دریا می باشد. شمال شرقی تایلند، منطقه Isan، که شامل Khorat Plateau است، از سمت شرق با رودخانه Mekong مجاورت دارد. در مرکز کشور هم رودخانه مسطحی در دره Chao Phraya قرار دارد که به خلیج تایلند سرازیر می شود. جنوب تایلند، شامل بخش بسیار باریک Kra Isthmus است که به سمت شبه جزیره مالایی گسترش پیدا کرده است.

 

 

 

 

 

آب و هوای تایلند

 

 

آب و هوای تایلند تحت تاثیر بادهای موسمی است که طبیعت فصلی دارند (بادهای موسمی جنوب غربی و شمال شرقی). بادهای موسمی جنوب غربی که از ماه می تا اکتبر آغاز می شود، با حرکت هوای گرم و مرطوب از اقیانوس هند به تایلند باعث بارندگی فراوان در سراسر کشور می شود. بادهای موسمی شمال شرقی، از ماه اکتبر تا فوریه هوای سرد و خشک را از چین به بسیاری از مناطق تایلند می آورد. در جنوب تایلند، بادهای موسومی شمال شرقی، آب و هوای معتدل و بارش های فراوانی را به ساحل شرقی این منطقه می آورند. تایلند، بیشتر دارای نوع آب و هوای گرمسیری مرطوب و خشک و یا آب و هوای ساوانایی (نقطه مقابل فصل های موسمی) است. جنوب و شرقی ترین نقطه شرقی تایلند، دارای هوای گرمسیر موسمی است.

 

 

 

 

 

 

آب و هوای تایلند به چهار فصل تقسیم شده است:

 

  • ماه فوریه تا ماه می (اوایل بهمن تا اوایل خرداد): فصل بارانی و آفتابی که در آن میانگین دمای هوا 34 درجه سانتی گراد و رطوبت 75 درصد است.
  • ماه جون تا اکتبر (اوایل خرداد تا اوایل آبان): فصل سرد که در آن میانگین دمای هوا 29 درجه سانتی گراد و رطوبت 87 درصد است.
  • ماه نوامبر تا فوریه (اوایل آبان تا اوایل اسفند): فصل بارانی و آفتابی که در آن میانگین دمای هوا تا زیر 20 درجه سانتی گراد و کاهش رطوبت است.

 

 

در بانکوک، شاهد باران های فراوانی، در ماه های آگوست (اوایل مرداد تا اوایل شهریور) و سپتامبر (اوایل شهریور تا اوایل مهر) می بارد و در ماه اکتبر (اوایل مهر تا اوایل آبان) به اوج خود می رسد و حتی در شهر هم سیلاب هایی ایجاد می شود.

 

 

 

 

حیات وحش تایلند

 

 

جمعیت فیل های آسیایی در حیات وحش تایلند به حدود دو تا سه هزار راس، کاهش یافته است.

 

 

فیل ها، نماد ملی تایلند هستند. اگر چه تا سال 1850، در حدود 100،000 فیل اهلی شده در تایلند وجود داشت، اما جمعیت فیل ها تا حدود 2،000 راس کاهش یافته است. شکارچیان غیرمجاز، مدتهاست که فیل ها را برای عاج و پوستشان شکار می کنند و در حال حاضر به طور فزاینده ای برای گوشتشان شکار می شوند. فیل های جوان اغلب برای استفاده در جاذبه های توریستی تور تایلند یا به عنوان حیوانات کارگر، کار می کنند. هرچند که از زمان تاسیس دولت در سال 1989، استفاده از آنها کاهش یافته است. در حال حاضر فیل ها بیشتر در پارک ها و باغ وحش ها هستند تا در حیات وحش تایلند، فعالان محیط زیست ادعا می کنند که فیل ها در این مکان ها اغلب مورد بدرفتاری، قرار می گیرند.  شکار گونه های حفاظت شده در تایلند، همچنان یک مشکل عمده است. شکارچیان جمعیتی از ببرها، گربه های وحشی و دیگر گربه های بزرگ را برای پوست های گرانقیمت آنان شکار می کنند. بسیاری از حیوانات (از جمله ببرها، خرس ها، تمساح ها و مارهای کبرا) برای گوشت هایشان که از نظر غذایی لذیذ هستند و خواص دارویی دارند، شکار شده اند. اگر چه چنین تجارتی غیرقانونی است، بازار Chatuchak مشهور بانکوک برای فروش حیواناتی که در معرض خطر انقراض هستند، شناخته شده است.

 

 

 

 

فـرهنــگ مردم تایلند

 

 

فرهنگ تایلندی توسط بسیاری از فرهنگ ها از جمله هند، لائوس، برمه، کامبوج و چینی تحت تاثیر قرار گرفته است و شکل گرفته است.

سنت های آن شامل نفوذ زیادی از هند، چین، کامبوج و سایر آسیای جنوب شرقی می باشد. مذهب ملی تایلند، بودیسم Theravada، که در طول زمان تکامل یافته است و شامل بسیاری از باورهای منطقه ای ناشی از هندوئیسم، Animism یا همزاد گرایی و عبادت نیاکان است. چندین گروه قومی مختلف، که بسیاری از آنها حاشیه نشین هستند، تایلند را تشکیل می دهند. برخی از این گروه ها به میانمار، لائوس، کامبوج و مالزی نفوذ کرده و بین فرهنگ سنتی محلی، ملی تایلندی و تأثیرات فرهنگی جهانی، تغییر می کنند. چینی هایی که در تایلند زندگی می کنند، بخش قابل توجهی از جامعه تایلند را تشکیل داده اند، مخصوصا در داخل یا اطراف بانکوک. ادغام موفقیت آمیز آنها در جامعه تایلند اجازه داده است که این گروه بتواند موقعیت قدرت اقتصادی و سیاسی خود را حفظ کند. کسب و کارهای چینی های تایلندی، به عنوان بخشی از شبکه اقتصادی تایلند؛ که شبکه ای از کسب و کارهای چینیان خارج از کشور چین که در بازارهای آسیای جنوب شرقی فعالیت می کنند، که روابط خانوادگی و فرهنگی مشترک دارند؛ به موفقیت های زیادی دست پیدا کرده است.

 

 

The Wai - سلام سنتی تایلندی

 

سلام سنتی تایلندی؛ ابتدا توسط فردی که جوانتر است ادا می شود و فردی که مسن تر است به همان شیوه پاسخ می دهد. این سلام به این شکل است، که ابتدا دو کف دست به صورت عمودی به یکدیگر فشار داده می شود و سر فرد باید به سمت پایین و نزدیک انگشتان دست خم شود. معمولا این سلام، با گفتن کلماتی ادا می شود؛ Sawatdi Kha برای زنان و Sawatdi Khrap برای مردان.

The Wai، نشانه ای از حرمت و احترام به دیگران است، شبیه به سلام Namaste هندیان و نپال.

 

 

 

همانند سایر فرهنگ های آسیایی، احترام نسبت به اجداد، بخش مهمی از عادات معنوی تایلند است. تایلندی ها، نه تنها حس قوی مهمان نوازی و سخاوتمندی را دارند، بلکه یک حس قوی از رعایت سلسله مراتب اجتماعی را، نیز دارند. در فرهنگ تایلندی، ارشد بودن برتری دارد. سالمندان طبق سنت در تصميمات خانواده يا مراسمات، قدرت حکمرانی دارند. خواهر برادرهای بزرگتر وظایفی نسبت به کوچکترها دارند.

 

 

کارهایی که در تایلند به نوعی حرام است، شامل لمس کردن سر کسی یا اشاره به پاها است، زیرا سر مقدس ترین و پاها پایین ترین قسمت بدن است.

 

 

 

 

آشپــزی در تایلند

 

 

تصور می شود که هنر گیاهان دارویی تقریبا 700 سال پیش در پادشاهی Sukhothai آغاز شده است.

 

غذاهای تایلندی، ترکیبی از پنج طعم اساسی می باشد: شیرین، تند، ترش، تلخ و شور. موادی که به طور معمول در غذاهای تایلندی استفاده می شود عبارتند از: سیر، چیلی، آب لیمو، گرد لیمو، گشنیز، گالانگال (نوعی زنجبیل)، شیره درخت نخل و سس ماهی (Nam pla).

 

 

غذای اصلی در تایلند برنج، به ویژه برنج یاسمن (که به عنوان برنج "Hom Mali" شناخته می شود) که تقریبا بخشی از هر وعده غذایی است. تایلند بزرگترین صادرکننده برنج در جهان بود و هر تایلندی در داخل کشور تایلند، بیش از 100 کیلوگرم برنج آسیاب شده را در سال مصرف می کند. بیش از 5،000 گونه از برنج تایلندی در بانک ژن موسسه بین المللی تحقیقات برنج (IRRI) در فیلیپین نگهداری می شود. پادشاه تایلند حامی رسمی IRRI است.

 

 

 

 


اطلاعات کلی: 

 

 

نام رسمی: پادشاهی تایلند

پایتخت: بانکوک

بزرگترین شهر: بانکوک

تعداد استان ها: 76

دولت : سلطنت مشروطه و دموکراسی پارلمانی

سال رسیدن به سلطنت مشروطه: 24 جون 1932

پادشاه: ماها واجیرالونگکورن  

رئیس جمهور: پرایوت چان-او-چا / 22 می 2014 تاکنون

نام سرود ملی: سرود ملی تایلند

 

 

 


 

 

جمعیت: 68،863،514 نفر

مساحت: 513،120 کیلومتر مربع

واحد پول: بت تایلند

زبان رسمی: تای

خط رسمی: برهمایی هندی

منطقه زمانی: ICT (UTC+7)

اختلاف ساعت با ایران: دو ساعت و نیم - جلوتر

پیش شماره: 66+

دامنه اینترنتی: TH.

 

قومیت ها: نژاد تایلندی 80%، چینی 10%، مالایی 3%، سایر اقوام نظیر خمر/ برمه ای 7% .

 

ادیان رایج: بودایی 94.50%، اسلام 4.29%، مسیحیت 1.17%، هندو 0.03%، بی دین 0.01%

 

القاب: سرزمین هزار معبد، سرزمین لبخندها، سرزمین حوری

 

 

نیاز به ویزا: دارد

 

 

جاذبه های مهم توریستی: برای کسب اطلاعات درباره جاذبه های توریستی در تایلند اینجا را کلیک کنید.

 

شهرهای مهم: بانکوک، سوکوتای، چیانگ مای، پوکت، پاتایا، هوا هین، کانچان بوری، ساموئی، کرابی

 

 

 

 

پرچم تایلند

 

 

 

 

نشان ملی تایلند

 

 

 

 

 


برای مشاهده آفرهای تور تایلند کلیک کنید!


 

 

 



نظرتان را بنویسید







منو