همه چیز درباره ی سفر به قونیه (قسمت دوم)




 

 

همه چیز درباره ی سفر به قونیه (قسمت دوم)

 

 

 

بازدید از شهر باستانی چاتالهویوک

 

Çatalhöyük

 

 

 

شهر باستانی چاتالهویوک به دوران نوسنگی مرتبط است. در دشت های هموار قونیه واقع شده است. حدود 9500 سال پیش هشت هزار نفر در این شهر زندگی می کردند. یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان است که در حال حاضر تپه هایی از آن برجا مانده، اما باز هم ارزشمند برای دیدن است. این ناحیه هنوز هم در دست حفاری های باستان شناسی است. سفر بین ماه های ژوءن تا سپتامبر به این منطقه شانس گپ و گفت با باستان شناسان را هم خواهد داشت. در ورودی این موزه ی باستانی خانه ی خشتی برای انجام آزمایشات و نظریه پردازی ها ساخته شده است. در چاتالهویوک گذشته مردم از طریق سقف نه کوچه و خیابان به خانه های یکدیگر راه پیدا می کردند، عجیب نیست؟! این شهر در 33 کیلومتری شمال غربی قونیه قرار دارد. برای رفت و آمد به این مقصد می توانید از مینی بوس استفاده کنید، در روستای کوجوک کوی پیاده شوید( و از اینجا مسیری را پیاده بروید)  و یا اینکه راننده یمین بوس را یک جوری متقاعد کنید که تا شهر باستانی دوران نو سنگی یعنی چاتالهویوک شما  را مستقیم ببرد. البته در صورت تمایل به ماجراجویی با تاکسی و صرف هزینه بیشتر، این گزینه را هم روی میز دارید. رزرو تور قونیه و خرید آنلاین بلیط هواپیما به قونیه از این لینک.

 

 

 

من به هر جمعیتی نالان شدم         جفت بدحالان و خوشحالان شدم

هر کسی از ظن خود شد یار من          از دورن من نجست اسرار من

 

 

 

 

مسجد علاء الدین

 

Alaaddin Cami

 

 

دومین بنای مهم دیدنی پس از آرامگاه مولانا، مسجد علاء الدین است. قدمت این بنا به دوران سلجوقیان بر می گردد. این بنا در قرن سیزدهم بین سال هی 1219 تا 1231 به مدت دوازده سال طول کشید. توسط یک معمار دمشقی به سبک عرب برای سلطان رومی علاء الدین کیکو باد اول طراحی شد. تزئینات رومی و بیزانسی هم در اینجا دیده می شود و بارها مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است. اطراف این مسجد باغ گل و پارک محبوب مردم قونیه واقع شده است. در فصل بهار و رویش لاله ها بهترین وقت سفر و بازدید از این مکان است. چای فروشی ها و کافه های جذاب ترکیه ای هم حرف ندارند! رزرو تور قونیه از این لینک!

 

 

 

 

 

تعمق در موزه ی باستان شناسی قونیه

 

Archeological Museum

 

 

در این موزه اجسام یافت شده از شهر باستانی چاتالهویوک، اسکلت یک نوزاد دختر، جواهرات ساخته شده از سنگ و استخوان و یک نقاشی دیواری هندسی که در سال 2011 پیدا شد قرار دارند. کوزه های دوران کالکولیتیک ( دوران مس سنگی)، چراغ نفتی آشوری به شکل خوشه ی انگور، آثار هیروگلیف، تابوت های رومی برنزی و سنگی با برجسته کاری نقش هرکول ( بزرگترین پهلوان اسطوره یونان) از دیگر موارد نایاب و بسیار ارزشمندی است که در موزه ی بستان شناسی قونیه به چشم می خورد. اینجا یکی از میراث قونیه است!

 

 

 

 

سر من از ناله ی من دور نیست      لیک چشم و گوش را آن نور نیست



تن ز جان و جان ز تن مستور نیست    لیک کس را دید جان دستور نیست
 

 

 

 

موزه کاشی قونیه

 

Tile Musuem in Konya

 

 

 

اینجا مدرسه ی الهیات دوران سلحوقی در شال 1251 میلادی بوده است. گنبد مرکزی این بنا و دیوارها با کاشی کاری های سفید و آبی با حفظ اصالت مورد مرمت قرار گرفته اند. مجموعه ای کاشی های کشف شده سلجوقی در حفاری های کاخ کوباد آباد در موزه کاشی به نمایش گذاشته شده اند. مقبره ی امیر جلال الدین کاراتای، سردار، وزیر و دولتمرد سلجوقی که موسس این مدرسه بوده در گوشه ی کی از اتاق های موزه قرار دارد.



نظرتان را بنویسید







منو